engelse neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

phillien

engelse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:56

op een ander forum heb ik de vraag gesteld welke neusriem voor mijn verzorg pony (3 jaar en ik rij nu met africhtings neusriem die van ouderdom niet goed past)

nu kwamen daar antwoorden van engelse neusriem, maar wat voor werking heeft die??

Lusitana

Re: engelse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:56

Een engelse neusriem is een hoge neusriem. De enige werking van neusriemen is dat ze de mond enigszins dichthouden*. Ze zijn totaal overbodig. Als een paard correct gereden wordt, houd hij nl vanzelf zijn mondje wel dicht of niet overdreven open, in elk geval. Mensen gaan tegenwooordig de neusriemen aansnoeren, waardoor de wangen aan de binnenkant tegen of tussen de kiezen worden gedrukt, wat zeer pijnlijk is (zelf wel eens op de binnenkant van je wang gebeten?). Dierenbeulerij dus. Er horen normaal gesproken twee vingers tussen neus en neusriem.

*Uitzondering is kineton-neusriem, waar het bit in haakjes ligt en zo wordt voorkomen dat het bit teveel in de mond drukt. Hij is niet bedoeld om de adem af te snijden, zoals wel eens wordt gedacht.
Het is een neusriem die voor pullers is ontworpen en heeft geen kinriempje.

ge-edit om typefouten te verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-05-05 13:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:59

Niks meer aan toe te voegen. Prima uitgelegd Lusitana.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:06

Thnx Bloos

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:15

Ja Lusitana, daar sluit ik me ook volledig bij aan!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:17

Maar Lusitana, kan jij mij dan precies uitleggen wat de kinetonneusriem precies doet? Ik heb er nl. nog nooit van gehoord Lachen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:16

Ik heb nu een dunne hoge neusriem die los zit. Ik had eerst een lage maar die is stuk. Hij doet eigenlijk helemaal niks maar mijn pony krijgt er wel een prachtig hoofd van. Bloos

Ik ken mensen die een aansoerneusriem zo strak vastmaken dat het paard kaal wordt op de neus. Ik kan me niet voorstellen dat een paard daar beter van gaat lopen. Hij kan zijn kaak dan toch immers niet meer ontspannen?

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:53

Phillien (moeder van 3jarige) rij ik al eenatl jaren zonder neusriem maar dat is meer omdat ze haar neusriemen allemaa heeft vernield (door erop te gaan staan erop te gaan kauwen of gewoon oortjes krabben en dan voet er tussen zetten)

op de manege reed ik vroeger ook altijd zonder neusriem.
maar toen ik voor een verzorg pony een hoofdstel kocht zat daar een dubbele neusriem bij (wist niet eens hoe dat om moest)
tegen woordig kan je eigenlijk alleen maar hoofdstellen kopen met neusriem (dubbele)

maar als je hem gewoon omdoet (2 vingers ertussen) dan kan het niet zijn dat het pijn doet, lijkt mij.
en waarom verplichten ze op wedstrijden dan neusriemen??

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:07

van divoza:
Afbeelding

voor de mensen die nieuwsgierig werden naar de kineton-neusriem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:11

Dank je,SuzyE. Ik was even weg. Wat hij precies doet is voorkomen dat het bit teveel op de lagen en tong drukt. Sommige paarden kunnen daar niet tegen en gaan dan harder lopen of pullen (de teugels uit je handen trekken) en dan wordt er gedacht dat ze hard in de mond zijn, maar dat is niet zo, ze willen pijn ontlopen. Als je het de teugels aantrekt wordt er wel druk op de neus uitgeoefend en heel veel paarden stoppen daar beter op dan getrek aan het bit. Hij moet redelijk hoog bevestigd worden om te voorkomen dat je het neusbeen breekt of de ademhaling belemmerd. Op de foto zit hij goed.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:13

Nou ik rij mijn pony met gecombineerde neusriem! Maar de neusriem is te groot, dus ze past wel redelijk, maar eigenlijk een echte functie heeft het ding niet Schijnheilig