wat doe je aan spierpijn,(protest met rijden_)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

wat doe je aan spierpijn,(protest met rijden_)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 00:21

mijn vraag is wat doe je aan spierpijn bij je paard als die last heeft met rijden.is het dan beter om gewoon te longeren of wel doorijden met protest..

evita_

Re: wat doe je aan spierpijn,(protest met rijden_)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 00:35

Misschien doe je het al, maar ik ga dan altijd lekker loswerken in de bak. Kan ook aan de longeerlijn. Proberen laag en met lange teugel te rijden.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 06:57

uitzoeken of het wel echt spierpijn is. niet doorploeteren met een paard dat eventueel een blessure heeft. zie topic over spierpijn bij medisch.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:09

Inderdaad is het wel echt spierpijn? Als ik het goed begrepen heb is ze toch een goed gereden paard en dan is zoveel spierpijn niet normaal.

Loopt ze los en aan de longeerlijn wel goed?
Past je zadel wel goed? En zit je er niet zelf te verkrampt op?
Of krijgt ze erg nat kuilvoer? Sommige paarden reageren daar ook slecht op.

Als het niet aan het zadel ligt en ze zonder jou goed loopt, zou je misschien je instructrice kunnen vragen voor een privéles. Of vragen of zij er even opklimt, misschien kan een meer ervaren persoon beter voelen wat er aan de hand is.

Succes ermee!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:53

Spierpijn is er om te zorgen dat het lichaam tijd heeft om te herstellen na training. Daar heeft het lichaam twee dagen voor nodig en heb je dus meestal twee dagen spierpijn. Het is dus niet voor niks en ik zou ook niet zomaar doortrainen, dan krijgt het lichaam niet de kans om te herstellen en wordt het alleen maar erger en kan je zelfs schaden aanrichten.
Wel kan je natuurlijk iets gaan doen waarbij de spiergroepen die aan het herstellen zijn zo min mogelijk belast worden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 15:27

nou donderdag wee tik het zekers wa the tis dna laa tik haar keuren...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:34

Een paard met spierpijn mag alleen maar stappen.Een spier die pijn doet is ingekort en je kan je wel voorstellen wat er gebeurd als die uitgerekt word. Het melkzuur wat in de spieren zit moet eruit gelopen worden door middel van veel stappen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 15:39

marleen_usar schreef:
Een paard met spierpijn mag alleen maar stappen.Een spier die pijn doet is ingekort en je kan je wel voorstellen wat er gebeurd als die uitgerekt word. Het melkzuur wat in de spieren zit moet eruit gelopen worden door middel van veel stappen.

ow ja dat wist ik niet!!!mijn instructice beweerde gewoon doortrainen ik vond het al gek,want kan me voorstellen dat da tpijnlijk is..is er eventueel ook nag wat voor te krijgen voor haar spierpijn.want dit paard he bik op proef en laat ik donderdag keuren vandaar..gr

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:48

Ik heb een pony die erg reageerd op teveel eiwitten en krijgt dan ook veel spierproblemen.Bij spierpijn mag je wel licht werk doen met je paard, het ligt eraan waar de spierpijn allemaal zit? Het kan namelijk ook zijn dat zijn rugspieren ook zeer doen, dat is makkelijk zelf te controleren, je neemt duim en wijsvinger en ga daarmee met druk over zijn/haar rug. Als hij of zij protesteerd zit daar ook pijn. Als het lang blijft of langzaam weggaat dan kan je bij een drogist arnica d6 van vogel halen, en dan kan je 2 tot 3 keer daags 15 druppels op een boterham doen en hem dat geven.Arnica haalt het melkzuur uit de spieren, het ontgift de spieren.Ikzelf heb spierreuma en weet er daarom ook veel van, gewoon doortrainen met ingekorte spieren is kans op een spierscheuring.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:52

Wat ik nog vergeet is dat het goed is om te kijken waar die spierpijn vandaan komt, staat het paard in de wei? Dan zijn het waarschijnlijk de eiwitten,maar waardoor denk jij dat het spierpijn is?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:04

Aan de andere kant ... als je zelf spierpijn hebt en je sport door (wel lichter natuurlijk dan de vorige dag) dan doet het eerst even pijn maar vervolgens gaat de spierpijn wel sneller over dan wanneer je weinig beweegt ... bij mij wel iig.
Als Maroes spierpijn heeft (nu bijvoorbeeld na longeren met pessoa), laat ik 'r de volgende dag wel werken, maar dan niet zo lang en zwaar. In het begin protesteert ze dan even, daarna gaat ze meer ontspannen en is er niks meer aan de hand.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:26

ow oke bedankt allemaal,het verhaal van marousc past erg bij mijn paard..die doet dit dus ook...maar als ze last van de eierstokken hebben kunne ze dan ook protesteren onder het zadel geloof het wel ben erachter gekomen dat da thet waarschijnlijk is omdat ze al zo lang hengstig is en kreibelig en vervelend met rijden,,veel met de staart zwaaieen enz...tegen het been..dus dit kan het ook zijn