vraagje over weidegang (schapen en kunstmest)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chubster

vraagje over weidegang (schapen en kunstmest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 20:36

Ik was benieuwd of iemand weet of je schapen en paarden bij elkaar op de wei kunt zetten, ik bedoel eigenlijk of schapen geen ziektes bij paarden kunnen overbrengen? En weet iemand hoelang je moet wachten als je kunstmest gestrooid hebt voordat je je paard weer op de wei zet. De een zegt namelijk dat als het geregend heeft je je paard er meteen op kunt zetten, en de ander zegt dat je een paar dagen moet wachten. Misschien hebben jullie ervaringen.

Anoniem

Re: vraagje over weidegang (schapen en kunstmest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:02

Ik wacht sowieso 2 weken. Je kan ze wel na een flinke regenbui erop zetten, maar ik wacht liever even.

Paarden kunnen samen met schapen op de wei. Mits de paarden de schapen niet teveel klooien Knipoog

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:07

Schapen hebben vaak lintworm, dus je moet je paard wel 1 a 2 keer per jaar specifiek tegen lintworm behandelen. Verder kan het geen kwaad, alleen voor de schapen als de paardenbesluiten erop te jagen. Dat deden die van mij dus wel.
Wat betreft de kunstmest, NOOIT meteen je paard erop zetten (geen enkel vee trouwens). Kunstmest is giftig als ze er hele happen van binnen krijgen.
Afhankelijk van de hoeveelheid die erop gegaan is, kun je over het algemeen na een week wel weer weiden, tenzij het die hele week kurkdroog was. Als het hard regent wel eerder, maar dan heeft de kunstmest weinig nut gehad, omdat het wegspoeld door de regen.
Loop even door het land en kijk of je op open plekken nog veel korrels ziet liggen, dan is het nog te vroeg.
Houdt er wel rekening mee, dat als er veel gestrooid is, het gras echt een groeispurt gaat maken. Kijk dan uit voor bevangeheid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:49

Zover ik weet zorgen schapen er zelfs voor dat paarden bepaalde parasieten niet binnen krijgen, Het is dus zelfs goed voor de paarden als ze bij schapen staan.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:59

Onze schapen stonden altijd op dezelfde wei als de paarden.Zij vreten namelijk wel de plukken gras op wat een paard juist niet lekker meer vind,dat zijn meestal de plekken waar mest heeft gelegen,en als je je aan het ontworm schema houd kan het al helemal geen kwaad.Wij wachten na de kunstmest altijd minimaal 2 weken met het gras weer te laten begrazen,en wij strooien pas kunstmest als er een regenbui is.Onze weide is ook in meerdere stukken verdeeld zodat je ze om de beurt kunt laten begrazen en bemesten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:43

Wormen zijn soortspecifiek. Schapenwormen kunnen dus niet in paarden overleven en omgekeerd. Vroeger, voordat er wormenmiddelen waren, was de volgorde van weiden altijd: eerst koeien, dan paarden, dan schapen. Alle ruige mestplekken van de koeien (waar evt koeienwormeneieren in zitten) en de paarden (waar evt paardenwormeieren inzitten) werden keurig door de schapen opgevreten, en gingen dan dood. Zo had je als boer geen probleem met wormbesmettingen (waartegen alleen terpentijn als remedie bekend was) en bleef je veestapel gezond. Kortom: schapen + paarden gaan prima. Ik zou ze alleen ná elkaar weiden: schapen vreten het gras zo kort dat een paard er dan niets meer af kan halen. Anderzijds is 10-15 cm hoog gras, dat juist voor paarden prima geschikt is, teveel van het goede voor schapen.

Kunstmest is niets anders dan een mengsel van (anorganische) zouten. Die zijn dus níet giftig. Als er zulke enorme hopen kunstmest in je wei liggen dat een paard het met happen tegelijk naar binnen zou kunnen krijgen (zoals hierboven ergens werd geschreven) gaat je gras subiet dood. Goed gestrooide (= netjes regelmatig verspreide) kunstmest is in 1 dag vrijwel opgelost. Bovendien liggen die kleine rotkorreltjes plat op de grond. Die kan een paard niet eens te pakken krijgen al zou-ie het willen. Kortom: je kunt je paarden meteen de wei in doen. Is geen gezondheidsgevaar bij.

Maar!: er is wel een andere reden om je paarden een paar weken niet de wei in te gooien: omdat je wilt dat het gras de kans krijgt om te groeien, ipv dat het meteen afgemaaid wordt door je paarden. En dat is natuurlijk wel een hele goede reden...