Geen biks en geen kuil????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justnon

Geen biks en geen kuil????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:40

Gisteren was de dierenarts bij ons voor een enting en vertelde hij ook wat over de voeding. Hij raad ons aan om geen biks te geven aangezien een (recreatie) paard dit niet nodig heeft. Bij echte wedstrijdpaarden etc is dit natuurlijk anders) Hij raade aan om i.p.v. biks een vette muesli te gaan geven (sochtends en savonds een halve kilo) Hier haalt een paard ook genoeg uit en voorkomt hoefbevangen, koliek en hij wordt er niet dik van. Biks zorgt gauw voor koliek gaf hij aan en hij zei ook dat kuil minder goed was als hooi. Ten eerste hebben wij 2 paardjes bij huis staan, een arabier en een shet, de shet geven wij hooi en de ander kuil, Het gevaar is nu dus zo dat op het moment dat het kuil verpakt light en dus niet in 3/a 4 dagen wordt opgevoerd gaat broeien en dus snel schimmelen. Ten tweede Hooi daar moeten ze meer op kauwen en dit kan je dus ook onbeperkt geven. Eeen paard moet eigelijk de hele dag kunnen kauwen aangezien hij maagzuur heeft en op het moment dat hij geen speeksel aanmaakt en dus niet eet kan dat maagzuur gaan opwellen zeg maar.

Ik wil dus weten of er mensen zijn die geen biks geven maar vette muesli en wat jullie mening hiervan is (sorry voor het lange verhaal)

LPtjuh

Re: Geen biks en geen kuil????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:51

ik geef er musli bij , maar hij krijgt ook gewoon nog biks
mijn paard is in principe een recreatie paard waar ik regelmatig ( ongeveer 4 keer per week) dressuur mee rijd

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:55

Ik denk ook dat het een beetje afhangt van de samenstelling van het biks. Mijn paard krijgt per dag zo'n 3 kilo, maar dat is biks dat voor 95% uit granen bestaat en verder weinig energie bevat. Andere bikssoorten bevatten weer andere voedingsstoffen en leveren meer energie.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:57

Mijn Arab-op-rust krijgt ook nog amper eten. Erg hé Haha! Nee, in de winter krijgt ze een mix van muesli, krachtvoer, melasse en maïsvlokken en krijgt ze 's avonds nog eens extra slobber en bietenpulp. Overdag krijgt ze dan onbeperkt hooi te knabbelen aangezien er niet zo veel gras meer is dan.
Maar nu is ze verhuist naar de zomerwei en eet ze de hele dag gras. Ze krijgt nu 's ochtends en 's avonds nog een schepje muesli (huismerk van de Aveve hier) en 's avonds ook nog een half schepje onderhoudsbrok - om haar poedertjes binnen te krijgen Haha!
Verder krijgt ze vooral wortels en biet - om ze maar iets te geven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:11

is nog behoorlijk veel wat je je arab geeft hoor
bij mij staan de paardjes nu ook op de wei en krijgen dus gras en gras en als ze braaf geweest zijn of handje pony brok of handje meusli of snoepje , maw echt voor het lekkere
swinters hooi en biks en meusli

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:13

@Vehlan: ik denk dat jou DA een erg gekleurde mening heeft. Niet dat hij in alles ongelijk heeft, maar je kan het ook overdrijven.

Alle voersoorten (bix/muesli, hooi/kuil) heb je in vele kwaliteiten.
Zure kuil is nooit goed, dat is voor koeien. Zo goed als droog grof kuil kan prima door paarden gegeten w orden die 'stofvrij' moeten.
Persoonlijk voer ik liever een middengrove hooisoort die ik dan even nat maak.
Qua bix: neem geen bix van een 'goedkoop' merk. De vulmiddelen die hierin gebruikt worden om de boel aan elkaar te kleven bestaat veelal uit afval c.q. restproducten. De kwaliteit wisselt heel sterk en veel paarden kunnen er idd niet goed tegen.
Zelf heb ik nu bix van Equisanum (Herba) en die gebruiken geen reststoffen.
Qua muesli: ook hierin heb je veel kwaliteiten. Sommigen bevatten erg veel suiker om het voor de paarden lekker (eetbaar) te maken. Als je een recreatieruiter bent hoeft je paard idd weinig krachtvoer erbij te hebben, MAAR hij moet wel aan zijn portie vitaminen/mineralen komen. Simpelweg dus minder voeren is geen goed idee.
Zelf voer ik van Marstall de muesli type E; dit is met extra vitaminen/mineralen zodat je dus wél minder kunt voeren maar ze toch genoeg binnen krijgen.

Verder zeg je dat je paard overmatig maagzuur heeft (elk paard heeft maagzuur dat is nodig voor de vertering). Door dit teveel aan maagzuur kan/is de darm/-maagwand dunner en pijnlijk. Idd veel kauwen (speeksel) zal pijn verminderen, maar het blijft een lapmiddel.
Probeer eens een kuurtje Pronutrin (verkrijgbaar bij de Paardendrogist). Dit middel verlaagt de zuurgraad en legt een beschermend laagje over de maag/darmwand.
Mijn paard was vroeger vaak aan de dunne en dronk ook erg veel. Ook hier werd teveel maagzuur als oorzaak gegeven. Sinds ik haar een kuur Pronutrin gegeven heb is dit probleem verholpen.