@Vehlan: ik denk dat jou DA een erg gekleurde mening heeft. Niet dat hij in alles ongelijk heeft, maar je kan het ook overdrijven.
Alle voersoorten (bix/muesli, hooi/kuil) heb je in vele kwaliteiten.
Zure kuil is nooit goed, dat is voor koeien. Zo goed als droog grof kuil kan prima door paarden gegeten w orden die 'stofvrij' moeten.
Persoonlijk voer ik liever een middengrove hooisoort die ik dan even nat maak.
Qua bix: neem geen bix van een 'goedkoop' merk. De vulmiddelen die hierin gebruikt worden om de boel aan elkaar te kleven bestaat veelal uit afval c.q. restproducten. De kwaliteit wisselt heel sterk en veel paarden kunnen er idd niet goed tegen.
Zelf heb ik nu bix van Equisanum (Herba) en die gebruiken geen reststoffen.
Qua muesli: ook hierin heb je veel kwaliteiten. Sommigen bevatten erg veel suiker om het voor de paarden lekker (eetbaar) te maken. Als je een recreatieruiter bent hoeft je paard idd weinig krachtvoer erbij te hebben, MAAR hij moet wel aan zijn portie vitaminen/mineralen komen. Simpelweg dus minder voeren is geen goed idee.
Zelf voer ik van Marstall de muesli type E; dit is met extra vitaminen/mineralen zodat je dus wél minder kunt voeren maar ze toch genoeg binnen krijgen.
Verder zeg je dat je paard overmatig maagzuur heeft (elk paard heeft maagzuur dat is nodig voor de vertering). Door dit teveel aan maagzuur kan/is de darm/-maagwand dunner en pijnlijk. Idd veel kauwen (speeksel) zal pijn verminderen, maar het blijft een lapmiddel.
Probeer eens een kuurtje Pronutrin (verkrijgbaar bij de Paardendrogist). Dit middel verlaagt de zuurgraad en legt een beschermend laagje over de maag/darmwand.
Mijn paard was vroeger vaak aan de dunne en dronk ook erg veel. Ook hier werd teveel maagzuur als oorzaak gegeven. Sinds ik haar een kuur Pronutrin gegeven heb is dit probleem verholpen.