zadel schuift naar voren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

zadel schuift naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 13:51

Vandaag zat er een zwaarder meisje op onze b-pony en in galop schoof het zadel bijna in de nek van de pony.
Nu wil ik dit probleem oplossen door of een staartriem ( maar er zit geen lusje aan het zadel voor een staartriem) of een ander zadeltje waar mijn voorkeur naar uitgaat, maar wat voor zadeltje kan ik dan het beste nemen voor een welshje van 1.23 m.
Nu ligt er een kadet zadel op en ik denk dat het iets te breed is.

Angela

Re: zadel schuift naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:13

Ieder paard is anders, Gewoon even iemand van de ruiterzaak laten kijken, die kan dan meteen een aantal (tweedehands) zadels meenemen. Misschien heb je geluk en past er eentje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:34

Geen lusje is heen makkelijk op te lossen; in de betere ruitersportzaak is een dingetje (jaja Haha! ) te koop dat je tussen de kussens inzet aan de achterkant van het zadel, en dan kan je daar de staartriem aan vastmaken.
Echter, een goed passend zadel is altijd te verkiezen boven trucjes.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:35

Inderdaad eerst even checken of het zadel wel echt goed past. Lachen
Als het wel goed past kan je ipv een staartriem ook een voorsingel nemen, dat is een soort extra singel die je onder je zadel doet en waar aan de voorkant 2 dingen zitten die verhinderen dat het zadel naar voren schuift. Een staartriem vinden niet alle paarden fijn.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:22

Ik heb nu een thorowgood maxam 16 inch gekocht maar ik vind hem te groot eigenlijk, ik weet nog niet wat ik zal doen. Ik denk dat ik het maar terug breng of ga ruilen.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:10

Sokkebok schreef:
Ik heb nu een thorowgood maxam 16 inch gekocht maar ik vind hem te groot eigenlijk, ik weet nog niet wat ik zal doen. Ik denk dat ik het maar terug breng of ga ruilen.

Inderdaad, ik zou hem ruilen als er je daar een wel goed passend zadel vandaan kan krijgen. Lukt dat niet, dan je geld terug vragen en ergens een ander zadel vandaan halen! Wij hadden op een dartmoor/arabier van 1.23 een veelzijdigheids euroriding liggen. Lag en zat perfect!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:44

ik zou iig net zo lang doorzoeken tot je een goed passend zadeltje hebt gevonden!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:47

Ik sluit me aan bij tozalin. Een slecht passend zadel moet je vergelijken met een schoen die niet past waar je een uur op moet rondlopen. Niet bepaald prettig.
Ik zou een zadelmaker of iets dergelijks laten komen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:27

als de boom past gewoon je zadel goed laten opvullen. Een staartriem gebruik je alleen aangespannen!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 17:44

Ja maar de boom was te wijd, het grotere zadel dat we nu hebben heeft een veel smallere boom, alleen vind ik de zweetbladen zo groot.
Hier ligt het nieuwe zadel er op. Wat vinden jullie, is dit te groot of kan het wel, ze zit er wel fijner op zegt ze en de pony reageert ook goed.

Afbeelding

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:50

het is wel groot, maar als het past, de pony er geen hinder van ondervind en als het ruitertje het goed vind zou ik het zo laten
is het nog nie goed, dan moet je misschien nog wat verder zoeken Knipoog

kasper_catje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:59

het is niet te groot maar misschien licht het aan het dekje! Pling op onze manege had een pony het zelfde probleem en de baas Party!! had een ander dekje gekocht en het schilde een hoop!! Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:00

als ik de foto zo zie heb ik het vermoeden dat het zadel iets achterover ligt, hierdoor kantelt je zadel en schuift het makkelijker over het schouderblad. Helaas is het moeilijk om van een foto te beoordelen maar als je twijffelt zou ik er een zadelmaker naar laten kijken!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:04

qua grootte kan het volgens mij prima, ik heb ook altijd met zo'n maat zadel op een welshje gereden, die had nergens last van en ik vond het heerlijk zitten! het lag ook veel beter op hem dan gewone ponyzadels.. als dit dus past gewoon houden!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:23

harnessmaker schreef:
als ik de foto zo zie heb ik het vermoeden dat het zadel iets achterover ligt, hierdoor kantelt je zadel en schuift het makkelijker over het schouderblad. Helaas is het moeilijk om van een foto te beoordelen maar als je twijffelt zou ik er een zadelmaker naar laten kijken!

Maar dit is al een ander zadel, het ligt beter, maar ik dacht dat het misschien te groot was. De boom is smaller als het andere en toch is het zadel groter, maar wel lichter doordat het kunststof is.
Ik heb het idee dat mijn dochter ook steviger zit nu.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:24

Ferroowtje schreef:
qua grootte kan het volgens mij prima, ik heb ook altijd met zo'n maat zadel op een welshje gereden, die had nergens last van en ik vond het heerlijk zitten! het lag ook veel beter op hem dan gewone ponyzadels.. als dit dus past gewoon houden!

Dank je, zo kom ik een beetje van mijn twijfels af. Ik ben ook een beetje een mimeut denk ik. Haha!