Paard komt moeilijk aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judith_slu

Paard komt moeilijk aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 17:33

Hey,
Ik heb sinds oktober, een 6 jarige dravermerrie.
Ze was niet erg dik toen ze bij ons kwam, maar niet mager ofzo.
Nou is ze een beetje afgevallen, en komt moeilijk aan. Er mag anders best wat bij aan.

Nou heb ik het een tijdje met mais geprobeerd, maar dat at ze moeilijk op, en gaf weinig resultaat. Ze krijgt nu 2kilo basis-sport brok per dag, en ze staat in het verse gras (dag en nacht) Ze is ook niet zo lang geleden ontwormt.

Ik weer dat hier al veel topics over zijn, maar ben niet zo handig met de zoekfunctie. Ik zoek dus iets, waar mijn merrie van aankomt, maar moet van gaat stuiteren Haha! . En waar je niet stad en land voor hoeft af te reizen.
groetjes mij Knipoog

Samy

Re: Paard komt moeilijk aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:12

Wij hadden ook een draver staan en die kwam ook heel moeilijk aan. Toen is ie +/- 1,5 maand het land in gegaan dag en nacht en toen werd ie wel wat dikker, we hebben hem toen verkocht en hij is stukken minder dik dan toen die kwam.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:20

mijn haflinger vroeger had dat ook toen ben ik op aanraden van de voerleverancier op ja ik weet niet meer goed hoe dat heet maar het was iets van pastiurmix van doreldson ofzoiets ze hebben ook nog een ander soort voor sportpaarden en dat heet countrymix ik vond dat dat heel goed hielp!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:30

judith....

zet haar op een groter stuk wei?
dacht dat jullie genoeg gras hebben. Haha!

nou moet ik zeggen dat mijn pony op het moment ook niet echt dik wil worden, lijkt wel mode bij ons in de buurt hahaha.

hooi erbij voeren of wat kuil wil ook wel helpen.
net asl jou heb ik t nadeel dat van teveel krachtvoer ik op een bommetje rijd....

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:13

Je zou je pony een tijdje een merrie of fokbrok kunnen geven. Dit is een "vetter" voer dan de gewone sportbrok. Sportbrok is gericht op het leveren van energie. Merriebrok zal er voor zorgen dat je pony iets aankomt.
Ook zou je maismeel bij kunnen geven. Wel iets nat maken en eventueel door de brokken mengen. Ze eten het graag en ook dit is voer waar ze dikker van worden.
Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:17

Op de manege krijgen de paarden tarwe, voordroog, en dan soms wortelen, voederbieten, maïs,...

Er staat ook zo'n paard dat van nature niet erg dik wordt. Hij krijgt op rustdagen 6 kg tarwe en op goede werkdagen wat meer. Hij is zeker niet te hevig, dat is het voordeel van tarwe. Hij krijgt ook massa's veel voordroog. Dit is het enige wat dit paard enigszins op een goed gewicht houdt.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:58

OKe bedankt voor de reacties, zal eens aan de gang gaan met maismeel enzo,

En ellen, ze zijn pas naar een andere wei gegaan, vrij groot stuk, met veel vers gras.
EN heb ook wel eens gehoord van bietenpulp ofzo Verward maar heb daar geen ervaring mee.

oh en nog een vraag is maismeel gewoon bij bijvoorbeeld agrifirm te halen, onze biks is toch bijna op Haha!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:01

CD28 schreef:
Je zou je pony een tijdje een merrie of fokbrok kunnen geven. Dit is een "vetter" voer dan de gewone sportbrok. Sportbrok is gericht op het leveren van energie. Merriebrok zal er voor zorgen dat je pony iets aankomt.
Ook zou je maismeel bij kunnen geven. Wel iets nat maken en eventueel door de brokken mengen. Ze eten het graag en ook dit is voer waar ze dikker van worden.
Succes!

ohja.. laats toen de gewone biks op was, heeft ze oo een tijdje merriebrok gehad, maar had geen ander effect. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:15

het effect van voer zie je ook pas na enkele weken , dus altijd even afwachten..

appie kreeg vorig jaar muesli zonder haver van Havens, toen was hij behoorlijk tonnetje rond.

misschien dat je dat kunt proberen?
zit niet teveel energie in en eiwit maar verder wel genoeg voedingswaarde..

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:09

ellepel schreef:
het effect van voer zie je ook pas na enkele weken , dus altijd even afwachten..

appie kreeg vorig jaar muesli zonder haver van Havens, toen was hij behoorlijk tonnetje rond.

misschien dat je dat kunt proberen?
zit niet teveel energie in en eiwit maar verder wel genoeg voedingswaarde..

oke zou mijn vader wel even op pad sturen als hij nieuwe biks gaat halen.

maar met die mais was het zo dat ik dat ook wel meerdere weken had gegeven, maar ze kwam er niet van aan en vond het niet lekker, alleen als ik het met meuslie of een beetje suiker mengde ofzo, en dan kon ik ook niet veel meer geven, dan een kilo en ze mocht wel een emmer hebben zei mijn vader Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:18

halen jullie ook bij Uddink voer? in Hooghalen of waar t ook ligt?

als het goed is liggen er nog twee zakken structuurmuesli van Subli , ze hadden die per ongeluk voor me besteld maar appie mag geen suiker meer hebben dus ook geen muesli meer.

je kunt proberen haar dat een tijdje te voeren, is heel lekkere muesli.
en is heel geschikt als bijvoer, je kunt vrij veel ervan geven zonder dat ze daar druk van worden..

die van Havens is ook absoluut goed hoor, maar waarschijnlijk hebben ze die daar niet eens en bestellen duurt bij hun altijd zo lang vind ik.

trouwens..ik zag je vanmiddag langs rijden, ze is inderdaad wel dun, maar geloof dat dat haar bouw ook wel een betje is he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:24

Ik heb ook een driejarige staan, maar daarbij hielp maïs voor geen meter (die was echt behoorlijk dun toen ze kwam). Toen ben ik lucerne gaan proberen en overgestapt op pavo condition en sinds die tijd schiet ze vooruit en staat ze er super bij!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:27

Heb je wel eens aan slobber gedacht?
Als ik mijn paardjes slobber geef, komen ze heel snel aan, dat zou je ook kunnen proberen.

Ik gebruik zelf de basisbrok van Pavo, omdat mijn shetje anders veel te dik word, en mijn 2 jarige haf, te veel energie krijgt, maar met af en toe slobber, geef ik ze ook van Pavo, worden ze snel dik, dus dat krijgen ze lekker als tussendoortje.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:52

oke bedankt

en ellen: Ja ze is inderdaad niet zo stevig gebouwd, maar er kunnen natuurlijk wel wat kilootjes bij, gewoon gezonder voor haar lijkt me, af en toe zie je haar ribben, als ze naar een kant buigt ofzo Dan is het net alsof je haar niet te ten geeft, terwijl ze dit genoeg krijgt lijkt me. En wij gaan ook altijd naar udding in hooghalen, dus heb het even opgeschreven, en zal mijn vader op pad sturen Knipoog

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:54

volgens mij hebben er wel veel dravertjes last van want die van ons stond bij die andere mensen op kuilgras was het op kreeg ze weer nieuwe.
dus dat is misschien wel een optie.
en toen wij haar kochten is ze ook heel erg afgevallen.
wij hebben haar toen een tijdje maismeel gekocht en dat bijgevoerd
om de dag en dat hielp opzich wel.
maar nu sinds ze weer in de wei staat.
wordt ze ineens sneller dik.
dat is toch wel de beste oplossing

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:55

maismeel en slobbermix

en lkkre museli met suiker derin Haha!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:10

oke bedankt Knipoog

maar ze stond ook al 24/7 in het gras, ze gaat nu s nachts weer op stal, zodat ze ook veel kuil krijgt en wat extra voer erbij, ze krijgt er binnenkort ook wat anders erbij, heb alles even opgeschreven. Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:28

je hebt gelijk dat je d'r snachts binnenzet, extra voer erbij scheelt denk ik wel wat.
Haha!
doordat t nu nog koud is snachts verbranden ze ook meer en daardoor vallen sommige paarden wat af, dus binnen of nog een deken op is wel een idee.

bij hebben appie en tella ook net onder dek gezet, mede ook omdat de oude tella net gisterren helemaal kaalgeschoren is ( moest wel ze zag er niet uit!!!)

bedank je pa nog ff voor de scheermachine!!! Vork

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:31

Je kan ook slobber en maismeel gaan geven.
van Kuil komen ze ook meer aan als hooi maar ik las dat je dat al ging doen. Lachen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:57

Ik ken er nog zo een Haha! Mijn pony is echt smalletjes vooral in de winter.Als je paard niks mankeert (geen wormen, tandproblemen etc.) kun je idd aan ander voer gaan denken. In maismeel zit wel veel eiwit, sommige paarden reageren hier wat gevoelig op. Mijn pony krijgt supergoed te eten, wordt op tijd ontwormt, maar is en blijft gewoon smalletjes. Dit heb je bij mensen ook; sommige kunnen eten wat ze willen en komen geen gram aan. Ook heeft dit te maken met de stofwisseling en het verteringsproces. Als hij verder gezond is en je voert goed kun je er weinig aan doen.Succes!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:22

oke bedankt allemaal, en Ellen hoe ziet tella er nu uit, kan me geen beeld bedenken bij een haarloze tella, het was net zoon mammoet laatst Nagelbijten / Gniffelen- Ze zag er echt oud uit

Ik verwacht ook niet echt dat mijn paard een papza word, maar iets dikker kan wel lijkt me. Knipoog