Raar Bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertygetje

Raar Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 06:19

Ik heb vandaag het hoofdstel dat bij mijn paard hoort gekregen Tong uitsteken, maar er hangt een nogal raar bit aan. (Dat wil zeggen een bit dat ik nog nooit eerder gezien heb en waar ik ook geen foto van kan vinden op google).

Het doet mij aan western denken en het hoofdstel ziet er ook wel western uit, maar het paard heeft vanalles gedaan, maar geen western.
Toen ik dit paard en nog een ander paard kwam proberen zei de eigenaar ook dat ze maar 1 hoofdstel had en we daarom met halster met bit op de ander konden rijden. Dat ene hoofdstel was alleen niet hetzelfde als deze. Ik bedoel dus te zeggen dat het wel kan dat dit gewoon niet haar hoofdstel is.

Iig vroeg ik me af of dit bit een speciaal nut had. Het is nl. een bit waar bij er onderin de bit ring zeg maar een gat zit, waaraan de teugels zijn vastgemaakt.

Afbeelding

Zo ziet het er dus ongeveer uit, met de teugels op de rode plekken. Ik weet dat ik geen tekentalenten heb, maar ik hoop dat het toch enigszins te begrijpen is.

Mijn vraag is dus, heeft iemand ervaring met dit bit? Heeft het een speciale reden? Zou het iets moeten doen?

Ik hoop dat het te begrijpen is.

De reactie van mijn paard was, heel erg mee spelen (dus ik dacht misschien toch helemaal nieuw bit voor haar) en als ik een ophouding maakte deed ze haar hoofd in een soort aan-de-teugel-positie. Nou was vandaag toch een rare dag, want ze was heel erg gespannen en ik was zo erg bezig haar bezig te houden dat ik niet heel erg op haar reactie op het bit kon letten.

We hebben het hier trouwens over een vierjarige arabier merrie op een heel erg winderige dag die ze hier bijna nooit hebben.

Frantic

Re: Raar Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 06:48

Is dit niet gewoon een Myler bit met gleuven?
Zo ja dan is het NIET toegestaan op wedstrjden i.v.m. hevel werking.
In he midden zit dan een kokertje en het is erg dun.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 07:03

Ik heb even op google gezocht maar kon bij de Myler bit website geen bit vinden dat er zo uit zag als het bit dat ik bedoel. Ook niet echt iets wat er op lijkt eigenlijk. Maar wat is hevel werking precies?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:10

Zoek eens naar het topic: wie rijdt er met een mylerbit. Ik weet niet hoe ik links moet plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:14

Afbeelding
Afbeelding

Er bestaan verschillende soorten varianten
Ze zijn idd op wedstrijd niet toegestaan, omdat ze een kleine hefboom werking geven

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 07:19

Ja! Zulke bitten hebben iig wel ongeveer hetzelfde effect denk ik!

Maar wat is het effect nu? Ik ben nogal blond.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:41

Als je de teugels aanneemt dan trek je naar beneden,i.p.v. naar achteren ( door de plaatsing van de teugels) kijk maar eens goed, eerst kantel je het bit en dan komt er veel kracht op de tong en de weke delen te staan.

Zo'n bit is niet voor beginners en half gevorderden.
En echte goede ruiters zullen het bijna nooit nodig hebben. ( wij hebben er wel een, maar dan met losse ringen, die zijn wel toegestaan)

Gewoon dit bit tegen je scheenbeen houden en iemand een ophouding laten geven en dat ook nog eens doen met gewone bitten, je moet het verschil kunnen merken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:11

die trens met die losse ringen in kawa's post.
als je teugels aan de onderste hangen, en je trekt eraan, dan schuift de ring toch door?
die heeft toch geen zon scherpe inwerking?
ik heb met een soort manege een buitenrit gaan maken, en dat paard waar ik mee reed had ook zon trens, maar een D trens, geen zoals de 2 de foto,maar meer zoals de eerste,meaar met D-ringen.
als ik de teugels aannam kwam hij ook aan teugel,zonder dat ik iets speciefieks deed.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:05

Dutske, het bit wordt 'in evenwicht' gehouden door de bovenste ringen, waaraan het bakstuk zit.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:08

Dus haar reactie van aan de teugel was ook wel logisch.

Maar eh, wat is nu het doel van dit bit? En is het dan wel of niet goed om hier op een vierjarige mee te rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:12

Deze zou het ook nog kunnen zijn:

Thiedemanbit:

Afbeelding

Ik zou persoonlijk een vierjarige gewoon op een normale trens rijden.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:21

Dankewel!
Ik heb nog ff gee-maild met de eigenaar:

Citaat:
The bit.. That was Tiggers [haar andere paard] originally... She goes fine in anything, that was the only extra I had and I used that on her because it looks a bit nicer than the normal ring bits... And she has that little thing in the middle to mess with, she is always doing something with her mouth... She turned the hose on at the last place and flooded everyone's stall OOPS!

Oftewel, het bit was eigenlijk van haar andere paard (die is momenteel 14) en ze had deze gewoon over.

Lijkt het jullie nu beter dat ik een gewoon bit haal? Ik ben hier ook helemaal niet aangewend natuurlijk... (Nogmaals ik rijd engels)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:22

Afbeelding

vind het een beetje op een Kimblewick lijken (ook wel thiedemann-bit genoemd)

Een Kimblewick heeft overigens wel degelijk een hefboom (schaar) werking, de ringen kunnen werken als korte schaartjes. De kimblewick is gemaakt om verschillende inwerkingen te kunnen geven, de teugels kunnen namelijk op en neer door de ringen bewegen. Bij veel kimblewicks zie je echter (ook degene hierboven) 2 gaten om dubbele teugels te bevestigen, wat weinig zin heeft. Een kimblewick kan het beste gebruikt worden met 1 teugel, zoals hij oorspronkelijk ook bedoeld is. De teugel moet namelijk op en neer kunnen bewegen, is de teugel hoog in de ring, werkt het bit als een ongebroken trens, wordt de teugel laag gehouden werkt hij als een stang met korte scharen en werkt de kinketting in.
Een kimblewick heeft ook niet altijd zo'n tongboog als het bit hierboven trouwens.

Citaat:
UITERLIJK EN WERKING
De Kimblewick (=Thiedemannbit) ziet eruit als een ongebroken trens met tongvrijheid en laag bevestigde, grote D-vormige ringen. In deze ringen kan de teugel heen en weer bewegen en het bit werkt dan al naar gelang van de hoogte van de teugel als een trens of als een stang. De kimblewick wordt als enige combinatiebit gereden met één teugel. Bovenop de D-vormige ringen zit een oogje waaraan het bakstuk bevestigd wordt. Dit heeft tot gevolg dat er door het hefboomwerking ook druk in de nek kan ontstaan. Zonder kinketting is er geen hefboomwerking mogelijk en net als alle andere optomingen met een hefboomwerking heeft de kimblewick ook een kinketting. De kimblewick lijkt van alle combinatiebitten in zijn werking het meest op een trens. Door de korte D-vormige scharen heeft het bit slechts een geringe hefboomwerking die bovendien alleen in actie komt als de ruiter zijn handen laag houdt. Een verschil met de ongebroken trens is dat de kimblewick door zijn hefboomwerking niet of nauwelijks in de mondhoeken kan trekken.

TWEE MODELLEN
De kimblewick kent weinig variatie in uiterlijk, Het bit heeft een lage tot middelhoge vorm van tongvrijheid, een middelmatig dik mondstuk en korte of iets langere D-vormige ringen (plus minus 4 tot 5 centimeter), Toch is er bij die D-vormige ringen nog wel degelijk een onderscheid mogelijk; bij sommige kimblewicks zitten er namelijk 2 gaten in de bitringen. Hierdoor kan de ruiter de werking van te voren beperken tot die van een trens of een stang. Dat laatste lijkt een hele slimme oplossing, maar toch zit er nog een addertje onder het gras. De essentie van de kimblewick is immers dat de teugel heen en weer kan glijden in de bitringen. Het bit werkt pas sterker in in op de mond als de ruiter zijn handen lager neemt en harder aan de teugels trekt. Als de teugel in de onderste gleuf is gegespt werkt de kimblewick snel en plotseling in op de paardenmond, en als de teugel in de bovenste gleuf bevestigd wordt kan de ruiter net zo goed een ongebroken trens nemen. Het bevestigen van twee teugels aan de kimblewick in plaats van 1 teugel is weinig zinvol (het onderscheid tussen de inwerking via de onderste en de bovenste teugel is te klein), maar ook niet schadelijk.

GESCHIKTHEID
De kimblewick is een uitstekend bit om af en toe eens af te wisselen met een trens. Het heeft slechts een geringe hefboomwerking en is makkelijk te 'bedienen'. De kimblewick kan gebruikt worden voor paarden die over het algemeen heel gehoorzaam zijn maar in sommige omstandigheden een trens niet meer serieus nemen. Een situatie waarbij dit veel voorkomt is natuurlijk de jachten het springen, maar ook het buitenrijden met andere paarden is in dit opzicht 'berucht'.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:24

CCCCorine was me voor(heb ook ff zitten zoeken op de beschrijving van de kimblewick Knipoog )

maar ik zou gewoon een bustrensje inhangen, zelf rij ik het liefst met een dubbelgebroken bustrens, omdat mn paard een hangend rooster(laag gehemelte) heeft en een dubbelgebroken bit prikt niet zo snel in t gehemelte als een enkel gebroken bitje

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:32

Die kimblewick ziet er wel weer iets anders uit, want de teugels zijn lager bevestigt zeg maar, maar het heeft allemaal volgens mij wel ongeveer hetzelfde effect.

Dus ik kan nu het beste een gewoon bit halen en mocht ze een keer niet zo goed luisteren of ik ga op een buitenrit ofzo, dan weer dit bit gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:49

Ik zou inderdaad een normale trens halen en daarmee verder rijden. Het bit dat je bij je paard gekregen hebt, zou ik lekker aan de muur hangen ter decoratie o.i.d. Voor dressuur heb je er in ieder geval niets aan, want je mag er niet mee starten. Daarnaast is het een relatief scherp bit door de hefboomwerking. Zonde om daar een jong paard mee te gaan rijden. Je kunt beter gaan lessen (als je dat nog niet doet) en je paard goed doorrijden op een normaal trensje.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 05:09

Ja dat vond ik zelf ook al een beter idee! Ik heb er vandaag nog een keer meegereden en ze is er geloof ik ook niet heel blij mee. Morgen (zondag) rijd ik dus maar ff met een halster en dan haal ik maandag een ander bit! Bedankt allemaal!

Ik heb nog geen les, omdat ik haar pas net een week heb, maar ik krijg waarschijnlijk tegen een vriendenprijsje les van een mevr. die er normaal 45$ per uur voor vraagt! Lachen

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:41

hej Yvonne
Goed dat je een gewoon trensje gaat halen..zou ik ook doen.
Ik zat te denken (nav jouw ontzettend mooie tekening): is het niet gewoon een stang zeg maar? Die ze normaal gebruiken voor de koets?
Omdat jij ook zegt dat het niet een van die andere bitten is. Dan lijkt het mij een stang..eigenlijk zou je even een foto moeten maken. Maar aan de andere kant ga je nu al een ander bit halen Haha!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 22:49

Ik heb hier toch nog ff een foto, maar niet van het gedeelte in de mond.

Afbeelding

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:02

ziet er maar akelig dun uit voor zo'n jong paardje...

lijkt me trowuens ook dat wanneer je er mee rijdt, je erg aan de onderkant van het bit trekt, en dus vrij fel inwerkt op de lagen, min of meer wordt t hoofd dus naar benen 'getrokken' erg grof gezegd

ik zou een normaal bustrensje halen, vooral niet te dun(mega dik hoeft nou ook weer niet) en daar mee gaan rijden en dit bitje lekker vergeten!
wie weet kan je het als je weer in NL terugbent verkopen voor een leuk bedragje omdat het een vrij apart bijt is Knipoog

ook met buitenrijden etc zou ik dit er niet inhangen, wil een paard er vandoor, doet ie dat ook wel met dit bitje, gewoon lekker aan de slag gaan met een normaal bitje Lachen

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:54

Je kunt de teugels toch ook gewoon door de ringen doen ipv door de sleuven? Dan werkt het als een gewone trens. En een dun bit is niet persé scherp! Vaak is het juist prettiger voor een paard om minder ijzer in de mond te hebben: een bit is zo scherp als de hand van de ruiter!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 00:41

Ik ga ook niet meer met dit bit rijden, maar ik ben nog steeds wel benieuwd wat het nu is!

Het bit is van binnen ook niet helemaal gewoon, het is zeg maar zo:
-__-
Niet erg duidelijk, ik weet het. Ik zal anders nog wel een keer foto's maken van gewoon echt het bit alleen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:25

Als het echt een myler bitje is, mag je er wel blij mee zijn, want die zijn niet goedkoop!
Idd, je kan de teugel gewoon uit dat onderste gleufje halen en door de hele bitring vastmaken, dan werkt het als gewone trens.

Het bit is niet perse erg dun, maar als het zoals jij beschrijft een 'port' heeft, dus een raar middenstukje dat iets verhoogd is, dan is dit een "Level 2" bit volgens myler en dus niet geschikt voor jonge paarden. Er komt dan namelijk meer druk op de lagen dan op de tong.

Tip: zet hem op Ebay te koop, dan vang je er nog een paar tientjes voor Knipoog

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 04:35

De mevr. in de paardenwinkel vermoedde dat het een gag was.
Nou had ik geen flauw idee wat dat was. (Ik kom er nu echt achter hoe weinig ik van bitten weet!) Maar ik heb dus ff gegoogled en nu heb ik dit gevonden:

Citaat:
A gag bridle works on your horse's mouth and poll simultaneously to increase your braking and balancing power, and it has the potential to be very severe if used incorrectly. I've been using gags on most of my horses for most of my career--I'm a small person, so I don't have the natural leverage that a 6-foot-tall man does when galloping huge, fit horses cross country. By strengthening the rein aids I use to reinforce my leg, seat and eye, a gag bit gives me a level of control that lets me focus on the details of the ride rather than struggle to rebalance my horse in front of every fence. These bits don't work for every horse, though, just as they don't work for every rider.

Ik geloof dat de mensen die eerder al in dit topic hebben gereageerd ongeveer hetzelfde zeiden.

Ik heb nu trouwens ook een ander 'gewoon' bit gekocht.