dierenarts worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nujaro

dierenarts worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 09:36

heej

is er iemand die zeker weet te zeggen welke vakken je nodig zou hebben om dierenarts te worden?
wil je me dat dan sturen?

bvd

groetjes jeltien

karlos

Re: dierenarts worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:02

biologie scheikunde en ik denk ook natuurkunde voor de rest de standaard vakken

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:12

Ik weet niet hoe het nu zit met die profielen.
Maar in het oude systeem waren natuur- en scheikunde verplicht. Maar ik zou ook zeker biologie en engels houden (dit omdat bijna alle boeken in het engels zijn).

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:24

Zijn alle boeken in het engels?

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:02

nou ik wil dus ook naar diergeneeskunde en ik heb even gekeken maar je MOET het volgende hebben:

VWO met natuur-gezondheidpakket ( natuurkunde, scheikunde, biologie) of eventueel natuur-techniek pakket.
Volgens mij zijn alle boeken in het engels ja.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:03

heej

dan zal ik het nog wel moeilijk gaan vinden maar het lijkt me wel super leuk
dus ga ik het wel proberen

groetjes jeltien

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 06:52

heej

zijn er nog meer personen die er wat van weten en als je iets niet helemaal zeker weet mag je het ook wel neerzetten Knipoog

groetjes jeltien

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:00

Het is bij mijn weten ook nog steeds inloten geblazen, maw, ook al heb je het goede pakket, dan nog kun je pech hebben. Naarmate je gemiddelde qua cijfer lager is, maak je bovendien minder kans om in te loten. Er worden iets van 175 of 200 studenten toegelaten. Met een mager 6-je gemiddeld kan je het wel schudden...
En zoals gezegd, je hebt VWO nodig, met HAVO kun je niet naar een universiteit.

In mijn tijd was biologie trouwens niet verplicht, wel wiskunde, natuurkunde en scheikunde... Maar van die nieuwerwetse profielen heb ik geen kaas gegeten Knipoog

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:41

Er is een loting inderdaad, er worden elk jaar 225 studenten toegalaten.
Als je richting landbouwhuisdieren wilt doen is er een decentrale selectie en hoef je niet te loten.

Zo goed als alle boeken zijn in het engels dus daar moet je wel aan wennen is erg lastig in het begin.

Als je nog meer dingen wilt weten kun je het vragen.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:37

ik ga volgendjaar voor veearts studeren (in belgie) hier is geen "loting". Maar je hebt wel een goede basis chemie, fysica en biologie nodig (en dus ook wiskunde)

Lilly97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:54

2 jaar geleden had je nodig:
Het profiel Natuur & gezondheid (Scheikunde 1, Natuurkunde 1, Biologie 1 en 2, Wiskunde B1) of het profiel Natuur & techniek met in de vrije ruimte Biologie 2
Heb je gemiddeld een 8, dan wordt je toegelaten, anders moet je meeloten. Voor landbouwhuisdieren kun je zoals hierboven al gezegd deelnemen aan een decentrale selectie. Van studenten die diergeneeskunde richting paard willen doen, zijn er op dit moment een beetje te veel.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:46

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:56

Ik studeer Diergeneeskunde in Antwerpen, hier kun je je gewoon inschrijven zonder dat je hoeft in te loten. Waarschijnlijk gaat het wel zo worden volgend jaar, dat je eerst een test moet maken, net zoals bij geneeskunde hier.
Omdat in België het middelbare school systeem wat anders is, kun je je ook gewoon inschrijven met een ander profiel. Wel wordt het dan heel lastig voor je want je hebt natuurlijk totaal geen basis.
Hier heb je bijna geen engelse boeken (toch niet in het eerste jaar) maar het is wel meer op scheikunde gericht, zou dus handig zijn dat je als vrije keuze vak scheikunde 2 neemt.
Er wordt gezegd dat het hier veel zwaarder is als in Utrecht. Of dit zo is weet ik niet want ik heb niet in Utrecht gezeten, wel weet ik dat het zeker een zware studie is!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:04

N&G of N&T met biologie

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:05

jah,

je moet echt uitgeloot worden anders dikke pech!!

gr. amazingstar

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:04

Met HAVO kun je ook naar de universiteit, maar dan moet je op HBO-niveau een propadeuse gehaald hebben. Bij sommige universiteiten is het dan nog nodig om bijv. wiskunde op VWO-niveau te halen, maar de meeste universiteiten zijn met een HBO-propadeuse tevreden .

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:39

Hobby schreef:
Met HAVO kun je ook naar de universiteit, maar dan moet je op HBO-niveau een propadeuse gehaald hebben. Bij sommige universiteiten is het dan nog nodig om bijv. wiskunde op VWO-niveau te halen, maar de meeste universiteiten zijn met een HBO-propadeuse tevreden .

Maar je kan niet naar utrecht zonder vwo, je hebt vwo + alle exacte vakken nodig en dan alles op een 8 gemiddeld ben je aangenomen anders wordt het inloten, maar je moet echt vwo hebben om er heen te mogen via hbo doen ze niet

Gr QuirA

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:48

Mijn vriend gaat dit jaar diergeneeskunde studeren in Utrecht.

Hij wist al dat hij het groot vee wilde doen (koeien, schapen, varkens, maar ook kippen vallen daaronder). Dit zijn groepsgehouden dieren.
Hierdoor kon hij mee doen aan een decentrale selectie, die alleen er is voor deze dieren.
Bij de decentrale selectie moet je eerst een persoonlijkheidstest maken en als je daardoor heen komt een motivatie test. Hier is hij dus allebei doorheen gekomen en is dus toegelaten. Als je er niet door heen komt, dan kun je nog meedoen met de gewone loting.

De eerste 3 jaar van de opleiding is gewoon het zelfde als iemand die ingeloot is (dus ook kleine huisdieren en paarden), alleen hebben de mensen die ingeloot zijn na 3 de keuze of ze individueel gehouden dieren willen doen (dus kleine huisdieren en paarden) of groepsgehoude dieren (koeien, schapen, varkens, kippen) en mijn vriend heeft die keus dus niet meer. hij moet dan dus de groepsgehoude dieren doen.

Dus als je veearts wil worden (groepsgehouden dieren) kun je mee doen aan de decentrale selectie.

En als je dus paardendierenarts wil worden (wat haast geen doen is omdat al heel veel mensen dat willen), moet je gewoon mee doen met de loting en rekening houden met dat je een hele grote kans hebt om uitgeloot te worden en een andere studie moet gaan volgen.

het handigste is als je een vwo of gymnasium diploma hebt met profiel natuur en gezondheid of profiel natuur en techniek, maar dan met biologie (anders kun je niet toegelaten worden).

en ik heb al gehoord dat de studie in belgie veel minder goed is. Daar is geen loting, waarodoor er iedereeen toegelaten wordt. hierdoor vallen er heel veel mensen af in het 1e en 2e jaar.
Bovendien mag je ook niet zomaar in Nederland als dierenarts gaan werken en kun je eigenlijk alleen in belgie aan de slag (dit heb ik dus gehoord in utrecht.. en daar heeft mijn vriend zich dus ook in verdiept).
Bovendien staat diergeneeskunde in belgie ook minder goed bekend. Als je in Utrecht afgestudeerd bent, dan kun je wereldwijd aan de slag en utrecht staat heel goed bekend!!!!!!!!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:33

en die engelse boeken daar wen je snel genoeg aan... binnen een half jaar lees je alles makkelijk in het engels

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:06

Citaat:
en ik heb al gehoord dat de studie in belgie veel minder goed is. Daar is geen loting, waarodoor er iedereeen toegelaten wordt. hierdoor vallen er heel veel mensen af in het 1e en 2e jaar.
Bovendien mag je ook niet zomaar in Nederland als dierenarts gaan werken en kun je eigenlijk alleen in belgie aan de slag (dit heb ik dus gehoord in utrecht.. en daar heeft mijn vriend zich dus ook in verdiept).
Bovendien staat diergeneeskunde in belgie ook minder goed bekend. Als je in Utrecht afgestudeerd bent, dan kun je wereldwijd aan de slag en utrecht staat heel goed bekend!!!!!!!!

Wat een onzin! Inderdaad is er geen loting in Belgie, waardoor iedereen mee kan doen, daardoor vallen er in het 1e jaar al heel veel mensen af omdat het gewoon te zwaar is voor ze. dit betekend niet dat dit een minder goede studie is! het is gewoon een soort afval race waarbij de echte goede overblijven, hierdoor staat de opleiding diergeneeskundige wetenschappen in Gent zeer hoog aangeschreven. Je kunt echt niet alleen in Belgie aan de slag, maar natuurlijk ook gewoon in andere landen zoals Nederland, waar er zelfs heel veel Dierenartsten zijn die juist de voorkeur geven aan afgestudeerden in Gent! Dit was voor mij een van de redenen dat ik nieteens heb meegeloot in Utrecht en meteen in Antwerpen ben begonnen, en ik moet zeggen dat het zeer goed bevalt. Ik vind het ook jammer dat er zo weinig mensen zijn die niet naar het buitenland willen, er stond laatst een meisje in de krant die nu een andere studie 'moest' gaan doen omdat zij voor de 3e keer uitgeloot was. Terwijl dit alles was wat ze wilde, als ze dit zo graag wilde ga je toch op onderzoek uit en kun je evengoed aan de studie van je dromen beginnen!
De enige mensen die ontevreden zijn over de studie zijn degene die het te zwaar vinden. Maar dat lijkt mij geen indicatie over hoe goed/slecht de studie is. (eerder nog dat het een betere studie is) Je krijgt hier zeer veel theoretische (achtergrond) kennis mee, wat je alleen maar ten goede komt als je uiteindelijk afgestudeerd bent!