Hoe de manen vlechten als ze recht opstaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Hoe de manen vlechten als ze recht opstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:10

Heey,

Mijn pony heeft recht opstaande manen, maar ik wil eerdaags graag wedstrijden rijden..

Ten eerste: Moet je ze vlechten?
Ten tweede: Weet iemand hoe je die manen kan vlechten? Het duurt onwijs lang als ik ze moet laten groeien (ze moeten dan heel zwaar worden om te hangen)
Ten derde: Als ik ze kort knip/trek enz. mag dat ook?

Tnx!

Lenneke_

Re: Hoe de manen vlechten als ze recht opstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:36

Je hoeft niet te vlechten, maar ik denk dat de meeste jury's er wel voorkeur voor hebben. Als je het loslaat moet het wel getrokken zijn en volgens mij mag geschoren ook (fjordenkapsel zechmaar)
Als je het helemaal nat maakt kan je het dan niet vlechten?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:00

of netjes kort mag of inderdaad vlechten maar dan moet je t laten groeien.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:05

die van mij heeft ook rechtopstaande manen, geen denken aan dat ik ze ooit nog probeer te vlechten, wekt alleen frustraties op. en met wedstrijden, nog nooit commentaar gehad dr op (alleen leuk paard, stoer die manen zo)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:32

De manen van mijn paard staan afwisselend recht overeind, naar links en naar rechts. Ze zijn ook nog superglad. Fantastisch.
Ik had vanochtend concours, dus moest gister vlechten, en heb Palmers wax gebruikt, in zo'n geel blikkie. Werkte perfect en de vlechtjes zaten er vanochtend nog mooi in, ook veel minder uitstekende plukjes. Je moet het alleen wel uitwassen met shampoo naderhand, maar aangezien het ook voor mensen wordt gebruikt kan het niet zo veel kwaad.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:23

Als je van de manen knotjes maakt tijdens de wedstrijd ziet niemand toch dat het paard rechtopstaande manen heeft Knipoog
En tussentijds kun je ze gewoon laten groeien Lachen Of is dat het probleem niet? Knipoog
Succes Lachen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:13

Mijn vorige paard had ook rechtopstaande manen. Wat een ramp was dat zeg. Ik vlocht ze gewoon niet, maar zorgde dat ze op wedstrijd netjes kort waren zodat je niet van die half hangende stukken had. Dat zag er zo uit:

Afbeelding

Na verloop van tijd vond ik die borstelkop niet zo leuk meer, en aangezien ze door een blessure toch enkele maanden uit de running was heb ik ze toen laten groeien. Duurde echt superlang voordat ze gingen hangen en toen heb ik ze flink uitgedund en kon ik ze wel redelijk invlechten. Maar de manen bleven superdik, ook na het uitdunnen.

Als je goed kijkt zie je de megaknotten:

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:38

eh die laatste foto is iets te donker..hoe korter de manen,hoe kleinere vlechtjes je moet maken..het is te doen..maak ze dan ook eerst nat..rechtopstaand mag ook..vindt ik zelf erg leuk..maar niet alle jury's..

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:39

inderdaad, dat is erg lastig....
je kan het beste de dag van te voren vlechtjes maken, en deze goed naar beneden vlechten, eventueel even vochtig maken, gel erin doen.
de volgende dag er knotjes van maken, je hebt dan meer kans daat ze zijwaarts zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:46

Mijn paard had ook hele korte manen. Bij hem bleven ze alleen niet helemaal rechtop staat, meer ontplofte pleeborstel idee Haha!
Ze waren zo lang:
Afbeelding
En dat vlocht ik gewoon met naald en draad:
Afbeelding

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 19:04

Supertje: Ik weet wel hoe ik met naald en draad moet vlechten , maar hoe doe je het dan met die korte manen?

Iedereen bedankt! Dus gewoon wax ofzo kan er ook in? Bij het paard van supertje is het super mooi voor die korte manen!
En effy, die manen zijn echt ook super!

Maar ik vind dat als ik haar manen laat groeien ze zo oud lijkjt Tong uitsteken (en door die manen lijkt ze tenminste ondeugend:P)

Iemand nog tips? Haha!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:41

Jessica heeft ook staande manen, een echt fjordenkapsel. Ik rijd alleen onderlinge wedstrijden met haar en dan vlecht ik niet in (wel voorpluk en staart)

Pakina had ook altijd een fjordenkapsel en zij werd ook nooit ingevlochten, zelfs niet in de M. Helaas waren niet alle juries blij met het 'punkkapsel' van Paak, we kregen er wel eens opmerkingen over en toen we nog in de L startten, werden er wel punten afgetrokken voor verzorging.

Je moet het dus maar net treffen qua jury.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:42

Zoals supertje dat gedaan heeft, dat kreeg ik echt met geen mogelijkheid voor elkaar Verdrietig Mijn paard d'r manen waren echt superdik dus ik kreeg er geen eens behoorlijke vlechten in, dan staken er ook altijd onwijs veel plukken uit.

Oh ik ben zo blij dat ik nu een paard met supermooie vlechtmanen heb Haha!

(Overigens bij mijn vorige paard heb ik de manen nadat ik ze had laten groeien natuurlijk wel op gelijke korte lengte getrokken, weet niet of dat duidelijk was. Lange hangende manen stonden haar niet mooi, deed wat onverzorgd en indd ook oud aan Knipoog )