wanneer ontwormen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

wanneer ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 14:10

In principe krijgt nim gewoon elke 2 maanden een wormenkuur, alleen nu gaat ie over 1 week een weekje met zn bijrijder mee op een manege logeren.

nu moet ie eigelijk nu al weer ontwormd worden, alleen vraag ik me af is t niet verstandiger om t na die week weg te doen, je weet immers nooit wat de paarden daar aan ontworminszut krijgen?

Fjordenmaniak

Re: wanneer ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:14

Ik zou hem gewoon in het 'thuis' schema houden!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:21

gewoon zorgen dat je iegen paard steeds goed ontwormt word( en dat doe je dus al) dan is ie goed beschermd ook als ie mee gaat op vakantie.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 14:45

ja, maar ik hoor altijd bij stage's (da's) dat je alle beesten gelijk moet ontwormen, omdat ze anders elkaar weer besmetten, vandaar dat ik nu zo twijvel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:56

dat is op een manege helaas bijna niet mogelijk, tenzij er op de manege echte afspraken over gemaakt zijn. Meestal houdt ieder zijn eigen schema aan. Ik zou gewoon doorgaan met het schema dat je al had. Dat is ruim voldoende.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:10

Nimmy schreef:
ja, maar ik hoor altijd bij stage's (da's) dat je alle beesten gelijk moet ontwormen, omdat ze anders elkaar weer besmetten, vandaar dat ik nu zo twijvel.

Dus in het belang van de thuis groep: tegelijk met hun ontwormen Haha!
Als jullie een goed ontworminsschema hebben is hij op de vakantie week ook beschermd Ja Desnoods kun je hem op stal of in de paddock zetten (als dat mogelijk is natuurlijk) dan wordt de kans minder groot dat hij van daar een besmetting oploopt.
Ik zou hem wel gelijk nu mee ontwormen met de groep, dan is ie zeker goed beschermd.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 19:08

hij staat nu thuis (alleen), krijgt daar een eigen stal, en word in de buitenbak losgegooit, weet alleen niet hoeveel mest daar van anderen ligt, en of dat samen met andere paarden tegelijk gaat.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:11

Ik zou je gewoon ontwormschema aanhouden.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:39

en ik zou hem ontwormen als hij weer thuis komt.
wel de mest weghalen uit de wei .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:09

Ontwormen voor je weggaat (dan besmet jíj in ieder geval niet de andere paarden) en óók weer ontwormen als je terugkomt. Dan neem je een eventueel daar opgelopen besmetting niet mee naar huis.
Kan geen kwaad, een keer extra ontwormen.
Ik doe als ik mijn merries wegbreng naar de hengst om gedekt te worden ook altijd. Die blijven daar dan ook een weekje a 10 dagen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:38

Kan je niet eens informeren bij die manège hoe ze dat daar gewoonlijk doen? Bij ons is het de gewoonte dat een paard dat binnenkomt meteen ontwormd wordt (en geënt als er geen boekje bij zit). Dan hoef je hem zelf niet meer te ontwormen Knipoog
Zoniet, zou ik hem gewoon ontwormen voor je vertrekt en weer als hij terug thuiskomt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 13:23

ik zal s vragen hoe ze t daar doen, dat weet ik zelf ook niet, maar het lijkt me stug dat een paard wat 1 weekje komt daar ontwormd wordt.
ik denk idd dat ik m dan maar een keer extra ontworm, wil geen risico lopen dat hij een wormbemetting oploopt/overbrengt

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:40

nu we het toch even hier over ontwormen hebben.
Heb ik nog even een vraagje:

Zondag haal ik mijn shet op, ze is pas geleden ontwormd. Moet ik haar als ze hier op stal komt voor de zekerheid nog een keer ontwormen? ik heb hier thuis equimax liggen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 14:56

is volgens mij wel verstandig om te doen