Hoeven uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 09:20

Hoi,
Ik weet niet of dit topic hier goedstaat maar ik plaats het toch maar hier. Ik heb namelijk een probleempje.
Ik heb een bijrijdpaard van 4 jaar. In het begin gaf hij wel "voetjes" zodat ik z'n hoeven kon doen, maar sinds de hoefsmid is geweest tilt hij z'n been niet eens meer op Verward . Nu kan ik z'n hoeven niet meer uitkrabben....

Hoe kan ik nou toch z'n hoeven uitkrabben? Het gaat trouwens op een friese ruin van 1,61 dus z'n been is ook nogal zwaar.

mallaslover

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:34

Misschien moet je proberen om een beetje tegen zijn schouder te duwen. En je moet er op letten dat zijn gewicht niet op het been staat wat je wilt optillen!

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:57

Idd wat Mallaslover zegt, en na afloop wel goed belonen he!!!

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:05

Je paard vond het bij de hoefsmid waarschijnlijk niet zo leuk omdat het wat langer duurt dan hoeven uitkrabben en wil dus nu zijn voet niet meer optillen.. Gewoon een soort van op nieuw beginnen. Met je hand langs zijn been naar beneden glijden en zijn hoef pakken en optillen, lukt het niet: nog een keer. Lukt het wel: beloon hem met een snoepje of e.d. Later op de dag probeer je het nog een keer en beloon je hem weer. Zo probeer je het elke dag even 2 keer. En na een week stop je met snoepjes geven en beloon je hem alleen nog maar met je stem en met een klopje op zijn nek. Dan zal hij het blijven doen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:01

Als een paard zo halsstarrig blijft weigeren zijn voet op te tillen.
Dan zet ik vaak mijn voet op de kroonrand met een beetje gewicht er op zodat hij hem makkelijker op tilt.
Dit trukje heb ik van de smid geleerd.