erg hoge schoft! Geen enkel zadel past netjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

erg hoge schoft! Geen enkel zadel past netjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 17:40

Een paard dat ik rij (Gelder) heeft een enorm hoge schoft waardoor wij eigenlijk geen zadels hebben die passen.
De bomen van alle zadels zijn aan de voorzijde te smal waardoor de kussens daar veel te veel de spieren boven de schouders blokkeren.
Alleen weet ik niet hoe een zadel eruit zou moeten zien om bij haar goed te liggen.
Door met een niet perfect passend zadel te rijden drukt ze haar rug weg waardoor de hoge schoft nog meer geaccentueerd wordt.
Ik heb zo dus geen mogelijkheid om de juiste spiermassa te trainen, behalve aan de longe dan.

Hebben jullie een tip wat ik hier aan kan doen?
Zijn er bijvoorbeeld bepaalde onderleggers ofzo?
Wat voor soort zadels zijn goed voor paarden met een hoge schoft.

Ik ben dit helemaal niet gewend dus ik heb geen idee wat ik er aan/mee kan doen.

Een ander zadel kopen is op dit moment geen optie, het is mijn paard niet dus ik moet roeien met de riemen die ik heb. (Ik kan iig geen 'riemen' van 600 euro gaan kopen.)

felicity

Re: erg hoge schoft! Geen enkel zadel past netjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:05

Mij lijkt het toch de beste oplossing om een goed passend zadel te kopen. Ik heb ook een paard met een hoge schoft en vrij breed. Ik heb ook van alles gepast en niks paste goed. Hij ging ook heel slecht lopen kreupelen enz. Ik heb nu een Kentaur zadel. En ik wil niks anders meer. Het zit onwijs lekker, En het past op paarden met een hoge schoft. Nieuw kosten ze 800 euro. maar tweedehands heb je ze al voor 300 a 500 euro. Het is wel zonde als het jou paard niet is. Maar je toch een zadel moet aanschaffen. Kan je niet met de eigenaresse overleggen. Om bijv allebei de helft te betalen ofzo?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:09

Misschien aan de eigenaar uitleggen dat een passend zadel een must is? Dit omdat je anders al gauw rugproblemen krijgt. Zelf heb ik met Passier goede ervaring (is wel duurder, maar soms 2ehands leuk op de kop te tikken). Dit kan vaak heel goed passend gemaakt worden.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:48

Mijn fries heeft een hoge schoft in combinatie met een weke rug.
Voor hem heb ik een Kieffer Aachen met teruggesneden kamer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:04

Als het paard een weke rug heeft zou je een pad kunnen proberen die in het midden wat dikker is dan aan de voor en achterkant. Hierdoor til je als het ware de rug wat op en zal het zadel meer ruimte krijgen bij de schoft.
Als je geen wedstrijden op hoger niveau rijdt zou je ook een boomloos zadel kunnen overwegen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 07:28

Bedankt voor jullie reacties!

Zoals ik al aangaf was het kopen van een ander zadel in eerste instantie niet een optie.
De eigenaar van dit paard heeft, van dit soort dingen, geen verstand en zou nog een pony zadel op een paard neerleggen. (Boer)

Helaas is het ook niet het enige paard dat ik rij, wat de keuze voor het zelf kopen van een zadel bemoeilijkt. Voornamelijk ook aangezien mijn eigen paard geen hoge schoft heeft.

Ik zal er eens goed over nadenken of fifty-fifty een goed idee is.

Ik ben wel heel blij met jullie reacties, ik zal eens zachtjes peilen bij de eigenaar, als ik namen heb van mogelijk passende zadels heb ik al wat meer in te brengen.

Wat bedoelen jullie precies met een weke rug?

Sugarmiss, bestaat er zo'n pad? Heb jij daar ervaring mee?
Alleen, blokkeer je dan niet de gehele rug?
Ik rijd idd geen wedstrijden, maar mij is altijd afgeraden om een boomloos zadel te gebruiken bij een paard met een hoge schoft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:20

Ook op paarden met een hoge schoft kan een boomlooszadel. Er bestaat zelfs een speciaal boogje voor paarden met een extreem hoge schoft. Je zou een foto van hem kunnen maken en deze opsturen naar boomloosrijden.nl, de vrouw die dit runt kan je een goed advies geven over de mogelijkheden, ook kun je daar een testzadel aanvragen die je een week mag gebruiken, dan weet je het zeker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:28

Blossomm schreef:
Sugarmiss, bestaat er zo'n pad? Heb jij daar ervaring mee?
Alleen, blokkeer je dan niet de gehele rug?
Ik rijd idd geen wedstrijden, maar mij is altijd afgeraden om een boomloos zadel te gebruiken bij een paard met een hoge schoft.

Ik rij een merrie van 19 jaar en die heeft 5 veulens op een rij gehad. Verder wordt er niets 'technisch' mee gedaan. Reden waarom haar rug dus iets is ingezakt en ze dus ook een hoge schoft heeft.

Ik rij haar nu 8 maanden boomloos (western) met de "Swayback' pad en het zadel ligt er goed op.
Van een blokkade in de rug merk ik niets iig.

Deze pad heb ik:
Afbeelding
Zoals je ziet heeft de rug een gecontourde vorm, een uitgesneden schoftstukje en in het midden is er een dikkere vulling dan aan de voor- en achterkant.

Of iets dergelijks bestaat voor 'engels' zou ik niet weten, maar ik kan me niet indenken dat daar geen paarden zijn met hetzelfde lichamelijke probleem.

Zeker als je zegt meerdere paarden te rijden zou boomloos een uitkomst zijn, die zadels zijn niet zo duur en misschien kun je zelfs een 2e hands exemplaar op de kop tikken.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:58

Mijn paard heeft ook een hoge schoft, en zoals jij al aangaf niets paste. Ik heb er weet ik veel hoeveel zadels opgehad, en telkens lag het voornamelijk aan de zijkant van zijn schoft veel te krap.
Sinds een week heb ik een barefoot met extra hoog voorboogje, geweldig gewoon! Hij is weer helemaal happy met rijden Lachen
Ik snap jou ook wel, het is een hele uitgaven zo'n zadel, zeker voor een paard dat niet van jezelf is, maar ik zou zelf niet met een niet passend zadel gaan rijden..

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:08

Als je toch overgaat op het kopen van een zadel: thorowgood heeft een speciaal zadel voor paarden met een extra hoge schoft. Ze zijn van kunststof net als wintec en zijn ook niet zo gek duur. Als je tot 50/50 overgaat betaal je dus allebei iets van 200 euro.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:45

Bijna alle zadels verkopen ze met verschillende boommaten. Dat levert ook al veel verschil op in hoe het zadel past. Mijn paard heeft ook een erg hoge schoft en daar gebruik ik een Ainsley dressuurzadel en een Rossner veelzijdigheids zadel op.

Er bestaan speciale onderleggers om voor meer ruimte te creëren. Daar heb ik ook een tijdje mee gereden. Van Wintec zijn die. Ze hebben een goede pasvorm, waardoor het niet strak over de schoft gaat zitten, zoals bij gelpads vaak gebeurt. Natuurlijk is de beste oplossing een goed passend zadel, maar tot die tijd is dit een oplossing.
Afbeelding
mocht je interesse hebben, hij is te koop