paard vangen in weiland zonder longeertouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

paard vangen in weiland zonder longeertouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:19

hoj

ik rijd met een lieve ruin pacha waarmee ik nu ook met parelli ben begonnen ...
Ik ben zot van dit paardje er is enkel één probleem ...

In de weide moeten we hem echt insluiten met 2 longes om hem te kunnen pakken. Daarvoor moeten we echter altijd met 4 zijn .

Ik zoek een manier om hem ook alleen te kunnen nemen
Het is een groot weiland , pacha is een paard van 1m72 en er staan nog 6 andere ruins bij ( de één wat braver dan de andere )

Heeft iemand een tip voor mij ?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 14-05-05 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd.

Quidou

Re: paard vangen in WEILAND zonder longeertouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:14

Mijn vorige pony kon ik ook nooit vangen... die kwam pas als alle andere paarden uit het land waren want dan vond ze het niet meer leuk Knipoog
denk alleen niet dat dit een hele geweldige opossing voor jou is... Tong uitsteken

Bellah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:16

kan je hem niet pakken omdat ie bang is of maakt hij er een spelletje van?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:19

Bill dacht 1x dat hij me kon hebben, hij liet zich keurig halsteren, maar rukte zich tot 2x toe los.
Dus heb ik het halster weer afgedaan en heb ik hem een half uur voor me uit gejaagd door hem steeds met het halster naar zn schouder te gooien.
Hij was helemaal bezweet Haha!
Nu laat hij zich keurig halsteren en meenemen, geen enkle probleem meer Haha!

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:28

Misschien kun je hem telkens belonen met iets lekkers als je hem uiteindelijk te pakken hebt gekregen Vingers aflikken .

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:31

Bij een verzorgpony van mij deed ik het altijd zo: Nam twee emmers mee de wei in, eentje met wat brok erin en eentje met het halster. Eerst even in de brokemmer laten snuffelen en dan snel het halster pakken!! Deze wist bij het zien van het halster al dat ze moest wegwezen!! Maar op deze manier lukte me het wel! Succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 07:00

Trainen, dat is het enige dat helpt. Hij moet het leuk gaan vinden om bij jou te komen, jij bent zijn baas en niet een van die andere paarden.

Hoe en wat( grondwerk) kun je al een heel eind lezen in de boeken van Emiel Voest en al de andere paardenwerkers.
En idd, altijd belonen als je hem hebt, ook al is het na een half uur.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 07:46

Het probleem is in feite altijd hetzelfde!
Jij gaat met een bepaald doel dat weiland in, je bent helemaal gefixeerd op je paard.
Laat staan als je met z'n vieren bent zeg, dan zou ik ook hard wegrennen.

Loop eens rustig doelloos door het weiland, ga bloempjes plukken ofzo. Wees dus niet met je paard bezig.
Wandel een beetje door het weiland en kom steeds dichter in de buurt van je paardje. As je dicht bij je paard in de buurt bent draai je om en herhaal je de actie.
Bij deze herhaling blijf je bij je paard stil staan, zonder je op hem te fixeren.
Beloon hem, blijf vooral rustig en kalm en als je denkt dat het de goede tijd is om hem bij zijn halster te pakken dan doe je dat.
Daarna loop je rustig en kalm het weiland uit.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 10:20

danku voor de reacties

ik beloon hem ALTIJD

dat met die emmers is een goed idee maar niet toepasselijk daar er meerdere paarden in de weide staan

ik fixeer me niet heel de tijd op hem hoor , ik aai de andere paarden een keer en zo ...

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:57

ik heb zelf ook dit probleem alleen staan er bij ons dan 2 paarden op het weiland.. ik pak altijd eerst de eerst en dik gef ik een wortel dan word de andere pony jaloers en komt hij zo op mij af.. en als ik hem dan pak en een worteltje geeft vind hij het allemaal prima laat ik die ander weer los en loop ik zo naar buiten.. maar dit is wel moeiljik bij 6 paarden.. erest moet ik hem ook met longeerlijn pakken en hij was ook een keer uitgebroken en naar een supergroot weiland gelopen terwijl wij met ze 2en waren.. nou wat denk je 2 uur door het weiland gezeult en hem niet gekregen maar ik wou hem niet te lang laten eten watn dan kon hij koliek krijgen (door het superhoge gras. en ook dt het weiland bemest was) uiteindelijk heeft zijn vorige baas hem met 3 memmers voer kunnen pakken.

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:18

Als ze bij niet komen dan doe ik hetzelfde als blossomm... gewoon eerst ergens anders naar toe lopen en dan langzaam naar hem toe gaan... hem niet aankijken en dan krijg ik hem meestal wel te pakken. Als er meerdere paarden staan geef ik altijd eerst een aantal iets lekkers en blijf bij hun staan, dan komen de andere er vanzelf bijstaan en willen ook iets lekkers en dan kan ik hem zo pakken... beloon hem dan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:01

Zorg er ook voor dat als je hem uiteindelijk te pakken hebt, je ook vaak echt iets leuks met hem gaat doen (dus niet altijd aan het werk). Neem hem eens mee naar stal en geef hem iets lekkers, zet hem daarna weer terug in de wei. Neem hem eens mee uit wandelen (het gras aan de overkant is altijd lekkerder). Zo leert het paard dat als hij mee gaat het niet altijd betekend dat ie aan het werk moet.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:10

Maar dat vind ik dus raar. Want nu geef je eigenlijk aan, Angela88, dat het paard niet uit het weiland wil omdat hij iets moet doen dat hij niet fijn vindt.

Persoonlijk ken ik maar weinig paarden die werken vervelend vinden...eigenlijk vinden ze het juist leuk en komen ze hinnikend naar het hek toe.

Als daar het probleem ligt, moet je je dan niet gaan afvragen wat er voor zorgt dat je paard niet met jou wil werken?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 11:03

hoj

het is vooral omdat hij zich wil bewijzen tegenover de andere paarden in de weide

eenmaal je hem ingesloten hebt komt ie direct met je mee en probeert niet weg te springen ....

ik heb hem nu in een kleinere weide apart gestoken ( met rond hem weides met andere paarden zodat hij nog wat kan manenkrabben en zo ) en nu komt hij altijd meteen naar me toe gelopen.

Dus hij wil zeker wel werken Knipoog

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:25

misschien helpt het om gewoon is naar het weiland toe te lopen, hem een wortel/snoepje te geven en weer weg te gaan. zodat je paard ook leert dat het niet altijd betekend dat hij moet werken als jij naar hem toe komt.. maar dat het ook iets leuks kan betekenen(lekkers)

soms wil dat wel eens werken, je kan het iig proberen..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:11

Hmmz...
Haal je hem uit het weiland om te gaan rijden? Of omdat ie op stal moet?

Als het om het rijden is, dan ken ik het probleem wel. Mijn paard rende altijd weg als ik naderde...
Wat bij mij heeft gewerkt is, om hem na het rijden te belonen met wat brokjes. Zodat hij in de gate kreeg, dat als hij naar mij toe kwam, hij even ging rijden en daarna wat lekkers kreeg (niet een snoepje, maar echt een hand brokken of een paar gedroogde boterhammen) en daarna weer terug het weiland in mocht.
Sindsdien hoef ik maar te fluiten en hij komt er in galop aangestormd... en steekt zijn neus met plezier door het halster heen.

Tja, zo ging dat bij mij.
En wat ook wil helpen is om ook eens gewoon alleen om te knuffelen in de wei komt, en dan niet in ene heel sluw dat halster om doen, maar gewoon ff naar hem toe komt om te knuffelen.
Als hij niet naar je toe komt gewoon op de grond gaan zitten... wedden dat hij een x nieuwschierig komt knuffelen!
Als je dat vaker doet, dan loopt hij op een gegeven moment als een hondje achter je aan.

Nouja, geen idee of je het snapt of dat je er wat aan hebt... maar goed... het is in iedergeval wat bij mij super geholpen heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:17

wat nog een supergoede tip is als je je paard dan wel ui9teindelijk hebt kunnen vangen:

ga in zijn weiland rijden!!!!

klinkt raar ik weet het, maar als je met hem in zijn territorium gaat rijden ben jij dus de baas en gehoorzaamd hij, doe dit een week achter elkaar en je kunt je paard daarna zo pakken.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:10

ellepel schreef:
wat nog een supergoede tip is als je je paard dan wel ui9teindelijk hebt kunnen vangen:

ga in zijn weiland rijden!!!!

klinkt raar ik weet het, maar als je met hem in zijn territorium gaat rijden ben jij dus de baas en gehoorzaamd hij, doe dit een week achter elkaar en je kunt je paard daarna zo pakken.

dit lijkt me niet zo'n heel strak plan als ie met nog een paar andere ruinen in het land staat... daar komen geheid ongelukken van

hoe lang rij je dit paardje al? als dat nog niet zo lang is kan het zijn dat hij nog even aan je moet wennen... die tijdsduur verschilt per paard.

Toen ik mijn bijrijdpaarje net deed kreeg ik hem wel te pakken, alleen het land niet uit... en probeer het met mijn 60 kilo maar eens te winnen van een paard van een kilo'tje of 600 Knipoog hij bleef gewoon staan waar ie stond.
Tegenwoordig gaat het prima, ik roep en hij komt aangestormd Lovers
maar ja, dat heeft ook wel even geduurd... pas in het 2e weideseizoen liep ie ook makkelijk met me mee....

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:25

Zoals hier boven ook al gezegd, vaker "nutteloos" het weiland in gaan. Alleen om even te knuffelen, een snoepje te geven, een ander paard te aaien.

Ook af en toe eruit halen zonder dat hij aan het werk moet. Even buiten de wei poetsen, knuffelen, wandelen en dan gewoon weer terug.

Ze leggen al heel snel de link, jij in het land - paard eruit - werken Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:36

Nu de dagen weer langer worden heeft Rena er een ook een handje van.... ze staat vanwege gevoelig voor hoefbevangenheid wat minder vaak op de grote wei dan de andere paarden (op 1 na , die staat altijd op een bijna kaal stukje) en dat zint haar niks Haha!

Ze heeft eind van de middag /avond dus helemaal geen zin om mee te komen uit de wei.... ze wil bij haar gras Lovers blijven , verdorie ! Hihi.

Ik ga er ook regelmatig naartoe om haar alleen een appeltje en een knuffeltje te geven , of haal haar alleen even uit de wei om haar hoeven te krabben en haar voertje te geven , dat scheelt al een heleboel.

Maar de laatste 2 weken is het weer elke keer feest , mevrouw laat zich niet pakken , vind het nog veels te vroeg om naar de overkant te gaan (erg kort gegraasde wei).

Ik ga naar haar toe , Rena draait al weg zodat ik niet bij haar in de buurt kom.

Ik zak al lokkende geluidjes makend door m'n knieën , roep haar , en meestal komt ze dan wel.

Nu de laatste dagen dus ook niet meer , de ploert Clown

Ik ben daar heel simpel in : ze krijgt een kans om zich vast te laten klikken als ik de wei in kom , dan krijgt ze nog de kans om zelf naar mij toe te komen als ze in eerste instantie wegdraait , doet ze dat niet dan ga ik alsnog naar haar toe...en dat is haar laatste kans.

Loopt ze dan nog weg dan JAAG ik haar weg , rennen met die handel !! Boos!

En dan laat ik haar een paar rondjes flink doorlopen , zodat ze niet aan grazen toekomt.

Na een paar rondjes laat ze zich dan wel pakken Haha!

Tja prima als ze niet komt , maar grazen zal ze ZEKER niet meer , en bovendien moet ze nog rennen...bij nader inzien gaat ze dan liever mee Clown

Oscar
Forumcoördinator

Re: paard vangen in weiland zonder longeertouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:39

Bonitobol, zou je zo vriendelijk willen zijn om geen capslocks meer in je titels te plaatsen?

jes29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:48

Bij mijn paardje is het precies hetzelfde euvel. Maar ik weet nu haar Liefde gaat door de maag! Ze weet na 2 keer al dat ze een emmertje met bix (of wat anders)krijgt, zodra ze uit de wei is. Emmer staat net buiten het hek van de wei. Zodra ik haar nu roep komt ze naar het hek gelopen, terwijl ik voorheen achter haar aan kon lopen door het weiland. Misschien helpt dit. De andere paarden weten nu ook dat dat eten alleen voor haar is als ik haar roep. Succes!

sox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:18

Een tip voor zover je die nog niet geprobeerd hebt. In ieder geval altijd! zijn halster om laten in het land. En een extraatje, een halstertouwklip met daaraan een (halster) touw stukje van een centimeter of 5 a 10, niet te lang dat hij er makkelijk op staat, wel lang genoeg dat jij hem redelijk goed vast kunt pakken. Als je in ieder geval een beetje dicht in de buurt kunt komen kun je daar makkelijker bij.

Ik ken het probleem namelijk en bij mij was dit een oplossing. Als je paard het gewoon een spelletje vind, wat het meestal is, moet je inderdaad creatief zijn, en afwisselend al het bovenstaande proberen. Want als een ding werkt denkt ie de volgende keer....he die ken ik! Daar trap ik niet meer in. Maar het stukje touw aan zijn halster heeft bij mij altijd goed geholpen. Succes!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:29

ikhad dit probleem ook, Chanel was niet te vangen in het land.
Nou hadden zij een enorme wei, en als ik er niet was (niet mijn pony) dan werd er eigenlijk ook niets mee gedaan want ze kregen hem niet te pakken:P
Bij hem moest ik ook altijd eerst alle andere paarden naar een andere wei brengen, en dan liet ie zich wel gewoon vangen. met eten het land in hielp bij hem niet, hij ging gewoon 5 meter voor je staan, en elke stap die jij naar voren deed deed hij naar achter:P
Toen heb ik hem een paar keer met hulp met een lasso gevangen, heb een appel gegeven, en weer los gelaten.. toen de volgende stap, met halster om, appel voor zn neus en toen kwam ie toch maar dichter bij, en toen in een super sprong het halster vast gepakt:P en weer even geaaid en appel gegeven en weer weg:P

Nu loop ik met een klein touwtje verstopt de wei in, ik geef een appel, loop rustig naar zijn zijkant, aai een beetje, en dan doe ik heeeeel snel het touwtje om zn nek heen en dan heb ik hem Tong uitsteken
met halster de wei in lukt nog niet Tong uitsteken

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:22

boeflover schreef:
misschien helpt het om gewoon is naar het weiland toe te lopen, hem een wortel/snoepje te geven en weer weg te gaan. zodat je paard ook leert dat het niet altijd betekend dat hij moet werken als jij naar hem toe komt.. maar dat het ook iets leuks kan betekenen(lekkers)

soms wil dat wel eens werken, je kan het iig proberen..

doe ik wel veel maar niet elke dag of zo want ik moet een half uur fietsen voor ik er ben dus kan niet even ' binnenspringen "