opstappen met krukje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nujaro

opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:15

heej

wat vinden jullie ervan om bij wat oudere pony's op te stappen met krukje
en hoe doen jullie dat bij jullie eigen manege

groetjes jeltien

Chrissetje

Re: opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:21

als ik op een paard van bv astrid moest,stapte ik ook altijd op met een krukje.

op mijn eigen paarden hoeft dat niet Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:28

ik vind dat je op ieder paard altijd met een krukje moet opstappen, dan ontlast je de rug van je paard.

Ik ken een manege waar het 20 jaar geleden al verplicht was, de krukjes stonden in een rijtje in de gang en iedereen moest met een krukje opstappen.

Ik doe het zelf uiteraard altijd, behalve als ik er onderweg af moet en mijn paard vindt het duidelijk niet prettig als ik vanaf de grond op stap

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:42

Ik doe het nooit, en bij ons op de manege deden we het ook nooit. Het kan wel zijn dat je de rug ontlast, maar het is voor een manege best veel extra gedoe naar mijn idee. Ik stap wel af en toe aan de andere kant op en af, zodat ik hem niet scheef maak.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:01

juist voor manegepaarden lijkt het me uiterst belangrijk dat er met krukjes opgestpat wordt, ieder uur een ander die zich erop hijst......lijkt me geen pretje voor zo'n paard.

In een Duits blad heeft een keer het verslag van een onderzoek gestaan hoeveel gewicht er aan een zadel hangt als je vanaf de grond op stapt, het heeft op Bokt gestaan een tijd geleden, ik weet het niet precies meer, maar ben me wel helemaal rot geschrokken!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:05

Ik stap ook met krukje op, het is fijner voor je paard en je belast zijn rug minder. Dan maar iets meer moeite.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:38

heb het hier nog niet gezien, maar het lijkt me geen verkeerd idee! Zouden ze meer moeten doen idd! vooral op maneges enzo waar er tig keer op en af de pony's moet gegaan worden.

Iris_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:01

ik doe het op mijn verzorgpaard vaak, gaat wat makkelijker, ik ben klein en het zadel schuift vaak nog wat voordat ik heb losgestapt en goed kan aansingelen. Gewoon ff een emmer op z'n kop zetten...hihihi

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:05

ik stap ook meestal met een opstapje op.

en de mijne is maar 150cm!

maar ik heb slechte knieen en ze is 9mnd drachtig,mijn zadel[western] zit erg los en schuift dan weg als ik aan 1 kant zou hangen om op te stappen.

en voor een paard lijkt het mij veel prettiger,dan dat er ..kg aan 1 kant van zijn rug hangt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:10

goed idee op zich. Ik stap zonder krukje op (tenzij ik er zonder zadel op ga) Op de manege waar ik eerst gestald stond stappen sommige mensen met een kruk op (of een afvalbak) maar dat is dan meer, omdat ze niet lenig genoeg zijn er zo op te gaan Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:22

Ik stap altijd met krukje op.
Omdat het idd beter is, maar ook omdat ik klein ben, een zwakke knie heb en niet 1 van de lenigsten ben Bloos
Juist omdat ik dan te weinig kracht heb, hang ik tevel aan de rug. Dan is het veel vriendelijker om dat niet te doen. Ik kan het wel, maar is gewoon niet verstandig Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:29

Op de manege laat ik altijd iemand aan de andere kant tegenhangen, zodat het gewicht gelijkmatig verdeeld wordt. Thuis probeer ik vanaf een van de planken van de rijbak op te stijgen, maar dat kan alleen als mijn paard dan ook braaf blijft stilstaan....

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:40

Ook ik stap altijd met een stoel op. Buiten dat ik niet heel erg lenig ben, best wel zwaar ben, mijn boomloze zadel niet wil blijven liggen (tenzij ik echt heel strak aansingel), vind ik het voor mijn jonge tinker beter om haar niet op één kant te belasten.
Het werkt prima.

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:56

ik stap altijd op met een krukje veel beter voor je paard z`n rug

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:26

Opstappen met een opstap is helemaal niet raar.. ook niet bij jonge paarden hoor. Ten eerste is het beter voor je paard, uit testen is gebleken dat er een bepaalde hoeveelheid druk aan je paard 'hangt' als je opstapt, aangezien je van 1 kant opstapt komt dat dus op 1 kant van zijn rug. De druk is 3 keer je lichaamsgewicht op het moment dat je hangt. Wat je dus goed kan doen is: de twee kanten afwisselen, de ene keer rechts en de andere keer links opstappen.. en ten tweede dus: een opstap gebruiken Lachen Zo heeft het paard geen druk op zijn kant en jij stapt lekker snel op. Bovendien heb je je paard weer laten wennen aan iets nieuws. Soms lukt het niet meteen (paarden zien de opstap als eng) maar na een paar keer moet het goed gaan. Gebruik dus gerust een krukje!

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:31

Ik stap ook altijd met krukje op, ik neem zelfs een krukje mee als ik op wedstrijd ga.
Ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover mijn paard als ik met mijn volle gewicht aan 1 kant ga lopen hangen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:38

Ik stap ook met krukje op anders kom ik er niet op Haha!
Elan is 1.80 en ik 1.63.
Mijn bijrijdster die een stuk langer is dan ik stapt ook met krukje op om de rug te ontlasten. Bovendien is het ook nog beter voor je zadel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:40

stap al 22 jaar met een krukje oid op ivm rug vh paard en de laatste jaren zou het op een andere manier ook niet meer lukken denk ik .. (reuma)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:03

Ik stap ook altijd op van een verhoging. En dat ik dat regelmatig moet verdedigen...dat heb ik graag over voor het behoud van de rug van mijn paard Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:10

tam20 schreef:
Ik stap ook altijd met krukje op, ik neem zelfs een krukje mee als ik op wedstrijd ga.
Ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover mijn paard als ik met mijn volle gewicht aan 1 kant ga lopen hangen.

maar jij bent dan ook als kind "opgevoed" bij die manege waar het toen al verplicht was Haha!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:37

Ik stap ook op met krukje..
Minder gehang en getrek.. Zowel voor mij als voor mijn paard een stuk prettiger.. Ik doe het nu pas sinds een paar maanden maar het bevalt me uitstekend. Lachen
Ik heb ook een vrij groot paard en ik heb korte pootjes dus mijn beugels hangen ook wel wat hoger....

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:54

Ik gebruik ook een krukje om op mijn paard van 1.77m te komen.
Ik kan er wel zonder op. Maar in het belang van vlug opstijgen, beter voor zijn rug en mijn rug en behoud van het zadel stap ik met krukje op.
Als het er niet is maak ik de beugel even iets langer om dan vlotter op te stijgen.
Ik heb een keer in Namibie paard gereden en daar stond gewoon een betonnen kruk waar iedereen geacht werd op te stijgen. Was wel grappig, die was nog hoger dan wat ik thuis gebruik en ik moest op een paardje van 1.60 ofzo Haha!
Ze moesten ook wel lachen toen ze later hoorden dat ik zo'n groot paard had en dat ze me op hadden laten stijgen met die betonnenkruk voor dit " ukkie" Knipoog