Mijn zusje (nu ook 4,5) rijd wel eens op onze dartmoortjes, maar je moet geen pony kopen om het kind er serieus op te laten rijden. Even stappen, af entoe een drafje, maar we lopen er altijd naast. We hebben nu sinds kort ook een shet veulentje. kunnen ze samen opgroeien, en tegen de tijd dat het shetje bereden kan worden, is m'n zusje groot genoeg om er zelf op te rijden. Als ik zou kiezen wat het beste is, dan zou ik zeggen een veulentje (shet of dartmoor), samen poetsen, enz. als je dat niets vind, dan zou ik zeggen dat een dartmoortje wel leuk is. zo rond de 115 cm, niet veel groter, want dan wordt het een bedrijging voor het kind.
Zoals ik aan het begin zij, neem geen pony om het kind er serieus op te laten rijden, want de rug van het kind kan het rijden nog niet aan. Kinderen die te vroeg op een pony zitten, krijgen daar later last van. En het is ten tweede ook helemaal niet goed voor de pony. De pony heeft meer beweging nodig. Koop dan liever een ponytje met een karretje, zodat je kind er af en toe op kan zitten, dan dat je een rijpony koopt waar je kind vanaf vliegt.
En als laatste koop geen welshje. Heel leuk en wel, beeldschone pony's. Maar simpel weg niet geschikt voor kinderen van die leeftijd. Iedereen kan me proberen te overtuigen, maar dat lukt je gewoon weg niet. een welshje is namelijk een lieve pony met onwijs veel temperament. Iemand die goed kan rijden kan er zo mee weg. maar kinderen die beginnen met een (eigen) welshje, komen nog geen een rondje de bak door zonder in huilen uit te barsten. Misschien een beetje grof gezegd, maar geloof me, ik heb genoeg van die pony's moeten rijden, en nog steeds, omdat ze te sterk zijn voor die kinderen.
Ik ga voor de dartmoor.