Zorgen dat paard in de zomer niet verkleurd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Zorgen dat paard in de zomer niet verkleurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 21:15

Nou mijn prachtige donkerbruine ruin heeft in de zomer onder invloed van zonlicht nog al eens de neiging om van mooi diep donkerbruin te verkleuren naar lichtbruin. Iemand tips om dat tegen te gaan?

Antheman

Re: Zorgen dat paard in de zomer niet verkleurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:19

Kafue schreef:
Nou mijn prachtige donkerbruine ruin heeft in de zomer onder invloed van zonlicht nog al eens de neiging om van mooi diep donkerbruin te verkleuren naar lichtbruin. Iemand tips om dat tegen te gaan?

Ik heb een zwarte pony.
Het enige wat helpt is opstallen!

Dan maar een bruin, gelukkig paard in de wei hoor.

Wat ik wel doe, als het weer t toelaat, ik spoel goed het zweet af, zodat hij niet nog meer verkleurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:20

Ik houd gewoon een zomerdek of regendek op als ze naar buiten gaan. Dan verkleuren ze niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:22

Misschien helpt een deken die het UV-licht tegenhoud? Al ben ik ook meer voor een lichtbruin puur-natuur paard.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:49

belachelijk als je je paard op stal houd of met 30 graden met een zomerdeken op zet alleen om hem donker te houden!! Hamer
Waar gaat het nou om?Is kleur zo belangrijk,hou je minder van je paard als hij zomers wat lichter wordt,of gaat ie er minder goed door bewegen.??
Tis een dier,laat zon dier in zijn waarde,kom op zeg...

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:54

QueJira schreef:
belachelijk als je je paard op stal houd of met 30 graden met een zomerdeken op zet alleen om hem donker te houden!! Hamer
Waar gaat het nou om?Is kleur zo belangrijk,hou je minder van je paard als hij zomers wat lichter wordt,of gaat ie er minder goed door bewegen.??

Mee eens.

Je wilt de kleur behouden, licht is beter bij zon.
Je paard zal het minder warm hebben dan als 't donker paard is!
Laat 't lekker verkleuren Knipoog

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:58

Beau wordt ook wat bruiner in de zomer (fries) Maar ach, hij staat gewoon elke dag lekker in de wei zonder deken, dan maar wat bruiner hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:05

QueJira schreef:

Mijn paarden lopen met 35 graden ook met een zomerdek op. Vinden ze heerlijk, hoor! Geen last van stekende insecten en ook goed beschermd tegen de zon. Beter een lichtbeige katoenen zomerdekje, dan de zon volop de zwarte vacht, lijkt me zo. Volgende keer graag eerst even nadenken, voordat je zo'n verschrikkelijk dom, ondoordacht antwoord geeft!

En ja, ik vind het zeer belangrijk dat ze niet in vale ezels veranderen. Ik vind zo'n door de zon verkleurd paard er niet echt representatief uitzien. Daarom was ik ze altijd na het werk en gaan ze met een deken op naar buiten.

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:22

CCCCorine schreef:
QueJira schreef:

Mijn paarden lopen met 35 graden ook met een zomerdek op. Vinden ze heerlijk, hoor! Geen last van stekende insecten en ook goed beschermd tegen de zon. Beter een lichtbeige katoenen zomerdekje, dan de zon volop de zwarte vacht, lijkt me zo. Volgende keer graag eerst even nadenken, voordat je zo'n verschrikkelijk dom, ondoordacht antwoord geeft!

En ja, ik vind het zeer belangrijk dat ze niet in vale ezels veranderen. Ik vind zo'n door de zon verkleurd paard er niet echt representatief uitzien. Daarom was ik ze altijd na het werk en gaan ze met een deken op naar buiten.

Dat eerste daar kan ik inkomen.. heerlijk voor je paard zo'n cooler deken als je paard zwart is..

maar dat tweede? er representatief uitzien? Who cares.. je punten bij een wedstrijd worden er echt niet minder van..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 22:23

Mijn paard komt keurig iedere dag een paar uur in de weide hoor. En ik gun hem best zijn beweging, zonder wordt die ook nukkig.

Ik dacht gewoon dat sommige goede betaalbare ideeen hadden.
Je hebt ook wel van die kruiden voor door het voer maar die zijn schreeuwend duur.
Dat van die deken is zo gek nog niet.

Kafue komt nu minder buiten omdat we de weides moeten delen en ivm met de natuurbescherming enkele weides zelfs niet eens mogen gebruiken ( lang leve de vogelbescherming), vroeger de hele dag nu slechts een paard uur. Dus ik laat hem echt wel in zijn waarde vind alleen glanzend donkerbruin beter dan een vale bruine met in het ergste geval oranje bruine vlekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:39

Choices schreef:
Dat eerste daar kan ik inkomen.. heerlijk voor je paard zo'n cooler deken als je paard zwart is..

maar dat tweede? er representatief uitzien? Who cares.. je punten bij een wedstrijd worden er echt niet minder van..

Je zult inderdaad niet lager beoordeeld worden als je paard een beetje door de zon verkleurd is (tenminste, dat zou niet mogen). Ik verbaas mezelf er alleen steeds weer over hoe sommige mensen hun 'wedstrijdpaarden' er bij laten lopen. Ik heb vorig jaar nog aardig wat verkleurde paarden met dikke grasbuiken rond zien lopen op de regiokampioenschappen. Dat maakt op mij nu niet bepaald een goede indruk. Als je wilt sporten met een paard, behandel hem dan ook als een sporter (wat betreft de dikke grasbuiken). Wat betreft de kleur: Een dressuurpaard hoort er representatief uit te zien, dus als je het verkleuren tegen kunt gaan op een zeer paardvriendelijke manier, waarom zou je het dan laten?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:50

Je zult inderdaad niet lager beoordeeld worden als je paard een beetje door de zon verkleurd is (tenminste, dat zou niet mogen). Ik verbaas mezelf er alleen steeds weer over hoe sommige mensen hun 'wedstrijdpaarden' er bij laten lopen. Ik heb vorig jaar nog aardig wat verkleurde paarden met dikke grasbuiken rond zien lopen op de regiokampioenschappen. Dat maakt op mij nu niet bepaald een goede indruk. Als je wilt sporten met een paard, behandel hem dan ook als een sporter (wat betreft de dikke grasbuiken). Wat betreft de kleur: Een dressuurpaard hoort er representatief uit te zien, dus als je het verkleuren tegen kunt gaan op een zeer paardvriendelijke manier, waarom zou je het dan laten?[/quote]

ben ik het mee eens en je paard heeft er heus geen last van als je hem met een heel dun dekentje op de wei zet.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:01

CCCCorine schreef:
QueJira schreef:

Dan maar dom,maar niet zon mega viswijf als jij zeg,mijn god wat een reactie zeg,bah!Maar goed,als we zo gaan beginnen.....

Waarom een paard wat lichter is door zon meteen vale ezel noemen??Je bent wel een heel kortzichtig en op uiterlijk gericht mens zeg,zegt heel wat over je karakter,maar was al duidelijk door je overdreven felle reactie op mij(dat jij je aangesproken/aangevallen voelt is jouw probleem!)
Dat je je paard met een dekn buiten zet ivm vliegjes ed,ok,maar puur voor het uiterlijk vind in gewoon dom(om maar even op jouw niveau te blijven eh)
En dan nog;mijn paarden staan gewoon zonder al die poespas lekker buiten,zien er niet uit als vale ezels zoals als jij dat zo leuk noemt,en echt last van vliegen ed hebben ze ook niet(is een kwestie van wei redelijk mest-vrij houden en na het werk paarden van zweet ontdoen.)

Oh en trouwens over dom gesproken;goed lezen schijnt ook nogal moeilijk te zijn, lees mijn eerste zin nog maar eens Pling ik zal het nog even een keer voor je voorkauwen: " belachelijk als je je paard op stal houd of met 30 graden met een zomerdeken op zet alleen om hem donker te houden!! "

Geen woord in mijn reactie over mensen die het doen tegen vliegen of tegen extreme hitte te beschermen... Doei!
Laatst bijgewerkt door QueJira op 06-05-05 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:06

Goh,

Het lijkt wel gezellig te worden hier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:09

QueJira schreef:
Dan maar dom,maar niet zon mega viswijf als jij zeg,mijn god wat een reactie zeg,bah!
(...)
Je bent wel een heel kortzichtig en op uiterlijk gericht mens zeg,zegt heel wat over je karakter,maar was al duidelijk door je overdreven felle reactie op mij
(...)
om maar even op jouw niveau te blijven

Even een beetje indimmen graag! Misschien kun je beter zelf een cursus lezen gaan volgen, want ik heb je nergens persoonlijk aangevallen. Ik heb alleen geschreven, dat ik vond dat je beter eerst even rustig na kon denken, voordat je een dom, ondoordacht antwoord geeft.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:57

CCCCorine schreef:
QueJira schreef:

Juist! Hier ben ik het helemaal mee eens. Na het rijden het zweet eraf spoelen, daarna z'n deken op Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:02

Als je er echt aan denkt om voedingsupplementen te gaan geven maar de standaard supplementen te duur vind, kun je het ook met paprikapoeder proberen. Zit namelijk ook in die voedingssupplementen "Black as Night" en "Gold as Sun". Een eetlepel per dag door het voer, en koop de zoete variant, anders is het zo zielig voor het paard.

Of het uiteindelijk ook helpt is een tweede, want ieder paard reageert anders, dus ook op die standaard voedingssupplementen. Bij de horeca groothandel kun je kilozakken van dat paprikapoeder krijgen.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:09

CCCCorine schreef:
QueJira schreef:
Even een beetje indimmen graag! Misschien kun je beter zelf een cursus lezen gaan volgen, want ik heb je nergens persoonlijk aangevallen. Ik heb alleen geschreven, dat ik vond dat je beter eerst even rustig na kon denken, voordat je een dom, ondoordacht antwoord geeft.

Dat lijkt mij toch een behoorlijke persoonlijke aanval. Rolleyes

Maar goed om ontopic te blijven. Paarden ( en mensen) verkleuren nou eenmaal door de zon. Al zou je een dek om doen, dan heb je nog een groot stuk hals wat kan verkleuren.

Persoonlijk vind ik het juist iets hebben als paarden verkleurd zijn. Voor mijn gevoel zijn ze dan meer paard en kun je zien dat ze tenminste lekker buiten lopen. Je kan een paard wel helemaal gaan inpakken, maar een paard moet een paard blijven natuurlijk.

Als een paard ergens last van zou hebben (insecten/ zon) dan is het een ander verhaal, maar om nou te zorgen dat zijn vacht mooi van kleur blijft??

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:27

Ken hier ook iemand die een jonge friese merrie, merrie doet het op hun manier zo goed in de dressuur(Zal nu L zijn ofzo) maar mag de gehele zomer niet meer in de weide omdat ze anders van kleur verandert, ist niet belachelijk!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:47

als het 35 graden is komt mijn paard helemaal niet buiten, denk niet dat je er een paard een groot plezier mee doet als het zo bloedverziekend heet is, zodra het kwik boven de 25 graden komt staat mijn paard alleen s'morgensvroeg een paar uurtjes buiten en s'avonds en s'nachts...tussen 12 en 19 staat hij dan gewoon binnen!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:13

off-topic: Gelukkig heb ik van die soort verkleuren geen last... mijn paard wordt haar hele leven al alleen maar lichter Lachen

Weer terug on-topic: Ik denk niet dat je paard er echt last van heeft als je een goede voor de zon bedoelde deken oplegt. En met 35 graden blijft mijn paard of binnen, of in een wei met heel veel schaduw.
Ik zou dan wel eerder een reflecterende vliegendeken opleggen dan een katoenen zomerdeken. Onder haar zomerdeken staat Prisca echt te zweten, onder haar Bucas Fly-off niet.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:36

Bij mijn merrie merk ik het NU al... nu de lente nog maar net is begonnen!
Zij is zwart, en op de plekken waar ze zweet, zoals daar waar het zadel ligt, wordt ze nu al lichter.
In de zomer verkleurt dit echt naar zwartbruin met oranje gloed erover. Die van mij verkleurt vooral op de plek waar het zadel ligt en vorig jaar kon je ook zien waar haar hoofdstel normaal zit, omdat ook die lijnen meeverkleurden Haha! !

Ik denk dat de beste oplossing een luchtige zomerdeken is.
Maar ik laat vooralsnog mijn paard gewoon verkleuren, ze staat op een pensionstal, wordt 's ochtends buitengezet en komt dan 's avonds weer binnen, ik ga niet de staleigenaar opzadelen met het op en af doen van die deken elke dag!
Als ik mijn paard bij huis had staan, zou ik misschien wel een zomerdeken opdoen.
Omdat die van mij vooral op de plek onder het zadel etc. verkleurt, valt het juist met het rijden (bijv concours) minder op, dan ligt er immers een zadel op Knipoog !

Foto'tje van afgelopen jaar juli:
Afbeelding

Dezelfde dag (juli 2004), onder het zadel:
Afbeelding

Onder het zadel valt het minder op, maar als je weet dat ze in de winter over haar hele lijf gitzwart is, dan zie je wel duidelijk verschil, die roodbruine gloed!
Maar ik bijf haar er knap genoeg uitvinden zien hoor Cool !

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:37

mijn paard wordt juist SUPER MOOI als hij verkleurd Haha!
hij gaat van bruin naar voskleurig (met zwarte manen en staart dan he ) en als dan het zonnetej op zijn lijfje schijnt wordt hij caramelkleurig Haha! prachtig Haha!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:03

Mijnes verkleurt ook heel snel. Hier foto's van zomer anderhalf jaar geleden, daarna de winter vorig jaar.

Afbeelding

Afbeelding

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:54

Sorry hoor, maar waarom zou je zijn kleurverandering willen tegenaan?? Belachelijk toch!! Het gaat toch om het paard zelf en niet om de kleur. Wees tevreden met het paard! Schaam je je ervoor ofzo? Ik vraag me af of je er wel echt om geeft... Verward

Weetje, waarom verkoop je je paard niet aan iemand die er wel tevreden mee is, en koop zelf een hobbelpaard, die veranderd tenminste niet van kleur!!