paard onrustig zonder ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

paard onrustig zonder ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 15:36

Mijn paard (ruin) is vorige maand verhuist naar een andere pensionstal. Hij heeft het daar echt super naar z'n zin en hij is al dik bevriend met z'n buurman. Allemaal hartstikke leuk, maar nu kan hij bijna niet meer zonder die buurman. In de wei staan ze ook altijd samen. Als ik hem dan uit de wei haal of die buurman gaat weg uit de stal als ze binnen staan wordt Anouar helemaal onrustig en loopt hij alleen maar heen en weer te draaien en probeert zich steeds los te maken als hij vast staat.
Met rijden heb ik er geen last van, maar met poetsen is het heel vervelend. Als hij op stal is en z'n buurman is weg loopt hij ook alleen maar druk te doen enzo.

Kan ik hier wat aan doen? Of gaat het vanzelf over als hij er langer staat? Als ik boos op hem word maakt dat het alleen maar erger, dan gaat hij heel paniekerig doen.
Op de vorige stal had hij ook zo'n maatje maar die konden nog wel zonder elkaar.
Als die buurman en hij weer bij elkaar komen gaan ze ook altijd hinnikken en helemaal tegen elkaar aan staan enzo.

elmiran

Re: paard onrustig zonder ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:08

Dit heb ik nu ook. Heb m'n paardje niet thuis staan maar bij een recreatie stal. Daar verhuren ze stallen voor ponykampen/clubs menclubs. Mijn paard staat nu samen met een super leuke ruin!(ze is ook nog hengstig Clown ) en die twee zijn echt gek op elkaar. Als ik haar in stal zet wil ze gelijk door het raam kijken wat t andere paard dus doet. Verder is ze wel rustig, maar het andere paard word helemaal gek zonder haar. Ik denk dat het na een tijdje wel minder word. Wat je eraan kunt doen...tja is wel lastig...denk dat je hem gewoon wat vaker er bij weg moet halen zodat ie went dat ie soms ook alleen is.

Heb dit zelfde ook met m'n 2pony's. Het probleem is dat de pony die dus druk begint te doen als de ander weg is heel sterk is. Haha dan sleurt ze me zowat de stal uit Bloos als ik haar vast zet gaat ze soms hangen en trekt het touw strak. Ik blijf meestal gewoon rustig word niet kwaad ofzo, als het echt erg word blijf ik er bij in de buurt staan en wacht ik totdat ze rustig is en dan ga ik poetsen enz. en is het probleem opgelost Haha!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:10

ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk zonder die buurman doet, anders wordt ej paard heel erg afhankelijk van hem. en eigenlijk is hij dat al een beetje .
probeer het contact minimaal te houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:03

Het is een beetje moeilijk om het contact zo minimaal te houden. Ze staan bij elkaar in de wei en naast elkaar in de stal. Mijn paard staat op een hoek, dus hij heeft ook maar één buurman. Met rijden is het gelukkig niet.

sdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:15

hallo

probeer als je gaat poetsen hem so vaak mogelijk bij die buurman
weg te houden enzo ga vaak met hem op stap een rondje rijden, lopen noem maar op dan gaat het vanself wel wat minder worden
ik heb het namelijk ook en nu zijn se wel schijdelijk omdat ik vaak buiten ga poetsen uit het zigt van dat andere paard en dan is ie in het begin miss wel onrustig maar later werd dat steeds minder dus misschien moet je dat ook is proberen

nou veel plesier nog met je paardje

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
een paard is in de handen van jeself

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:18

Vandaag washij zelfs ontsnapt. Hij stond vast en ik ging even wat uit de kast pakken (in dezelfde gang, maar dan om een hoekje) Had hij z'n touw losgemaakt en was hij snel naar de wei gerend. Toen ben ik wel even boos geworden, want dat mag natuurlijk niet.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:46

Misschien zou je een andere stal kunnen vragen, zodat hij 2 buren heeft. Misschien plakt ie dan niet zo aan die ander. Het is jammer als ie er nooit last van heeft gehad enhierdoor zo lastig wordt.
Want lastig is het, omdat onze 2 paarden ook niet uit elkaar willen.
Ze staan al 2 jaar samen en het is nog steeds niet over, sterker nog het wordt alleen maar erger.

succes Haha!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:06

Mijn paarden hebben het ook. Zij hebben de mazzel dat ze altijd samen zijn (dus ook met rijden en in de wei) Probleem doet zich voor als we bijv op les gaan of omstebeurt de paarden rijden.
Joemmie (de 4 jarige merrie) kan niet zonder Nic (10 jarige ruin) Ze stampt haar stal in elkaar, gilt iedere 10 sec. en ze raakt in paniek.

Wij schenken er weinig aandacht aan. Op het moment dat we Nic meenemen en Joem laten staan, dan gaan we er niet bij staan om te 'troosten'. Ze moet leren dat Nic ook terug komt en het leven zonder hem ook bestaat (al ziet ze dat zelf niet in Knipoog )

We laten haar er telkens langer aan wennen. Ik ga ook gewoon rijden met haar. Tijdens het stappen gilt ze de hele tent bij elkaar, maar zodra ik haar laat aandraven gaat het beter.

Soms zit ik ook met mijn handen in het haar. Want met Joem wil ik straks starten....................die krijg ik niet alleen de trailer op, laatstaan dat ze alleen weg moet en concours terrein op moet. We gaan het dus heel structureel aanpakken. Laten wennen en zo.

Ik moet zeggen dat ik me er niet te druk om maak. Gewoon consequent zijn en ze leren vanzelf wel dat ze uiteindelijk weer samen komen.

Ik zou niet teveel straffen of dat soort dingen. Wij zijn zelf toch ook het liefste bij de mensen waar van we houden? Worden we toch ook niet uit elkaar gehaald?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:13

Nou het viel mij vorige week op toen ik verhuizde na een nieuwe stal met haar.
En zij mocht voor het 1st buiten me 1 ander paard, sinds dien klamt ze zich totaal vast aan die merrie, ze kan er niet zonder.
Vreselijk vervelend, ik haal haar er gewoon soms eens even bijweg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:35

Orlanda en Witte (mijn paarden) kunnen ook niet zonder elkaar. Het is dan altijd een hoop gehinnik en heen en weer geren als ik 1 van de twee meeneem om te gaan rijden. Orlanda zet ik ook altijd in de wei als ik met Wit in onze rijbak rijd (is ernaast, zo kan ze hem zien en is het goed). Ze staan dag en nacht samen in onze loopstal.

Als ik met 1 van de 2 een buitenrit ga maken gaat het hinniken nog lang door, maar als ik terug kom, is het gehinnik opgehouden en begint het pas weer als ze elkaar zien.

Met het poetsen zou ik ze dus ook eeen goed eind uit elkaar halen. Verder het gedrag niet afstraffen, wees blij dat je paard zo'n maatje gevonden heeft en negeer het gedrag. Ik denk altijd dat het als een kind zonder moeder is, ze raken eerst in paniek en gaan daarna weer iets voor zichzelf doen.

Hoewel ook ik het soms irritant vind, ben ik voornamelijk blij dat de paarden zo goed met elkaar bevriend zijn.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:20

hoi,

Mijn merrie heeft het ook erg gehad is vanzelf over gegaan ze brult nog wel als de buurvrouw weg gaat maar is niet meer zo erg.
ze was zo erg dat ze haar benen kappot heeft getrapt toen ze alleen gelaten werd bloeden als een rund.
geduld is een schone zaak.

gr

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:38

Staan ze ook alleen samen op de wei of staan er nog meer paarden bij hun in de wei?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:03

Kun je hem niet een tijdje alleen in de wei zetten, of mag/kan dat niet?
Dan kan hij eraan wennen dat hij ook wel eens zonder buurman iets moet doen, succes Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 10:04

Er staan nog iets van 10 andere paarden bij hun op de wei. Ze zijn dus niet met z'n tweeen.

Hij kan absoluut niet alleen op de wei, dan komen er ongelukken. Hij kan niet zonder andere paarden.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:05

Oh oke, veel succes dan maar, weet niets om je te helpen eigenlijk Haha!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:47

Bekend probleem.. Ja Ik had mijn paardje net een maand en toen moesten we alweer verhuizen.. Samen met een Supertje.. Eenmaal daar ging hij helemaal plakken aan Jordy..
Ze stonden samen in de wei en naast elkaar op stal.. Als ik wat met Partout ging doen was er niks aan de hand.. Maar owee als we Jordy bij hem weghaalde..
Het kwam zelfs zo ver dat hij zijn stal probeerde uit te klimmen en Supertje weg sloeg in de wei als ze Jordy kwam halen..

De optie van box veranderen was er niet, maar ze konden wel gescheiden de wei op.. En dat hielp.. Ja

Ik weet hoe het is.. Je wordt er zelf helemaal frustie van.. Ziek En boos worden helpt niet..

Kunnen ze niet gescheiden op de wei staan?? Of miss een andere box??

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:17

hoi ik weet precies wat je bedoeld het is een drama als je paard niet alleen kan staan.Met mijn paard is het nu zo erg dat ze zelfs met een peesblessure staat van het wild doen in stal.Bij mij is het zo erg dat als je 1 paard uit de groep haalt ze al gaat rennen maar dat mag nu net niet.Nu ben ik op zoek naar een wei waar de paarden of pony nooit uitgehaald worden(valt niet mee).Succes ik ben wel blij dat ik niet alleen dit probleem heb