mijn paard durft de trailer niet in wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sam_naomi

mijn paard durft de trailer niet in wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 10:24

hallo,

ik ben samantha en ik wil graag wedstrijden gaan rijden met mijn paard naomi. Alleen 1 probleem sit ons in de weg...............heen gaat se lastig de trailer in en trug helemaal:S wat moet ik nou doen want naomi kan mooi lopen

alvast bedankt
groetjes samantha en naomi
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
een paard is in handen van jeself

VLC

Re: mijn paard durft de trailer niet in wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:03

thuis heel veel ermee oefenen, en bijv. eten in de trailer geven.. Ik heb dat nog nooit gedaan want bij mijn paarden een longe achter de kont al genoeg is. Je moet ook niet vlak voor een wedstrijd sochtends gaan lopen stressen omdat je paard er niet inwil. Dan gaat het juist fout.. Ik zet mijn paarden ook altijd met een hoofdstel in de trailer omdat je dan net iets meer controle hebt..
Succes!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:37

Inderdaad heel veel oefenen/oefenen en nog eens oefenen.

VOORAL NIET OPGEVEN! Dan wint ZIJ!

Zet de trailer in een gang/naast muur (minder kans om weg te gaan). Dan eerst op de lieve manier (heb geduld) met voer. Stapje voor stapje (geen voer geven als ze niet verder meeloopt op de trailer).
Lukt dat niet, dan longeerlijn achter kont, zweepje, ect ect.

Vraag hulp van paar sterke mannen!!

Staat ze erin? Geef dan haar eten (biks) en laat haar 15min staan. Dan weer uitladen en braaf!

Dan volgende dag weer, dag erop weer, dan 30min in trailer, nog keer 30 min en dan eens 10 rijden. ect ect.

Elke keer wel eten geven in trailer als soort beloning.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:49

Mijn paar laaide ook niet. Nu wel. Wil je mn geheim weten?

Niet zachthandig? Oke, dan hardhandig!

We hadden vanalles geprobeerd, eten, voetje voor voetje op de laadklep, met longeerlijnen een handje te helpen. Niets hielp, en iedere keer als ik op wedstrijd moest stonden we daar een half uur te kloten.

Laatst keer laaide we hem, en ging hij steeds maar heel gemeen steigeren. Toen was ik het helemaal zat. Ik heb een hengstenketting gepakt, over zn neus heen gedaan, en iedere keer dat hij steigerde ontzettend hard een paar rukken aan dat ding gegeven. Nu als ik de hengstenketting ook maar een beteje aantrek VOOR de trailer, weet ie al wat er kan gaan gebeuren, en waggeld ie er keurig braaf in!

Dus we hebben geoefend met een 2-paards trailer zonder schot erin, dan met schot erin. Met schot aan allebei de kanten een keer laden. En hij laaid ook voorbeeldig in een 1 1/2 paard trailer!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:52

2 gekruisde longeerlijnen en een hengstenketting wil vaak ook nog weleens helpen. Ze moeten gewoon weten dat als ze een trailer zien, dat ze NIKS anders kunnen als erin lopen.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:58

Zorg dat je een goede verlichting in de trailer hebt en dat het laadoppervlak niet glad is. Zorg meteen voor een goede ervaring en voorkom stress en ongelukken!!

sam_naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 13:03

ik ga al oefenen met trailer met een bak biks erin en een beetje hooi en voor de rest geen eten en dan gwwn buiten laten staan hij krijgt vanself wel hongerik denk dat ik het s oga proberen ik wil namelijk niet gelijk hardhandig doen sorry

gr. samantha

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:09

Ik heb een heel geweldig truukje op tv gezien.

Sluit de trailer aan beide kanten af, zodat hij er niet langs kan lopen.
Vervolgens loop je op de trailer af, stop jij ZELF voor de trailer, en zet hem enkele passen achterwaarts. Dan zet je hem weer voorwaarts, net voor de trailer, en vervolgens weer enkele passen achterwaarts. Dit doe je ongeveer 5x. Het truukje is nou, dat hij geen zin meer heeft om achterwaarts te gaan, en hij loopt hij maar voorwaarts: de trailer op Knipoog

Ik hoop dat het werkt. Groetjes Aniek.

PS: Succes er mee!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:16

dit paard lijkt mij bang, dan win je niets door geweld te gebruiken. Dan wil ze de volgende keer soms helemaal de trailer niet meer in omdat ze er een rotervaring aan over heeft gehouden!!!

sam_naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 13:18

bedankt allemaal alvast ik sal het allemaal wel proberen:P

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:19

Hoe weet jij nou of deze pony bang is? Dat kun je toch niet zien vanaf de pc? Misschien stelt hij zich ook wel gewoon aan! Dat deed mijn pony eerst namelijk ook. Heb hem een keer zo hard geslagen met de zweep, dat hij het nooit meer heeft gedaan. Ik hoef nu zelfs niet eens meer mee te lopen op de trailer, hij doet het allemaal zelf.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:32

je moet toegeven dat je beter eerst alle geweldloze manieren kan gebruiken dan dat je hem zo hard met de zweep erin slaat dat het voor eeuwig goed gaat. Het risico is namelijk heel groot dat het paard bang is(dat is in de meeste gevallen namelijk zo en je kan beter het risico nemen te weinig geweld te gebruiken dan teveel he), en dan richt je met geweld heel veel schade aan!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:31

Ik ken noami een beetje en met dat dier moet je voorzichtig gaan oefenen!
Haar zo kennende, als je dit hardhandig aanpakt, krijg je een avrechts effect!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:39

Ik zeg dat je niet zeker kunt zijn of die bang is, ik zeg niet dat je geweld moet gebruiken. Ik heb deze manier gezegt om te gebruiken:

Citaat:

Vervolgens loop je op de trailer af, stop jij ZELF voor de trailer, en zet hem enkele passen achterwaarts. Dan zet je hem weer voorwaarts, net voor de trailer, en vervolgens weer enkele passen achterwaarts. Dit doe je ongeveer 5x. Het truukje is nou, dat hij geen zin meer heeft om achterwaarts te gaan, en hij loopt hij maar voorwaarts: de trailer op

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:34

sam_naomi schreef:
bedankt allemaal alvast ik sal het allemaal wel proberen:P

Maarrr... werkt jouw Z niet op de computer?, je komt wel erg simpel over zo en MSN taal is niet toegestaan op bokt.

On topic,
Als je de mogelijkheid hebt, trailer in het land bij je pony zetten met een voerbak erin( of eerst op de klep en dan steeds een stukje verder), zorg dat je daar een appeltje of de biks inlegt.

als ze er helemaal uit zichzelf in en weer uit gaat eens vastzetten en direct de stang erachter. En belonen met een lekkernij.
Blijft ze rustig dan weet je dat het geen angst voor de trailer zelf is en heb je al de helft gewonnen. Beetje poetsen vinden ze ook al lekker.

Als alles goed gaat zet je hem op het erf met de auto ervoor, lekker hapje erin en als dat ook weer goed gaat op een dag helemaal vastzetten, klep dicht en een klein blokje om.

Als ze in verzet gaat terwijl ze in de trailer is dan heb je een veel groter probleem en zal je naar trailer trainen moeten. Maar als het alleen het laden is kun je het vaak zelf wel trainen met een hoop geduld en zorgen dat je haar baas blijft. Als je dus in de trailer gaat staan en je wilt dat ze er ook in komt, moet je dus net zo lang doorgaan totdat er ook daadwerkelijk inkomt.
Vandaar ook dat telkens achterwaarts zetten, daar worden ze gehoorzaam van.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:33

ik reageerde op jouw berichtje boven dat van mij, Niekoezz. Maar dat doet er nu niet meer toe Lachen ze weet nu hoe ze het aan moet pakken en daar gaat het toch om.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:38

Niekoezz schreef:

Vervolgens loop je op de trailer af, stop jij ZELF voor de trailer, en zet hem enkele passen achterwaarts. Dan zet je hem weer voorwaarts, net voor de trailer, en vervolgens weer enkele passen achterwaarts. Dit doe je ongeveer 5x. Het truukje is nou, dat hij geen zin meer heeft om achterwaarts te gaan, en hij loopt hij maar voorwaarts: de trailer op Knipoog

Deze truuk werkt inderdaad.
Ook toegepast bij mijn paard van 3 die nog nooit op de trailer had gestaan. Alleen wij gingen pas achterwaarts nadat t paard dus niet meer voorwaarts wou. Dus wil je niet voorwaarts? Is ook goed, dan gaan we achterwaarts. Net zo lang herhalen tot je paard wel de trailer in gaat. (Wel steeds als je weer voorwaarst gaat zelverzekerd richting de trailer lopen, zelf niet aarzelen, gewoon doorlopen en stiekum met een schuin oog je paard achter je in de gaten blijven houden.)
2, 3 keer en ze liep er zo op. Ja

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:51

Er bestaan ook van die laadhalsters. Dat is een soort ijzeren ring die je dan om het paard zijn neus moet doen. Het probleem is namelijk dat ze vaak hun hoofd omhoog doen, en dan heb je niks te vertellen. Als ze er eenmaal instaan en je beloont ze, dan lopen ze er na een tijdje vanzelf in.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:17

Je moet proberen haar te laten zien dat een trailer niet eng is maar juist het tegenover gestelde je moet haar zover proberen te krijgen dat ze je bijna smeekt om erin te mogen. ( goh logisch Vingers aflikken )

Zet de trailer in een weiland( als dat kan) of anders op een plek waar je de ruimte hebt. Laat de klep gewoon dicht en loop een beetje om de trailer heen laat haar heel rustig een beetje snuffelen eraan of zet haar aan de trailer vast en ga dr lekker poetsen of geef haar dr eten bij de trailer.

Op die manier leert ze dat een trailer niet meteen betekent dat ze erin moet maar gaat ze ( hopelijk) de trailer als iets normaals zien. Dit bouw je steeds verder uit. Op een gegeven moment doe je de klep open en laat je haar met twee stapjes op de klep en dan weer terug en belonen zo ga je steeds verder en dan ga je het andere truukje gebuirken van achteruit lopen vooruit lopen etc...

Een vriendin van mij heeft het ook zo gedaan en dat paardje laat zich nu zo inladen geen enkel probleem. Zolang ze maar weten dat een trailer niet meteen narigheid betekend.

Oefen dit wel regelmatig en ga ook ( als je de mogelijkheid heb) regelmatig een stukje met de trailer rijden gewoon een kwartiertje ofzo zorg dat er rustig gereden wordt zodat ze ook leert dat het rijden ook niet erg is. Veel suc! Haha!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:39

zorg dat er een muurtje is naast de trailer..
doe een longeertouw aan de trailer vast..loop om je pony heen zodat het touw dr naast en achter zit. span het touw strak zodat het net boven het spronggewricht zit.

mijn pony wil ook niet in de trailer..en met deze manier wil ze het wel.
als ze alleen in de trailer moet...wil ze dr niet in..en met z'n 2en wel..
wat we wel eens doen als ze dr alleen in moet is een deken op de voorstang hangen...waar de geur van de andere pony in zit.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:41

maar nog 1 ding:

zet je pony NOOIT in een trailer waar geen auto of ander voertuig voor staat. als de pony gek begint te doen..kan de trailer gaan kantelen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:56

die van mij was niet abng, die vertikte t gewoon om er in te gaan, heel simpel imand erachter met zweep, en als die al maar twijfelde een tik, en nu loopt ie er bijna voorbeeldig in, (binnen stond altijd dezelfde emmer met een beetje brok/ nu een vol hooinet)
maar begin idd, met korte stukjes, en neem m met de trailer s een keer maa naar t boso ofzow. en veel belonen als die erin is...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:13

verplaatst naar VMR.

Nimmy, MSN taal is hier niet toegestaan. Let hier svp op.

Sam_naomi, dat geldt ook voor jou.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:23

Kijk eens op de bovenste site uit mijn onderschrift. Dreamstables maakt je paard in 2 weken trailermak, zodat jij hem in je eentje kunt laden. Hierbij gebruiken we geen enkel hulpmiddel of geweld. Elke woensdag avond hebben we een open clinic avond waar je kunt komen kijken.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:03

Niekoezz schreef:

Klopt dat is de manier van Mony Roberts, werkt echt super!!