Veulen vraagjes ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Veulen vraagjes ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 13:42

Heej Allemaal !

Ik heb een "paar" vraagjes ..

* Wat kun je voor lekkers aan een veulen geven? En hoe oud moet het dan zijn?
* Hoe oud moet het veulen zijn om voor het eerst een halster aan te krijgen?
* Kan het dat het aan het geslacht ligt of een veulen naar je toe komt of niet?
Het veulen van mijn paard (hengstje en 1 week oud) komt samen met mama naar me toe en speelt met me en laat zich aaien
Het andere veulen is niet van mijn paard, maar het paard kan het wel goed met me vinden, het veulen (merrie en 2 weken oud) komt echter niet bij me in de buurt ook niet als mama erbij is. Het liefst blijft ze 2 meter uit de buurt.
Is het nou gewoon zo dat hengstjes uit zichzelf nieuwsgierig zijn? Tis niet dat ik het trouwens opdring bij het veulen hoor ..
* Hoe kan ik een veulen het best aan me laten wennen?
* Zou een veulen dat me nu elke dag ziet, dat als het 4 maanden is verkocht wordt, me als ie 3 is nog herkennen?

Srry voor de hoeveelheid vragen, maar ik vraag me deze dingen gwoon af .. alvast bedankt !!

vivanes

Re: Veulen vraagjes ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:12

Een halster moet je eigenlijk al gelijk omdoen. Maar je moet je veulen niet onbewaakt met een halster laten lopen, de kans op zichzelf ophangen is erg groot.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:21

ik zal proberen mijn visie te geven op jou vragen je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor maar zo ga ik met mijn veulens om.
* ik geef mijn veulens nooit snoepjes of iets lekkers, mama heeft immers genoeg lekkers bij zich, en anders maak je er verwende krengen van die alleen voor een snoepje bij je komen.
*ik zelf doe een veulen pas na 3 maanden een halster om, omdat ik een beetje bang ben voor halsters bij veulens. halsters zitten vaak te los om hun hoofd en ze kunnen er met hun voetjes in blijven steken als ze zich achter de oren krabben, of het halster zit te stak en het groeid in in hoofd en ze blijven hun leven lang met een halster in hun hoofd rond lopen ( lidteken)
* over het algemeen maakt het niet uit of het een hengst of een merrie veulen is, het ene veulen is veel meer op mensen gericht als de ander.
* het best kan je ze aan je laten wennen door veel naar ze toe te gaan, maar ze niet bewust aan te halen, maar zo gauw ze nieuwsgierig gaan worden ze alleen aan je hand laten ruiken, en dan als ze daaraan gewent zijn heel voorzichtig een aan de zijkant van hun hoofd kriebelen, nooit recht op het hoofd want daar zijn de meeste paarden bang voor omdat ze hun ogen aan de zij kant hebben en aan de voorkant hebben ze een blinde vlek dus ze zien je hand dan niet aan komen. maar wees wel geduldig het kan soms wel 1 á 2 maanden duren voor je een veulen echt mag aaien en hoe ouder ze worden hoe makelijker het contact ook wordt.
* nee helaas, een veulen heeft een korte termijn geheugen, hij zal je na 3jaar niet meer herkenen hij zal je zelfs na een paar maanden niet meer herkenen. sorry

ik hoop dat je genoeg weet en misschien dat er nog andere zijn die je nog meer tips kunnen geven.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 15:37

piggeljay schreef:
* het best kan je ze aan je laten wennen door veel naar ze toe te gaan, maar ze niet bewust aan te halen, maar zo gauw ze nieuwsgierig gaan worden ze alleen aan je hand laten ruiken, en dan als ze daaraan gewent zijn heel voorzichtig een aan de zijkant van hun hoofd kriebelen, nooit recht op het hoofd want daar zijn de meeste paarden bang voor omdat ze hun ogen aan de zij kant hebben en aan de voorkant hebben ze een blinde vlek dus ze zien je hand dan niet aan komen. maar wees wel geduldig het kan soms wel 1 á 2 maanden duren voor je een veulen echt mag aaien en hoe ouder ze worden hoe makelijker het contact ook wordt.

Ja mss lijkt het dom als ik het zo vraag hoor Bloos Maar het ene veulen kwam toen het 2 dagen oud was al naar me toe, en de andere is nu inmiddels 2 weken oud en blijft het liefst ver uit de buurt, vond het gewoon een beetje gek ..
Maar bedankt !!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:04