Mestonderzoek voor úw ontwormingsschema.. Wie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_456

Mestonderzoek voor úw ontwormingsschema.. Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:54

Ik heb het nieuwe boekje van de paardendrogist binnen gekregen. Er stond een heel stuk in over ontwormen...

Citaat:
Als u meer wilt weten over de effectiviteit van uw ontwormingsschema, laat dan één á tweemaal een mestonderzoek doen en overleg aan de hand hiervan met uw dierenarts uw ontwormingsschema

Ik vroeg me af of er mensen zijn die een mestonderzoek hebben gedaan en wat de evt. ongeveer prijs hiervan is.
Of wie heeft zich laten adviseren door de DA voor ontwormingsschema's?

taverno

Re: Mestonderzoek voor úw ontwormingsschema.. Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:11

Ik laat nooit een mestonderzoek doen maar ik houd wel het ontwormingsschema van mijn DA aan.
Een voorbeeld van zo`n schema staat op www.dapbodegraven.nl

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:21

ik laat 2 xper jaar mestonderzoek doen, in het voorjaar en in het najaar en n.a.v. het mestonderzoek in het voorjaar stelt de DA het ontwormingsschema vast, ik koop dan een pakket voor een heel jaar.
In het najaar is het meer een chekup om te kijken of het goed gegaan is of dat er voor het jaar erop iets veranderd moet worden.

Mijn DA biedt dit in een totaalpakket aan.

Ik vind het beter dan lukraak wat spuiten in een paard duwen, terwijl er misschien wormen in zitten die niet door die spuit gedood worden

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 21:23

Bedankt voor jullie reacties Lachen

@smurf: Wat betaal je voor het mestonderzoek?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:28

het zit bij mij bij het complete wormen-kuren-pakket in, maar ik kreeg een keer per ongeluk een rekening, was iets van 10 euro

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:41

ik heb een mestonderzoek laten doen toen de conditie terug liep, kosten ??? maar niet schrikbarend hoog anders wist ik het nog wel Haha!

Ik ontworm wel hoger gedoseerd, dus niet "natte vinger werk " 400 kg = 400 kg maar 500 kg...
ontworm met dat spul incl lintworm en tegen horzellarven en tussentijds met het "goedkopere spul" en bevalt goed, bij de laatste verdacht op wormen bij terug loop conditie was het geen wormen)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:43

Heb nog niet zo lang geleden een mestonderzoek laten doen, heb er niets voor moeten betalen omdat het meisje ook bij ons op stal staat en studeert voor dierenarts Haha! lekker handig Knipoog
Uit het mestonderzoek was gebleken dat hij een ietsje teveel aan lintwormen (als ik me niet vergis) had, op zich kon het niet zoveel kwaad (elk paard heeft er wel een paar) maar toch beter dat ik hem speciaal ontwormde met iets voor lintwormen, heb ik dus ook gedaan

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:35

Titsia, das wel heeeeeeeeeeeeeeel toevallig, maar wel mogelijk.
Een lintworminfectie kan je nl zeer slecht in de mest terugvinden, of hij moet er vol mee zitten.

Een lintworm kan zijn eipakketjes nl een week vasthouden eer ze eruit komen en dan 1x per week dus met 1 keutel.
Vaak vallen de pakketjes uit elkaar en kan je ze dus niet eens zien.

De enige betrouwbare test om lintworm aan te tonen is de ELISA test en die wordt alleen in Engeland gedaan.
DA moet dus het bloed opsturen naar Engeland.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 12:47

Bedankt voor jullie reacties Lachen