Nieuw dresuurzadel; waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Nieuw dresuurzadel; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:06

Na de eerste paar jaartjes op een springzadel gereden te hebben, en daarna drie jaar met een westernzadel heb ik nu er dan toch aan moeten geloven; ik heb een dressurzadel gekocht.
(reden is dat het winterhaar snel afbreekt, net achter het westernzadel, wanneer het paardje in de rui is. Dit jaar was het zelfs zo erg dat ie kale plekken kreeg. Heb drie weken zonder zadel gereden om erger te voorkomen, en nu hij daar geen wintervacht meer heeft is het probleem over...tot volgend jaar. Vandaar dat ik besloten had een zadel erbij te halen Knipoog )
Het is een Wintec, met rode boom (ja, het is een brede, die knol Tong uitsteken ) Nu is mijn vraag; waar moet ik de komende tijd op letten, om zeker te zijn dat het goed past? Heb namelijk totaal geen verstand van dressuurzadels Koe
De ruggegraat ligt mooi vrij, hij schijnt niet te kiepen (zegt kennis met verstand, maar wil graag nog iemand anders op het paardje zien, zodat ik het zelf kan zien) en hij ligt net achter de schouder (met bijhorend vet Knipoog ) Ook sluiten de kussens over de gehele lengte aan. Verder laat ik de komende tijd het zelfde sjabrak er onder om te controleren op drukplekken.
Verder iemand nog tips?

Janneke_

Re: Nieuw dresuurzadel; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:46

Hee Judith!
toch maar een dresuurzadel, pas maar op straks word je een echte dresuurmuts Tong uitsteken
maar zoals je het beschrijft lijkt het zadel goed te passen, veel verstand heb ik dr verder ook niet van

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:56

Valt me van je tegen; dacht altijd dat jij expert was Tong uitsteken
Wees maar niet bang, een dressuurmuts zal ik nooit worden. Heb alleen voor dit zadel gekozen zodat ik lekker met lange benen kan blijven rijden. Vooral met springlessen merk ik dat ik wat last van m'n enkels krijg, en dat is maar een uurtje!(eerst moest ik rijden met korte beugels afleren, nu ben ik het niet meer gewend) Zo kort rijd ik alleen als ik echt weinig tijd heb.
De verkoopster rijd zelf ook een haflinger en probeerde me al over te halen haflinger-wedstrijdjes te gaan rijden. Maar ik zie ons al rondscheuren! (gezien het feit dat ik bij vreemde paarden de teugel in het tweede leidselgat van livepoolstang heb omdat het anders al harder gaat als gewenst, en op wedstrijdjes je alleen met trens mag rijden)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:20

als je twijffelt zou ik er een zadelmaker naar laten kijken.
Als je iets niet vertrouwd met je auto laat je er ook nar kijken toch?

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:01

Precies, ik zou ook voor de zekerheid een zadelmaker laten komen. Die kan het zadel dan nog eventueel aanpassen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:13

Ik heb kennissen die net (zo niet meer) zo veel verstand van hebben als de zadelmaker (die tenslotte belang er bij heeft een zadel te verkopen). Zij zeggen allen dat het goed ligt. Maar juist doordat ik er geen verstand van heb, twijfel ik ernorm.
Heb er vandaag voor het eerst mee gereden. Het zat het paard niet in de weg bij al z'n idiote acties en ben blijven zitten. Is wel een goed teken, toch?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:44

Een deskundig iemand naar laten kijken! Liever wat extra betalen dan later een hoge DA rekening aan rugklachten etc! Ik heb een 2e handsje gekocht en voor de zekerheid laten checken. Vaak denk je dat hij goed ligt, maar alleen een deskundig iemand kan dit beoordelen Knipoog Zal niet de eerste keer zijn dat er mensen zijn die denken dat het goed ligt maar ondertussen Haha!
Succes ermee!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:04

zo te horen past het goed. Ik heb ook een wintec dressuur, geweldige zadels eigelijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:45

De enige reden waarom ik wintec heb genomen, is de verwisselbare boom. Het is vrij makkelijk passend te maken bij spierveranderingen of voor het andere verzorgpaardje.
Zoals ik al eerder liet doorschemeren; wat noem je deskundig? Een collega van me had de rug van haar pony aan gort gereden door een slecht passend zadel. Terwijl ze de zadelmaker twee keer er naar heeft laten kijken! Mijn kennissen zitten hun hele leven in de paarden, één rijd zelfs in de Z met een fries. Het is niet dat ik niets over heb voor de knol (anders had ik niet voor de tweede keer een zadel gekocht, terwijl het paardje niet van mij is Knipoog ), ik wil er gewoon een betrouwbaar iemand naar laten kijken, die zelf geen winst/verlies heeft wanneer het zadel wel/niet past. Verder wilde ik graag tips hebben, zodat ik zelf ook weet waar ik op moet letten.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:54

heb je een pm gestuurd...