bang paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wicked2016

bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 09:50

ff uitleg:
Mijn vriendin heeft een paardje van 2 jaar. Hij was tot vorige maand nog toe hengst. Het is een doodvraaf beestje zou je niet slaan of bijten geen typische hengsten manieren. Maar hij was gewoon doodsbang van alles wat wel of al dan niet bewoog. Ze dacht dat het beter zou zijn met hem te casteren en verder ook zodat hij op de wei kan met soortgenootjes en zo. ook met merrietjes. Tot nu toe stata hij nog enkel met een ruin.

Het baasje zelf is zeerzacht aardig en kalm met hem. Maar het is tog wel zeer vervelend als hij telkens bang is. Hem aanraken is voor hem al een hele bedoening. Trekt ie zijn staart tussen de benen. niet van zijn baasje maar van andere mensne terwijk ik de vorige keer dan hem gerust overal mocht aaien. De vorig ekeer was ze zijn voetje aan het uitkrabben en er zat iets in zijn staart
dus wou k dit eruit halen schrok hij daar zelfs van Bloos raakte enkel een haartje aan. springt ie een gat in de lucht.

Maar hij is keinerveus, hij schrikt zelf als er een ander paard van de hoek komt.

Ze doet er natural horsmanship mee maar het heeft geen enkel effect

ik denk persoonlijk dat ze iets te zachtaardig is, als hij er bang voor is zal ze het ook vermijden. bv toen hij gecastreerd was afspuiten heb ik 1 X gedaan op het einde was hij dan gekalmeerd maar verder heeft ze het gewoon opgelost met een emmer water....

heeft er iemand raad voor dit paard??

ellepel

Re: bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:55

ik zou zeker het een en ander laten nakijken, misschien niet goed werkende ogen of oren?
kan me voorstellen dat een dier dan sneller schrikt.

verder zou ik op gebied van Bach remede zeker druppels gaan aanschaffen, weet helaas niet welke je precies hebben moet, maar denk dat hier op bokt wel iemand te vinden is die daar meer mee op de hoogte is.

verder misschien nog samen met een ouder dier aan het wandelen gaan?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:13

Mijn paard was/is precies zo. Bij hem helpt het om heel goed te observeren. Hij heeft heel snel stress en gaat zich dan gedragen alsof hij elk moment opgegeten kan worden. Soms is hij echt bang voor iets en daar moet je dan ook zeer voorzichtig mee om gaan. Vaker is hij een beetje bang en dan helpt het bij mij heel goed om te doen alsof mijn neus bloedt. Gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent. Een paard dat zo bang doet is erg onzeker. Als baasje is het belangrijk dat jij de leiding neemt en laat zien (door je gedrag) dat de wereld niet zo eng is als deze lijkt te zijn. Dit houdt bijvoorbeeld in dat ze juist enge dingen opzoekt en dit herhaald totdat hij er niet meer opreageerd. Dit kan zijn steeds zijn staart pakken als hij daarvan schrikt. Doe dit op een rustige, maar ferme manier. Als het baasje ook maar iets van onzekerheid in het gedrag toont, dan zal het paard daar op (blijven) reageren. Gerust stellen in zo'n situatie is helemaal uit den boze, je bevestigt dan naar het paard dat het goed is om bang te zijn hiervoor. Elke keer als hij iets engs meemaakt en hij er niet aan dood gegaan is, is een stap verder richting vertrouwen naar het baasje en naar de wereld toe. Zijn baasje vertelde hem immers dat hij er niet dood aan zou gaan en dat is gebeurd. Dan zou het baasje misschien wel meer weten over de wereld dan hij zelf. En zo stukje bij beetje opbouwen. Wel heel goed blijven observeren, soms is de angst wel heel echt en moet je daar niet zomaar overheen walsen. En natuurlijk heel veel geduld. Desnoods 2 uur lang steeds weer zijn staart pakken totdat hij niet meer reageert. En terwijl je bezig bent met je paard veel met hem praten. Mijn paard is steeds beter aan het worden, maar hij zal altijd wantrouwen houden naar vreemde mensen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:54

Laatst vertelde iemand mij ook van z'on paard op het bedrijf waar ik ga werken; doodsbang en nerveus, geen kwaad in de zin maar helemaal hyper en nerveus en zenuwachtig etc. Het dier bleek zeer slechtziend te zijn...

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:25

ja slechtziend zat ik ook aan te deken!
of als veulen iets gehad?
is hij al vanaf veulen afaan bij haar? Zo niet, is hij misschien een keer geslagen of is er iets anders gebeurd!
ik zou hem iig op slechtziendheid laten controleren.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:34

ik zal het is zeggen maar hij kijkt wel enorm maar dan alles mar dit zou dan kunnen dat hij vreselijk kijkt omdat hij slecht ziet? ja als hij schrikt bijvoorbeeld de vorige ke dat hij me een klop heeft gegeven(gewoon uit schrik) ging ze hem troosten ik heb toen ook gezegd van dat moet je niet doen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:29

marahorse schreef:
ik zal het is zeggen maar hij kijkt wel enorm maar dan alles mar dit zou dan kunnen dat hij vreselijk kijkt omdat hij slecht ziet? ja als hij schrikt bijvoorbeeld de vorige ke dat hij me een klop heeft gegeven(gewoon uit schrik) ging ze hem troosten ik heb toen ook gezegd van dat moet je niet doen

Het zou denk ik wel goed kunnen dat hij daarom zo kijkt naar alles, omdat hij dus met (1 kant) slecht ziet.
En paarden in t wild moeten toch altijd allert zijn op gevaar, en hij kan dat natuurlijk niet goed zien aankomen.. vandaar misschien dat kijkerige en die nerveusheid.
wat bedoel je met dat ze hem ging troosten? en jij zei dat ze het niet moest doen?