Op gras starten, stiften nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Op gras starten, stiften nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:27

Ik start 5 juni op gras voor de 1e keer.. Is het echt nodig stiften(kalkoenen, proppen, hoe je het ook wil noemen Haha! ) te draaien?
Of kan je ook wel rijden zonder?

Sylhouet

Re: Op gras starten, stiften nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:34

Ja, als je ijzers hebt, dan wel doen!
IJzers ZONDER stiften zijn gewoonweg veel gladder dan helemaal zonder ijzers (op blote voeten dus).
Heb al wel eens mensen met ijzers en zonder stiften aan de glij zien gaan, het is wel een beetje vragen om problemen want op ijzers zonder stiften heeft de hoef ook weinig tot geen grip.
Ik zou het risico niet nemen !

Wat je wel kunt doen, is bij een vrij droge/harde grasbodem, kleine kalkoenen indraaien, en bijvoorbeeld bij een drassige/natte grasbodem grotere kalkoenen !

Succes Lachen !

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:36

ik kijk meestal eerst hoe het gras is.. ik maak thuis altijd voor de zekerheid wel de gaten schoon en op het terrein zelf ga ik gewoon even met me handen door het gras en kijk even in de ring waar ik moet starten Tong uitsteken als het gras wat nat is of als de bodem een beetje ''klei'' achtig is draai ik er stiften in Knipoog

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:41

Nou het is bij ons in de wei, het is meer gras/zand want tegen die tijd is het flink kapot gelopen en dus niet echt hoog gras.
Ze heeft 4kant ijzers en nog nooit op stiften gelopen is het dan wel verstandig?

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:11

Ik zou het wel doen. En je paard is zo aan de stiften gewend hoor. Beter stiften en niet nodig dan geen stiften en een grote valpartij..

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:17

een paard hoeft niet echt te ''wennen'' aan stiften hoor.. ik zou het voor de veiligheid zeker doen! omdat je zelf ook al zegt dat het wel kappot gelopen zou zijn.. kijk als het 30 graden zou zijn en het gras is kurk droog dan hoef je er natuurlijk geen stiften in te draaien Tong uitsteken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:22

ik heb Q altijd zonder kalkoenen gereden(alleen voor staat ie op ijzers) met kalkoenen loopt ie erg onwennig en raar, zeker als de bodem niet helemaal zacht is

en naja hij staakte en steigerde en klierde altijd, maar als de bodem zacht was durfde die dat niet Tong uitsteken dus ik reed t liefste op nat gras Schijnheilig

ook in het Z1 reden we zonder stiften, en vooral in de M2 heb je veel korte wendingen etc, nergens last van gehad

mn pony stond vierkant op ijzers, aleen als het echt erg glad was draaide ik er kalkoenen in

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:08

Ook renpaarden die op Duindigt lopen (grasbaan) rennen gewoon zonder stiften. Ze hebben grip zat hoor...

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:20

Haaj,
Ik had donderdag een springwedstijd en ik heb zonder gereden !
Maar als je er hebt zeker doen !
Bezorgt je veel minder kopzorgen !

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:53

En als je paard nog helemaal zonder ijzers staat? kun je dan ook gewoon starten op gras of moet je dan speciaal voor wedstrijden ijzers onder laten zetten? (mijn paard kan achter zoiezo geen ijzers omdat hij 1 been niet kan op tillen, lang verhaal maar kan dus onder 1 achterbeen geen ijzers)

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:31

Neee geen ijzers laten zetten voor gras. Wat ik al zei, rij je ijzers op gras dan heb je stiften nodig. Zonder ijzers is dus meer grip dan met ijzers zonder stiften.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:38

ok dus ik hoef niet als ik wedstrijde ga rijden ijzers te laten zetten? Mijn paard hoeft nu namelijk maar 2 keer per jaar naar ze smid. zijn hoeven groeien en slijten in everwicht waardoor ze altijd mooi op maat blijven, alleen als hij een hoef gebrokkelt heeft hoeft hij naar de smid Haha!

btw sorry stalleke dat ik het in jou topic vraag, maar in mijn eigen topic kreeg ik er geen zinnig antwoord op Clown

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:55

@ Breitling: Nee dat hoef je zeker niet, als je paard zulke sterke hoeven hebt zou ik het al helemaaal niet doen. Je paard heeft veel minder kans op uitglijden zonder ijzers. Ik hoor soms mensen die zeggen dat zonder ijzers nog beter is dan ijzers met stiften. Maar nooit ijzers zetten omdat je denkt dat dat nodig is voor wedstrijd. Dat is het namelijk alleen als je paard neigingen maakt tot uitglijden en dan kun je dus overgaan op ijzers maar dan wel MET stiften anders gaat hij er alleen op achteruit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:09

ow dat is mooi! dan blijft hij mooi zonder ijzers staan! en kan ik met een gerust hart aan starten denken (was al bang dat het misschien niet zou kunnen vanwege zijn ene achterbeen)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:10

ik laat mijn paard lekker zonder ijzers rondhobbelen zodat ik die verrekte kalkoenen niet in hoef te draaien 's zomers Blauw oog