Hoe leer ik mijn 2 jarige aangebonden staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saba

Hoe leer ik mijn 2 jarige aangebonden staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:16

En liefst op een paardvriendelijke en veilige (voor paard en mens) manier.

Iemand tips?

Dank U.

Saba

Re: Hoe leer ik mijn 2 jarige aangebonden staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:27

Please, is er echt niemand die mij tips kan geven?
Ik heb haar vorige week vastgebonden aan een paal, eerst ging het goed, maar opeens verschoot ze en heeft ze zich losgerukt en met de paal aan de haal gegaan. ' t was echt erg, ze was maar aan het trekken en met haar hoofd heen en weer aan het schudden, ' t was precies in een versnelde film.Gelukkig was ze vlug gekalmeerd.
Nu heb ik een ring aan de stal bevestigd (vijs van 10cm), maar ik heb toch een beetje schrik om haar terug vast te zetten.
Hoe leer ik haar dat dit niet eng is, hoe hebben jullie paarden dit geleerd?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:33

Ik heb die van mij eerst een paar keer door iemand laten vasthouden, of zelf uiteinde van het touw vastgehouden, terwijl die wel door de ring die aan de muur zit.
toen dat goed ging heb ik ze gewoon vastgezet en t gaat eigenlijk altijd hardstikke goed Ja
nu staat ze een halfjaar in de opfok, dus als ze terugkomt doe ik de 1e keer weer ff voorzichtig en daarna moet ze t maar weer gewoon weten hoor Lachen

wel deed ik iedere keer t zelfde, dus vastzetten en ff poetsen en tussendoor f stukje appel/wortel etc geven als afleiding, staat ze er zooo relaxed bij, niets aan de hand Lachen

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:39

Mijn paard kon niks toen ze hier kwam en sinds een jaar staat ze wel goed aangebonden. Ik ben begonnen met het aanleren van 'ho' en 'sta stil' dat doet ze nu helemaal los ook gewoon heel netjes. Dan door iemand laten vasthouden. Daarna heb ik haar aan de ring gezet maar geen knop erin.....zo erom heen gedraaid dat het paard wel druk voelde als ze ging lopen (wat dan hopelijk dan ook stilstaan betekend), maar als het te hard ging dan schoot hij gewoon los. en dan gewoon steeds uitbouwen tot langere tijd en uiteindelijk staan ze vast (mocht het nodig zijn is je paardenknoop ervoor om je paard te bevrijden), maar blijf zelf altijd rustig!!. Als je je paard vastzet, wel aan iets wat niet los kan raken (hier gebruiken we een ring door de muur of een ijzeren buis die diep in de grond staat). En natuurlijk goed belonen als ze braaf zijn!

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:38

Saba schreef:
En liefst op een paardvriendelijke en veilige (voor paard en mens) manier.

Iemand tips?

Dank U.

Ik heb zelf mijn hengstjes opgevoed, en heb ze leren gebonden staan door ze in de stal te binden. Zorg dat ze zich nergens pijn aan kunnen doen.
voor de eerste keer moet je erbij blijven nog niet vastzetten maar het touw om een spijl van de stal en touw zelf vast houden, gaat ze trekken geef je korte rukjes maar niet trekken, dat wint ze namelijk altijd. Herhaal dit een aantal dagen en als het goed gaat bind je haar vast niet te lang zodat ze met haar niet onder het touw door kan. Eerst tien minuten daarna steeds langer. loopt ze te trekken laat haar maar trekken.

Onthou goed dat paarden kunnen lopen van nature, stilstaan vergt veel disipline en dat moeten ze leren!
Succes!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:32

Vastzetten naast een andere paard, die dat al kan ??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:06

Ik zet de mijne gewoon vast aan een redelijk lang touw. Ze zijn er allebei al een keer met een been overheen gegaan en de oudste is een keer gaan hangen. Ik wacht gewoon totdat ze vanzelf weer rustig worden en dan haal ik ze los. Zo leren ze dat het allemaal niet eng is ook als ze een keer met een been erover hangen

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:13

Het beste is inderdaad om het in de stal te doen. Dan de eerste keren zo lang vastzetten dat ze de achterkant net raakt als ze haar nek helemaal oprekt (dan kan ze nooit echt gaan trekken omdat ze de achterkant raakt!). als ze er een beetje aan gewend raakt dan steeds wat korter vastzetten. Binnen hebben ze ook nooit de neiging om echt weg te willen. Bij de mijne heb ik het ook zo gedaan en die kan ik nu buiten ook netjes vastzetten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:43

hmm ben wel benieuwd naar de antwoorden, mijn pony kon ook nog niets, en die had ik dus ook eerst in de box vastgezet, dat ging goed...
na een paarkeer buiten de box geprobeert, en dat ging ook goed, ze was in het begin wat onrustig maar de laatste paar keer stond ze braaf...
En toen kreeg ik het stomme idee om haar op de poetsplaats vast te zetten. Eerste keer ging nog goed, maar de tweede keer ging ze, nadat ze een paar minuutjes in rust stond, vol hangen, en brak haar halster voordat ik wat kon doen....

Nou kan ik haar dus helemaal nergens meer vastzetten, ze gaat meteen hangen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat deze pony al heel erg 'hing' aan het halstertouw, dus als je een beetje druk zette op het touw ging ze met der volle gewicht er aan hangen... Ik denk dat ze zo ooit is ergens is weggekomen en dat heeft onthouden.

Ik zou het dus heel rustig aan doen, en pas na een tijdje aan twee kanten proberen vast te zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:10

Ik zou er ook een koeienband omheen doen, en zorgen dat die net zo strak vast zit als het halster. Als ze gaan hangen kan er niks gebeuren met die koeienband, en je kunt ze gerust laten hangen, die band gaat niet kapot en ze hangen zichzelf er niet mee op. Op den duur geven ze het hangen vanzelf op, ze komen er dan zelf achter dat het geen zin heeft.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:03

Misschien is het ook verstandig om haar ergens aan vast te zetten, waar ze niet los kan komen. Als ze doorheeft dat ze los komt wanneer ze trekt, dan blijft ze altijd trekken. Ik zou haar aan een niet te lang touw zetten(dit ivm hoofd eronder draaien..) Misschien gaat ze dan een keer hangen, maar dan is het daarna ook over. (Natuurlijk wel ingrijpen als het helemaal mis gaat).
Succes!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:30

Wat ik zelf als eerste altijd doe is een strotouwtje om de ring. Als ze echt gaan hangen en in paniek raken kunnen ze rare dingen doen. Ik zelf heb gewoon Nikita vast gezet gaat ze hangen gewoon weer naar voren halen. Dat had ze zo door. Ook met Luna geen probleem.
Ik heb ook een gigantische hanger gehad die halsters en touwen kapot trok, palen uit de grond trok en daar was het strotouwtje super voor.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:56

ik leer mijn paarden altijd op deze manier vaststaan!!

je neemt een longeertouw en je doet de longeertouw over een balk zonder het touw vast te maken
dus jouw paard staat aan de balk , touw over de balk en jij houdt het uiteinde van het touw vast
je zet je paard een paar pasjes achteruit en laat hem halthouden
dan trek je lichtjes aan de longeertouw en het touw schuift dus over de balk en als je paard naar voren komt , dus als de druk van het halster komt laat je het touw terug losser en beloon je hemmet een worteltje , dit herhaal je tot hij tegen de balk staat
zo leer je hem wijken voor druk ,als hij dan eens panikeert zal hij zich herinneren dat wanneer hij naar voren komt de druk van het halster gaat
je zet hem pas echt vast als hij het volledig begrijpt

als bv je paard niet naar voren wil komen blijf je gewoon heel rustig druk houden op het touw totdat hij ook maar een minimaal stap vooruit doet en dan los je het touw en beloon je hem

dit vind ik persoonlijk de veiligste manier om een paard te leren vaststaan

groetjes sandra

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:33

Bedankt voor de reacties.
Neonlight: dat met die koeband heb ik al eens gehoord, maar dit vindt ik al iets minder paardvriendelijk.
Faniek: dat met het strokoortje begrijp ik niet echt goed.
Shana: jouw methode ga ik zeker uitproberen, dit lijkt mij een heel paardvriendelijke.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:20

saba , hou je ons op de hoogte?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:16

ja shana's manier spreekt mij ook aan Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:44

Saba schreef:
Bedankt voor de reacties.
Neonlight: dat met die koeband heb ik al eens gehoord, maar dit vindt ik al iets minder paardvriendelijk.
Faniek: dat met het strokoortje begrijp ik niet echt goed.
Shana: jouw methode ga ik zeker uitproberen, dit lijkt mij een heel paardvriendelijke.

Ik heb altijd een strotouwtje om de balk of om de ring waar ik het halstertouw aan vast maak. Raakt het paard in paniek of gaat hangen dan knapt het strotouwtje (strotouwtjes zijn niet zo sterk, maar wel sterk genoeg)

Ik vind Shana's manier top Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 06:34

Saba schreef:

Is maar net wat je onder paardvriendelijk verstaat. Aan een halster kunnen ze zich meer bezeren dan aan een koeienband, en als ze met het hoofd gaan trekken worden ze ook sneller bang en kopschuw. Als je een paard hebt dat de neiging heeft om te gaan hangen is dit echt een paardvriendelijke manier.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:10

Neonlight: Ik bedoelde eigenlijk dat ik een manier zoek om mijn paard te leren vaststaan zonder dat ze de kans krijgt om te hangen. En zou ze dit toch proberen dat ik onmiddelijk kan ingrijpen en haar corrigeren (zoals bij Shana).
Dat van die koeband is inderdaad het veiligst als ze gaan hangen, want dan kunnen ze hun nek niet breken. Hier in de buurt doen ze het ook, ze zetten hun paarden vast dmv een koeband en laten ze daar een paar uur hangen, tot de paarden het doorhebben dat het geen zin heeft om te hangen want ze kunnen toch geen kanten uit en dit vindt ik nogal bruut.
Sorry, als ik mij voorheen verkeerd geformuleerd heb.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:57

Nou daar vind ik niets bruut aan. Binnen een minuuut had mn pony al door dat hangen geen zin had. En toen stopte hij al met mn jaarling precies hetzelfde verhaal. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard uren blijft hangen. Of ik met toevallig twee paardjes hebben die het gelijk door hadden.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:15

Al is het maar 1 minuut, ik denk wel dat er een verschil is tussen een kleine pony die een minuut lelijk doet en een fors gebouwd paard (voor haar leeftijd toch) van reeds 1.60m.
t' was echt nie schoon om haar te zien trekken en sleuren die keer en het was eigenlijk al bij al ook maar 1 minuut.
Ik heb me zelf bezeerd (enkele schaafwondjes aan mijn hand) toen ik haar wou kalmeren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:09

Ja, maar had je haar toen aan een koeieband staan of aan een halster vast? En de paal zat ook niet echt goed vast als ze hem eruit kunnen krijgen, is in ieder geval niet paard-geschikt.
En misschien zit er wel verschil in een pony en een paard, maar ook al hebben wij kleine pony's, die kleine maat hackney's zijn misschien minder sterk, maar wel veel feller dan paarden, en gaan ook langer door.
Tja, en dat je jezelf bezeerd hebt, zou niet nodig zijn geweest bij zo'n koeieband. Kalmeren is namelijk niet nodig, ze houden vanzelf op en dan kun je in alle rust ernaar toe stappen en ze dan belonen. Maar ieder moet het op zijn eigen manier doen, deze manier bevalt mij het beste en is naar mijn mening de veiligste en snelste methode om het een paard te leren. Bij ons hebben we er nog nooit ongelukken mee gehad namelijk, en in de afgelopen 20 jaar toch meer dan 25 paarden geleerd.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:46

hoi saba

hoe gaat het met je paard?
heb je al een oplossing gevonden voor dat trekken

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 08:08

Shana: heb deze week wel nog terug de stemcommando's, stap en halt ingeoefend en dit lukt prima, maar dat kon ze al redelijk.dit weekend start ik om haar kalmpjes aan de truk van over de balk te leren.
Ik hou je op de hoogte.