paard schopt tegen deur en stalwand, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

paard schopt tegen deur en stalwand, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 09:58

Sinds kort hebben wij paarden aan huis, op dit moment staan alleen die van mij, en die van mijn zus er, maar we hebben dus een probleem met die van mij .

probleem:
Hij schopt heel de tijd tegen zijn boxdeur, of tegen de boxwanden, maar meestal de deur, en dat maakt een gigantische herrie. Wijzelf en onze buren worden hier 's ochtends meestal rond 7 uur al wakker van! Dat is erg vervelend natuurlijk. Dit doet hij omdat hij aandacht wil denken wij. We hebben al verschillende oplossingen bedacht, maar aan allemaal zat er wel een nadeel of het werkte niet. We wilden eerst rubber matten aan de binnenkant doen van zijn boxdeur, maar dat haalt/trekt hij er op een of andere manier weer af. Nu hebben mijn zus en vader bedacht dat iemand er elke ochtend bij gaat staan ( hij doet het vooral heel erg 's ochtends vroeg ) en dan zodra hij begint met schoppen, een 'klap' geven met een zweep, richting zijn hoofd. Hij stopt er hierdoor wel ( voor even ) mee, en misschien werkt het op de lange duur wel, maar ik wil niet dat hij kopschuw word. Dus mijn vraag is: heeft er nog iemand een paard die dit doet, en zoja, welke oplossing gebruik je ervoor? en weet er verder zowiezo nog iemand hoe ik dit kan oplossen?

ik hoop dat jullie het verhaal een beetje snappen en dat er iemand is die me kan helpen.

alvast bedankt Ja
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-05-05 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Lusitana

Re: dringend oplossing gezocht voor dit probleem, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:03

Mijn vriendin heeft een oud tapijt dubbel tegen de boxdeur gespijkerd en er stro tussen gedaan. Dat hielp.
Heeft het paard wel genoeg stro in zijn box en krijgt het hooi voor het slapen gaan? Zulk gedrag kan nl komen door honger. Hij wil gewoon dat jullie eten brengen. Wat ook kan helpen is en radio die aan gaat op een timer om 7 uur of zo, dat geeft dan wat afleiding.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:10

Ik ken meer mensen met dit probleem, die van mij doet het ook af en toe. De 'oplossing' van slaan als ie het doet vind ik -erg!- fout. Hij wil iets, maar wat? Eten? Voer 's avonds laat dan nog wat, ik voer om 23.00 uur nog, dan moet die van mij het tot de volgende ochtend 8.30 makkelijk uithouden. Flink hooi, of nog slobber, of iets anders dat hem -erg- vult. Wil ie gewoon dat de dag begint? Zorg dan -indien mogelijk- dat licht en geluiden 's ochtends zo min mogelijk binnen kunnen dringen op stal. Ik merk dat dit heel erg helpt. Deuren/luiken dicht -jammer dan, dan maar geen frisse lucht 's nachts- geen binnenvallend licht. En rubber matten moet toch lukken, tenzij hij een vreselijke sloper is. metalen hoekprofielen langs alle kanten, en hij moet wel sterke tanden hebben (of voeten) om dit te slopen. Er is echt heel sterk rubber (gewapend binnenin met metaal of ander sterk materiaal) te koop, dat niet zomaar kapot gaat. Een vriend van mij loste het zo ook heel redelijk op. Wat bij die van mij scheelde een periode is geen ijzers -toevallig kwam ie door omstandigheden op blote voorvoeten te staan-, maar ja dat moet je maar net uitkomen. Schoppen tegen de boxdeur deed blijkbaar zeer met blote voeten. Succes in ieder geval!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:15

Toch een rubbermat ertegenaan schroeven, wij hebben rubber tegen de achterwand van de boxen, dit hebben we geschroefd, met een revet tussen de rubber en de schroef, dit blijft prima zitten. Maar niet alleen de bovenrand schroeven, daarvoor is het rubber te zwaar. Wij hebben de hele mat geschroefd, rondom schroeven zo ongeveer 20 cm uit elkaar, en ook midden op de mat nog een paar schroeven verdeeld. Ik zou het paard absoluut niet slaan, dan wordt hij alleen kopschuw, bovendien, als het aandachttrekkerij is heeft hij toch zijn zin, negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:21

1 van onze paarden doet dat ook.
alleen zodra hij ons ziet, of als er mensen in t straatje staan te praten
hij wil idd gewoon aandacht!
wij hebben rubberen matten aan de binnekant van zn boxdeur gemaakt!
dat helpt wel, hij kan ze er ook niet afhalen!
soms doet hij t nog wel, maar hij schopt nu iig niet zn benen naar de knoppe!
Het is al een heel stuk minder geworden nu.
slaan vind ik een erg foute oplossing!
maar verder zou ik dus niet echt iets weten voor jou, als hij rubberen matten er ook af haalt!
suc6 er verder mee!
Laatst bijgewerkt door danifur op 07-05-05 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 13:23

@stefje: ik vind die oplossing dus ook heel erg fout, ik weet zeker dat hij kopschuw word als ik er nog langer mee doorga, ik zal jullie aanwijzingen opvolgen, bedankt Lachen

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:33

join the club, mijn pony begint in de zomer om 6 uur ´s morgens al met een grote verbouwing. We hebben tegen de deur een rubberen mat gemaakt en tegen de stalwand 2 grote hardhouten balken achtig iets, dit omdat ze al wel eens een paar planken eruit getrapt heeft.
Heel veel mensen zeggen negeren, maar ze blijft rustig een uurtje zo staan trappen dus wij rollen ons bed uit, blijven even staan wachten bij de stal en als ze dan trapt een grote bek geven, even wachten en dan pas de bovendeur open doen en hooi geven.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:35

Die van mij had eenzelfde probleem op de trailer. Hij wou aandacht en schopte/schraapte om die dan te krijgen. Dat het negatieve aandacht was kon hem niet schelen(Een tik ofzo helpt dus niet bij dit probleem).

Bij mij heeft het wel geholpen om rubber matten te plaatsen(de boel wordt niet beschadigd en door het dempend effect van rubber was het lang zo luid/leuk meer om te schoppen. Misschien kunnen de matten als ze op een andere mannier geplaatst zijn er minder snel vanafgehaald worden? (Ik dacht dat je ook rubber kan laten gieten, misschien is dat praktischer? Dat zou je aan een expert moeten vragen) Voor de rest heb ik hem genegeerd als hij wel bezig was[weggaan als hij begon en pas terugkomen als hij gestopt was(is niet zo praktisch als de buren ervan wakker worden en redelijk frustrerend als je wenig tijd hebt maar wel enorm effectief bij mij]

veel succes

Blijkbaar staan je paarden pas sinds kort bij jou thuis. Was 7 uur misschien zijn etenstijd waar hij eerst stond?
(als je de oorzaak vindt ben je al een heel eind)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:37

Ik geloof hier een tijd terug op bokt te hebben gelezen, dat iemand zoiets had opgelost met een tuinslang...

Een tuinslang vanuit een kraantje boven de stal hangen....en dan van binnenuit heel kort opendraaien....

Maar misschien kan iemand anders je hiermee verder helpen!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:05

Josa schreef:
Ik geloof hier een tijd terug op bokt te hebben gelezen, dat iemand zoiets had opgelost met een tuinslang...

Een tuinslang vanuit een kraantje boven de stal hangen....en dan van binnenuit heel kort opendraaien....

Maar misschien kan iemand anders je hiermee verder helpen!

Ja dat was Sjuimpje, misschien moet je die even PM'en Ja

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:14

Ja die bedoel ik ja Lachen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:23

Een paard bij ons op de manege doet dat ook (vooral tegen voedertijd) en bij haar zetten we haar boxdeur open. Er zit wel een balk ter hoogte van haar boeg zodat ze er niet uitkan. Dat werkt, ze kan haar benen niet meer kapot schoppen (en de deur ook niet).

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:27

ik heb er ook zo een thuis staan, die staat de hele tijd tegen de deur te slaan zodra het buiten licht begint te worden, gewoon omat ze eten wil, niks helpt, behalve een stroomdraadje, als je tegen de deure gewoon een paard stroomdraadjes bevestogd en je laat de stroom er s nachts op staan, dan doet ie het echt maar 1 keer en blijft veerder bij de deur vandaan, op een gegeven moment kan de stroom er weer af, begint ie na een tijdje weer zet je de stroom er weer op, paarden zijn erg slim, dit is ook echt niet zielig, werkt gewoon hetzelfde als de stroondraad om de wei

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:29

Wij hadden er ook zo een. Deden 's-avonds laat nog voeren en dan de bovendeur dicht. Hielp goed.

Tip voor slaan tegen b.v. de wanden, plaats goed zwaar rubber en doe daar dan schuimrubberen blokken onder, mocht je paard toch blijven slaan dan is dit de beste geluidsdemper

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:41

vraag waar stond ze daar voor ? hoe laat wert ze daar gevoert ?
misschien legt het daar aan ? kan ze niet naar buiten ? als ze dat doet ?
hang een lik steen op of iest ? misschien verveelt ze zich, het zou kunnen toch ?

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:52

Ik denk persoonlijk dat het misschien een idee zou zijn om hem vroeg in de ochtend te voeren. Ik denk dat hij op deze manier aangeeft van "joehoe ik heb honger".

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:05

IK denk dat ze zich heel erg verveeld en honger heeft, mijn paard verveelde zich ook en ik deed het altijd zo....vlak voor dat hij op stal gaat rijden. hij heeft al de hele dag buiten gestaan. Eten verstoppen, hooi op verschillende hoogtest in een hooi net hangen maar wel zo dat hij er niet in kan staan, wortels onder het schone stro en biks en musli in en fles met gaten er in.Zo was hij wel even zoet en mollde niet zijn stal. Wat bij hem heel erg hielp is wel frisse lucht, worden ze slaperig van en een raam in zijn stal kijkt hij nu altijd door naar buiten

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 19:28

@Judith_cloud:
Dat zijn goede tips, gaan we zeker gebruiken. De radio 's ochtends hebben we geprobeerd vanmorgen en het werkt! best goed moet ik zeggen! Dus we gaan al die andere tips ook gebruiken en dan komt het wel goed denk ik. Frisse lucht krijgen ze zat, ze staan in buitenboxen en hij kan vanalles zien, dus dat zit wel snor.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:36

heyyy wat balen zeg dat rowygo dat doet... Hebben ze t verder wel een beetje naar hun zin in hun nieuwe omgeving? ik kom snel een keer kijken hoor Knipoog
Stond bij de vorige stal nie de radio aan? (weet nie meer of dat in jullie stal was hihi) Misschien zou dat idd helpen. Er liepen natuurlijk wel veel meer mense, dus misschien is die radio een goede afleiding!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:09

Kan hij niet buiten staan? Misschien vindt hij het wel helemaal niis de hele nacht op stal.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:03

hij staat elke dag wel buiten, maar ik weet niet of 's nachts een goed plan is. Hij kan niet goed tegen alleen zijn, te lang. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:05

RoWyGo schreef:
hij staat elke dag wel buiten, maar ik weet niet of 's nachts een goed plan is. Hij kan niet goed tegen alleen zijn, te lang. Verward

Maar het paard van je zus staat er toch ook? (of heb ik verkeerd gelezen?) dan kunnen ze toch samen naar buiten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:13

Slaan lijkt me geen oplossing want dan heeft hij nog wat hij wil: aandacht. Zorg ervoor dat hij de hele nacht genoeg te knabbelen heeft en geef hem dus 's avonds nog een portie hooi/ stro. Dan heeft hij iig geen reden om zich zo te gedragen. Kijk daarnaast of je je voertijd kunt aanpassen. us niet meteen zodra je binnekomt gaan voeren. Dan weet hij namelijk: 's ochtens mensen op stal is eten. Nu probeert hij jullie te roepen omdat hij weet dat hij dan eten krijgt. ga 's ochtends eerst gewoon even de stalen in om ze gedag te zeggen. Ga dan daarna nog een keer binnen om ze te voeren. Ik ben ook niet perse voor een vaste voertijd. Als je dan een keer niet precies op dat tijdstip gaat voeren worden ze al snel lastig. Voer eens een half uur later of eerder.

Wij hebben een erg stiekeme methode voor jou probleem (bv schoppen om aandacht of bij het voeren). Een plens water over ze heen gooien. Of ze nou een watervrees hebben of niet: dit vinden ze vreselijk. Ze staan dan hierna ook zielig te kijken in een hoekje van de stal. Geen pijn, geen aandacht maar wel straf. We zijn hiermee begonnen omdat ik een paard heb dat 'pijn fijn vond' het was immers een vorm van aandacht. Deze methode werkte perfect bij hem.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat je paard hier watervrees van krijgt. We gebruiken voor ieder paard een eigen kleur en vorm bakje (we hebben twee 'schoppers'). Tegenwoordig is het al genoeg om het bakje met water gevuld voor de staldeur te zetten. Dan weten ze al genoeg.