paard wil de trailer niet in help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonie

paard wil de trailer niet in help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 15:12

onze 5 jarige tinker ruin vertikt dit hij is als veulen van 3weken oud samen met zijn moeder opgehaald in een 2paards da ging goed toen hij 2 was is ie naar een africhtings stal gegaan licht verdood met een 2 paards da ging ook goed toen tie naar huis kwam ook in 2paards nu hebben we zelf een andehalfpaards en daar vertikt hij het bij in en toen hij vier was is ie nog keer weg geweest om in te rijden op gehaald in een 2paards
hij is zelf ongeveer 1.55 zou het kunne dat hij de trailer te klein vindt on is dit echt pure aanstelerij
en zijn er hier mensen mer ervaring hoe hebben jullie dit probleem opgelost

moyra

Re: paard wil de trailer niet in help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:17

hoi, mijn tinker die had het probleem die liep de trailer wel in maar wou er dan niet meer uit! voor zo ver ik uit dit verhaal kan halen stels hij zich heel erg aan! zet de trailer tegen een muur! en de andere kant doe je een longeerlijn aan en die ga je heel langzaam richting zijn kont brengen! voorzichtig! dan dan is er nog maar 1 uit weg naar voren als hij in de trailer staat beloon hem geef hem gelijk een hooinet! dan zijn er voor hem alleen maar leuke dingen aan in de trailer. doe alles heel rustig zeker niet kwaad worden want dan verpest je het voor altijd!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:28

Mijn pony had pas hetzelfde.... heel vervelend want ze ging voorheen vrij makkelijk in de trailer.
De eerste keer dat ze er absoluut niet in wilde zijn we gestopt met proberen want iedereen werd er alleen maar gestressed van. De tweede keer zijn we zonder verwachtingen weer gaan proberen en met heel veel geduld, aaien en lieve woorden liep ze er toch zelf weer in.
Dus blijf rustig proberen, maar overhaast vooral niet dan vinden ze het alleen maar steeds vervelender en wordt het een naar iets om de trailer in te gaan!

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:44

Ten eerste waarom zou je pony zich aanstellen, jij vind dat de trailer niet eng is maar wie ben jij om te zeggen dat je pony het niet eng vind.

Pony's zijn vluchtdieren en als ze in een trailer gestopt worden kunnen ze nergers heen, waarschijnlijk heeft jou pony toch een nare ervaring met de trailer gehad.

Mijn pony is een paar keer hardhandig de trailer ingezet en sindsdien wou ze er niet meer in, we hebben toen een cursus gedaan, met de methode van monty roberts en sindsdien gaat het heel goed.

Maar je kunt het natuurlijk ook eerst zelf gaan proberen vooral veel oefenen en geduld hebben, je kunt bijvoorbeeld voer geven in de, of gewoon gaan oefenen net zolang tot je pony meeloopt hier heb je natuurlijk wel een hoop geduld voor nodig succes!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 18:24

een nare ervaring lijkt mijn heel raar want we hebben hem van veulen af aan het zou kunnen natuurlijk maar toch voer en longeerlijnen en zo helpen allemaal niet helaas

Xen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:56

Je zou je misschien eens kunnen verdiepen in de methode van Monty Roberts.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:58

Wat is het verschil tussen die 2 paards en je eigen trailer? Die 2 paardstrailer is natuurlijk zowiezo een stuk breder/ruimer. Maar is de jouwe misschien ook veel donkerder van binnen? Of ruikt hij niet fris?
Dat kunnen allemaal dingen zijn waardoor paarden soms de trailer niet in willen.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:02

Kijk eens op de bovenste site uit mijn onderschrift

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:52

Ik zit met hetzelfde euvel. Mijn doorbraak vorige week was hem achterwaarts erop te zetten. En jawel eindelijk ging hij erin. Hij staat weliswaar verkeerd om maar ik hoop na regelmatig oefenen dat hij uiteindelijk goedom erin gaat. Misschien kun je het eens proberen. Het was bij mij een wanhoopspoging die slaagde. Inmiddels hebben we hem al een aantal keer zo geladen en het gaat steeds makkelijker.
Maar het is lastig, je tilt een paard niet even op om hem erin te zetten. Succes

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:12

moonie schreef:
een nare ervaring lijkt mijn heel raar want we hebben hem van veulen af aan het zou kunnen natuurlijk maar toch voer en longeerlijnen en zo helpen allemaal niet helaas

blijf proberen! niet met longeerlijnen beginnen dan dwing je hem juist! ik had het ook, eerst liep hij er altijd in maar op een gegeven moment niet meer! op een manier liep hij er in! op laats met geweld is hij er in gegaan (ja we moesten toch naar huis) en toen heb ik thuis geoefend. Trailer zo neer gezet dat hij geen kant op kan en oefenen maar!

die van mij kwam nie in de buurt van de klep dus ik heb voer gepakt en zodra hij niet meer wou het halstertouw lang laten en op zn ver mogelijke afstand van hem gaan staan of zitten met het voer. rammel een beetje en met geduld komt hij vanzelf Ja
dat doe je steeds verder stapje voor stapje en dat loopt hij er vanzelf in Ja zorg dat het rustig is op de plaats waar je hem laad, anders voelt hij zich misschien bedreigd (die van mij gaat er dus niet in als me ouders erbij staan!) en natuurlijk uigebreid belonen als je klaar bent Ja

ik deed het meestal even voor het rijden en even daarna! niet alles in 1x willen maar gewoon rustig op bv de klep gaan zitten met voer en hij komt vanzelf (paarden zijn nieuwschierig)
ik zou het gewoon proberen als ik jou was Ja
ik hoop voor je da thet lukt!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 00:11

Gooi wat van zij eigen mest op de klep van de trailer dan zit zijn eigen geur er aan.En als hij op stal een maatje heeft (een shet hopelijk)zet dat andere ponnytje er dan eerst in,dan ziet die van jou dat er niks is en vaak willen ze er dan wel in.Zodra hij erin staat haal je die er dan uit.Maar beloon hem maar vooral over dreven als hij er eenmaal instaat.Heb laatst bij iemand geholpen en dat paard hebben we er voetje voor voetje in getild.Steeds weer haar voetje op gepakt en een stukje naar voren gezet.Het ene paard zal je wel een tikje op zijn kont moeten geven voor hij erin loopt en bij de ander verpest je het alleen maar op die manier,je zal zelf wel het beste weten hoe je je paard moet behandelen.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:39

wij doen altijd omdat mijn pony als hij er niet in wel breekt hij zichzelf los en loopt hij weg.. wij doen de laatste tijd. me moeder gaat erachter staan (doet niks maar voor het geval hij wegloopt stuurt zei hem de stal in) mijn vader aan de linkerkant naast de pony aan het halster en ik aan de rechterkant en dan gewoon lopen.. en als hij wil stoppen laten we hem stoppen maar hij mag niet omdraaien of achteruit.. maar nu wil hij er wel in.. hij staat dan gewoon opgesloten tussen 3 mensen en heeft geen kans weg te lopen dus geeft hij het op. maar ik zou nooit aan het halstertouw alleen vasthouden altijd ook aan het halster en hou het paard dichtbij je zodat hij niet weg kan lopen.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:54

Xen schreef:
Je zou je misschien eens kunnen verdiepen in de methode van Monty Roberts.

Waar kan ik die methode vinden? Of waar kun je zo'n cursus volgen? En weten jullie hoe duur dat is?

Die van mij is ook echt niet te laden... We zijn vorige keer 2,5 uur bezig geweest en heb de littekens nog op m'n hand staan...

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:09

Wij werken ook volgens de methode van Monty roberts. Alleen voor het trailerladen hebben wij als eerste een methode ontwikkelt die nog beter is als die van monty. Hij laad paarden namelijk met behulp van hekken en wij hebben die niet nodig. Verder gebruiken wij geen enkel hulpmiddel of geweld.
Als wij een paard ophalen doen we dat ook met een gewone trailer en met één persoon. Dan komt het paard twee weken bij ons in training en na die training kun jij je paard in je eentje laden. Voor meer info kijk op de bovenste site uit mijn onderschrift. En elke woensdagavond hebben we een open clinic avond waar je kunt komen kijken.