vroeger speelden wij :
je verdeelt de groep in groepjes van 2
die kiezen elk een pony en 1 kind zit op de pony en het andere kind stapt ernaast
zo stappen ze allemaal in een grote kring
in het midden van de kring ligt een berg met zaagsel (houtkrullen) of zand .... daarin stop de wortels maar net 1 wortel minder dan er kinderen -op de pony's zitten - zijn .
dan zet je een leuk muziekje op en als de muziek stopt springen ze van hun pony en gaan op zoek achter de wortel , wie geen wortel heeft valt af en zo tot er een winnaar is
ik hoop dat je het snapt
anders vraag je het ng maar eens
moet je de bak bijvullen met houtkrullen laat je de kinderen houtkrullen gevecht doen
maar laat ze niet ontsnappen !!
als je een bos hebt kan je een bosspel doen met een verhaal er rond :
Een hele tijd geleden was er een ruiter aan het rijden maar zijn pony verschoot van iets en vetrok waarop de ruiter van zijn paard viel (= de onthoofde ruiter ). Die ruiter gaf de schult aan de andere mensen zij hadden zijn pony doen verschieten . Zijn geest hangt nu nog in het bos rond en laat elk jaar een ruiter verdwijnen of vermoorden . En nu was "Sofie" gaan wandelen en haar paard is alleen terug gekomen . Ik ben bang dat ze dood is en nu moeten jullie dat gaan uitzoeken voor mij !
Dan zorg je dat elk kleintje bij een grotere is . Aan de ingang van het bos geef je ze een "tover" drank ( cola met fanta en sprite
) en dan vertekken ze met 6 ofzo . aan het begin leg je nog een mede organisator met een beetje ketchup op het hoofd en een uitgevallen cap etc ( zij moet de eerdere vermiste zijn , niet sofie e
)
Sofie dwaalt ergens rond in het bos en het groepje dat haar eerst tikt is gewonnen . Maar de onthoofderuiter ( 3 mede organisators ) lopen ook in het bos en mogen de kinderen bekogelen met waterbalonnen en als het mag ketchup .
Zo
nu kan je mss dit gebruiken ( als je het snapt ) of zelf 1 verinnen
groetjes Sarah