Paard op hol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizzytje

Paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:30

Hoe gaan jullie er mee om als je paard op hol slaat? (dan bedoel ik als je er naast staat/loopt)

Mijn paard is een groot uitgevallen baby van 1.65 en zodra meneer iets eng vind springt hij half in mn nek Ach gut . Dit is SUPERvervelend soms. Hij is heel bang voor grote voertuigen en sinds kort zijn ze naast ons aan het bouwen.

Wat kan ik er aan doen?
Loslaten Is geen optie want soms komen er iedere 5 minuten wagens langs. Ik kan hem ook niet van die angst afhelpen omdat hij vroeger is mishandeld (ik weet niet precies wat er allemaal is gebeurd Verdrietig ). We hebben alles geprobeerd om hem wat rustiger te krijgen met grote voertuigen, en dat is redelijk gelukt. Als je hem vergelijkt met een jaar terug is het een heel ander paard geworden.

Als hij bang wordt dan gaat hij eerst kijken naar het 'enge ding', maar die voertuigen rijden superlangzaam voorbij en maken steeds meer lawaai. Als hij gaat kijken begin ik al rustig tegen hem te praten enzo, dat helpt ook wel goed. Zodra het ding dichterbij komt gaat hij draaien, maar ik blijf er dan gewoon naast staan want ik ben niet bang dat hij me omver loopt ofzo. Maar als het dan opeens heel dicht bij hem is schrikt hij, en springt hij naar mij toe. Dan zit hij bijna op mn schoot en dan springt hij weer achteruit om nog eens te kijken, en dan weer vooruit omdat het eng is, etc, etc, ect Vork

Ik vind het soms best vervelend, ik weet dat hij er niets aan kan doen, het is nou eenmaal een baby, maar ik dacht dat ik misschien wat ideeën op kon doen als jullie vertellen hoe jullie ermee omgaan?
alvast bedankt Pling

sandr0

Re: Paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:38

een paard op hol???? nou dat is gewoon niet t ehouden. Als je bedoelt dat ie snel schrikt en dan probeert te vluchten of weg springt dan word het al een ander verhaal. Ik weet niet hoe oud je paard is.... rij je al op m? Ik ga er nu vanuit dat het echt nog een babay is en dus nog groen. probeer je band metm te vertsterken. Wees duidelijk en vooral consequent in wat je van m vraagt. Hoe beter je paard onder apel staat hoe meer overwicht je overm krijgt. Ga je na een tijd weer buiten met m wandelen dan zal je merken dat ie meer op jou oordeel vertrouwd, laat m wel kijken maar overtuig m ervan dat t goed is omdat jij ook gaat. Doe wel een hoofdstel in zodat je in geval van nood iets meer te vertellen hebt. Succes!!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:50

rustig blijven, als hij jou vertrouwt dan is er niks aan de hand .
mijn paard is bang voor kano's en andere bewegende opjecten op het water .
lag er pas een hele grote oraje boot in het water. ik zag al dat hij er naar keek met het idee van : hier ga ik van schrikken.
ik ben hem toen een verhaaltje gaan vertellen Clown (die mensen zullen wel gedacht hebben ) ik zei : kijk eens, een super grote wortel , die zou jij wel op willen eten he enzovoorts.
als er gras in de buurt is laat ik hem grazen ( als hij gras ziet heeft hij nergens anders oog voor)
doe veel grondwerk en leer hem jou te vertrouwen.
je zou bijv. in de bak/wei kunnen beginnen met plastic tassen , zeilen enzovoorts .
maak ook tijdens het wandelen gekke geluiden, zodat hij niet van ieder wissewasje schrikt.
soms helpt het ook als je met een ander persoon erbij gaat lopen , als jullie in gesprek zijn 'luisterd 'hij daarna en denkt dat je het tegen hem hebt.
spreek vooral vriendelijk tegen hem , en leer hem het commando 'ho'
dit zijn wat tips die bij mijn paard super hebben geholpen.
ik hoop dat je er wat aan hebt
en als laatst als je er toch nog niet zo zeker van bent met wandelen , doe dan een hoofdstelletje in met een bitstukje aan het bit met een halster touw!

lizzytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 19:59

Heeey!
Bedankt voor de reacties! Haha!
Ik bedoel het eigenlijk wel een beetje anders, ik ben alleen niet zo goed in uitleggen Bloos
De band met mijn paard is heel goed, alleen ik heb soms het idee dat ik hem op schoot krijg als hij iets eng vind. Ik praat met hem en knuffel hem bijna dood, en als hij iets eng vind dan gaat hij gewoon heel dicht op mij staan. En dat is vervelend.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:18

Zorg er in ieder geval voor dat hij niet zo dicht op jouw komt te staan.
'Persoonlijke' ruimte is erg belangrijk.
Houd hem op afstand, doe net of je neus bloed en er niks gebeurd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:54

Hoe reageert het paard als iemand anders met hem loopt? Als het dan wel goed (of beter gaat) moet je hem toch duidelijk gaan maken dat ie niet bovenop je mag springen. Doet hij bij die persoon hetzelfde, dan zou ik er denk ik voor kiezen om het eens aan een paardentrainer over te laten. Anders gaat het straks met het inrijden (er vanuit gaande dat ie groen is) en later de buitenritten misschien ook mis.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:06

Nou.. een paard die echt op hol slaat is zeker niet te houden . Ik liep een keer naast m'n paard (die ik inmiddels niet meer heb), en die kreeg het ook in dr bol. Ze draait zich al steigerend om en gallopeert zo weg. Ik hang aan het touw, maar kon dr natuurlijk niet houden.. kom met een klap op het asfalt terecht.. mn heup lag 'n beetje open Clown