welke stokmaat pony/shet voor kind van bijna 5 van 1.10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butterfly79

welke stokmaat pony/shet voor kind van bijna 5 van 1.10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:06

Wat raden jullie aan voor een jongetje van 4.5 jaar, 1.10 mtr.
Een shet of een a pony?
En welke stokmaat ong?

Heel misschien willen we een pony'tje aanschaffen, maar moeten eerst kijken of er ergens plek voor hem of haar is.

Lenneke_

Re: welke stokmaat pony/shet voor kind van bijna 5 van 1.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:09

Shetjes zijn vaak heel eigenwijs. Ik zou een A pony aanraden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:10

Ik zou niet voor een shet gaan. Welsh A of Dartmoor lijkt me een betere keuze.

tinker_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:33

een shetlander lijkt me niet zo verstandig.
ondanks dat ze er heel erg schattig uit zien en klein zijn, staan shettie erom bekend dat ze ondeugend zij en ondans hun grootte erg sterk.
daarom is mijn advies: kijk uit naar een leuk klein a-ponytje maar wel een die kleine kinderen gewend is.
succes!!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:35

Ik zou een jaar of 2 wachten en dan een B of C pony kopen.
Tegen die tijd is hij al een stuk gegroeid en meer gewend aan het omgaan met paarden, dan heeft hij er veel meer plezier van.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:08

Mijn zusje (nu ook 4,5) rijd wel eens op onze dartmoortjes, maar je moet geen pony kopen om het kind er serieus op te laten rijden. Even stappen, af entoe een drafje, maar we lopen er altijd naast. We hebben nu sinds kort ook een shet veulentje. kunnen ze samen opgroeien, en tegen de tijd dat het shetje bereden kan worden, is m'n zusje groot genoeg om er zelf op te rijden. Als ik zou kiezen wat het beste is, dan zou ik zeggen een veulentje (shet of dartmoor), samen poetsen, enz. als je dat niets vind, dan zou ik zeggen dat een dartmoortje wel leuk is. zo rond de 115 cm, niet veel groter, want dan wordt het een bedrijging voor het kind.
Zoals ik aan het begin zij, neem geen pony om het kind er serieus op te laten rijden, want de rug van het kind kan het rijden nog niet aan. Kinderen die te vroeg op een pony zitten, krijgen daar later last van. En het is ten tweede ook helemaal niet goed voor de pony. De pony heeft meer beweging nodig. Koop dan liever een ponytje met een karretje, zodat je kind er af en toe op kan zitten, dan dat je een rijpony koopt waar je kind vanaf vliegt.
En als laatste koop geen welshje. Heel leuk en wel, beeldschone pony's. Maar simpel weg niet geschikt voor kinderen van die leeftijd. Iedereen kan me proberen te overtuigen, maar dat lukt je gewoon weg niet. een welshje is namelijk een lieve pony met onwijs veel temperament. Iemand die goed kan rijden kan er zo mee weg. maar kinderen die beginnen met een (eigen) welshje, komen nog geen een rondje de bak door zonder in huilen uit te barsten. Misschien een beetje grof gezegd, maar geloof me, ik heb genoeg van die pony's moeten rijden, en nog steeds, omdat ze te sterk zijn voor die kinderen.
Ik ga voor de dartmoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:12

Mijn buurmeisje(in januari 4 geworden) heeft de grootste lol met mijn grote maatse shetlanders. Ze rijd zelfs mijn merrie die nog 4 moet worden en mijn 8 jarige dekhengst! Haar broertje van 2 sjouwt ook tussen mijn pony's door. (dit allemaal uiteraard wel met toezicht)

Voor mij niets anders dan een shet(ik ben 20 en rijd mijn pony's zelf ook), en ook zeker niet voor mijn kinderen in de toekomst.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:17

ik zou een klein B ponytje doen, daar kan hij wat langer mee en ze zijn ook niet al te groot.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:34

Ook leuk natuurlijk als je een pony koopt die ook voor de wagen kan dan heb je er zelf ook wat meer aan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:43

als het gewoon een pony is voor de hobby, en je zet hem ergens in het land, dan zou ik voor de shetlander gaan.
op een shet kunnen ze heel lang rijden, tot hun 12e in elk geval wel, ik denk dat je eerder uit een welsh a of b groeit dan uit een grote maat shet.
wel opletten of de pony niet veel te breed is voor het kind.
voordeel van een shet is ook dat als een kind daarop leert rijden, hij later de meeste pony's wel aankan, omdat een shet nogal van grapjes kan houden.

ik vind wel gewoon dat een shet een goede kinderpony is, ik ken genoeg voorbeelden van hele brave shetties, toen ik klein was liep ik ook altijd bij zo'n shet in het land rond en kon ik vlechten en doen wat ik wou.
en in het onderhoud zijn ze relatief goedkoop.
én ze kunnen leuk voor een wagentje..
wat wil je nog meer!

groetjes loveblacky