Mijn paard haat longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antgillya

Mijn paard haat longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:25

Ik heb een vraagje.
Mijn paard haat longeren( hij is niet vooruit te krijgen en sjokt wat rond)
hij is wel goed aan de stemhulpen los in de gewone bak kan ik alles doen ook bijgezet
als er maar geen lijn aan zit.
Rijden in de longeerbak is net zo'n drama,
longeren in de grote bak wil ook niet.

Nu ben ik zelf zwaar geblesseert en mag (een waarschijnlijk lange tijd) niet rijden
(blessuur in spieren en pezen in mijn rug)
Een andere ruiter op mijn paard gaat niet zo goed.
Heeft iemand tips of kan iemand iets verzinnen waardoor ik hem in training kan houden?

alvast bedankt.
groetjes

Monday

Re: Mijn paard haat longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:40

Mijn eerste reactie neigt naar: longeerzweep erbij en eens kijken of ie echt niet wil lopen. Is er ooit iets gebeurd waardoor ie bang is van de lijn ofzo? Wat doet ie als je in de longeercirkel longeert zonder lijn (opjagen vind ik zo ongecontroleerd klinken), maar dus wel met je stem aangeeft dat ie moet stappen/draven/galopperen en met zweep ondersteunt?

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:58

Zweep erbij hebben we gedaan..vriendelijk geprobeerd en euh zeer onvriendelijk maar hoe meer we doen met de zweep hoe harder hij vecht en dus nog minder doet.
lonceercircel zonder lijn zelfde verhaal; geen zin in.
niets gebeurt waarvoor hij bang is voor de lijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:18

Probeer het leuk te maken met balkjes draven enzo, balkjes in waaier zo kan je hem "verzamelt" aan de binnenkant laten gaan of met meer tempo over de buitenkant, dat maakt het alweer wat leuker.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 13:20

Anouar15 schreef:
Probeer het leuk te maken met balkjes draven enzo, balkjes in waaier zo kan je hem "verzamelt" aan de binnenkant laten gaan of met meer tempo over de buitenkant, dat maakt het alweer wat leuker.

valt af...al geprobeert...dan ga je toch gewoon op de balken staan????????
hihi ik heb al veel geprobeerd en ben dus hopeloos inmiddels.
Daarom vraag ik hier ook.
dubbele longe al gedaan, balkjes al gedaan....

hihi wel bedankt voor het meedenken allemaal!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:22

kan je hem dan niet zonder lijn longeren als hij dat wel leuk vind?

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 13:32

Dat kan alleen als de grote bak toevallig vrij is en ik op dat moment ook toevallig vrij ben (wat dus meestal niet zo is)
daarom dacht ik ik vraag het hier misschien weet iemand iets.
tot die tijd rijd mijn zusje hem af en toe (die hem eigenlijk nog wel eng groot vind en dus hem een beetje teveel zijn zin geeft, lees "paard wil links zei wil rechts maar we gaan toch maar links")
en mijn instructie rijd hem af en toe maar ja dat word ook een dure bedoening als het wel een half jaar gaat duren.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:44

Longeren met je zusje erop. (kan die in elk geval niet een andere kant op). Mss vind die dat wel leuker??

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:48

Als je paard een hekel heeft aan longeren zou ik het zowiezo niet doen (mijn paard heeft er ook een hekel aan en ik ga haar niet elke dag dwingen om dingen te doen die ze niet leuk vind) en je zegt dat je zelf geblesseerd bent.. is het geen optie om je paard 'vakantie' te geven en lekker op het land te zetten?

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:35

vakantie in het modderland? na 6 weken zeer intensieve training op stagebedrijf.... we hebben geen echt land...helaas.
en hij is herstellende van een blessure waarbij hij lichte training moet hebben (schouder zat in de knoop die spier moet zeg maar "krachttraining" doen van de VA)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:14

Goede bijrijder zoeken.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:25

hm, niet longeren? als een paard een hekel heeft aan eindeloos saaie rondjes lopen (denk erom dat het voor een paard een stuk minder spannend is als voor jou) kan ik hem alleen maar groot gelijk geven. Als je een tijdje niet kunt rijden kun je je misschien gaan evrdiepen in natural horsemanship en grondwerk gaan doen. Niet alleen heel leuk voor jou én je paard, het is ook nog heel goed voor zijn spierontwikkeling, zelfvertrouwen en jullie onderlinge band.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:44

Marieke_ schreef:
Goede bijrijder zoeken.

Ja dit klinkt als de enige oplossing.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:16

goeie bijrijder in de kop van noord holland= probleem vaak veel "penny"meisjes ivm weinig manege's en weinig grond(grond alleen voor bollen) en tja natural horsemanship(schrijf ik het zo?)
ik doe wel eens join up met hem en heb hem op die manier heel ver gekregen (in GROTE bak) hij doet nu heel veel voor me en heb hem op die manier verkeersmak gekregen.
Maar heb je enig idee wat ik kan doen waarbij ik bijna niet hoef te buigen/strekken? (of met balken te slepen)
Dat lijkt me idd wel erg interessant.
verder longeren met zusje erop gaat niet zie 1e bericht.

tja ik weet dat longeren saai is voor het paard maar ik wil hem natuurlijk ook niet uit conditie hebben na zo'n voor hem zware periode.

iig bedankt iedereen!!!!!!!!!!! voor alle goeie ideen!!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:44

Kun je hem niet gewoon elke dag (eventueel met een vriendje) in de piste zetten? Dat lijkt me ook veel leuker! En dan af en toe eens longeren.. Oplossing? anders is een goede bijrijder de enige oplossing. sorry!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:36

als je echt geinteresseerd bent in NH is het misschien een leuk idee voor jou om eens je te verdiepen in parelli Natural Horsemanship. Balken slepen is hierbij niet nodig en ook buigen en zo hoef je niet echt te doen volgens mij. Parelli bevat ontzettend veel oefeningen en uitdagingen voor jou en je paard waarbij je je paard heel goed kunt training zonder hem te vervelen en jezelf te belasten. www.parelli.nl staat meer info.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:46

mijn paard haat het ook om gelongeerd te worden, maar met dubbele lijnen vindt het al een stuk leuker, in tuig met een band erachter vindt ie het helemaal te gek!

Betuig hem, kan heel simpel en rustig, dan heb je na je blessure en nog veelzijdiger paard die ook nog de bak kan slepen!

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 12:21

thnx allemaal voor alle ideen.
Ik heb vandaag iemand gehad die hem rijd en zondag weer rijd (dat is iig iets) en hihi betuigen leuk idee maar heb geen tuig voor grote (1.80 m) kwpn'er en ook niet te leen(helaas) dat nh ga ik eens bekijken thnx!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:01

Als handpaard mee laten nemen door iemand anders? Betekent wel dat je iemand met een paard moet vinden die dat een leuke uitdaging vindt om te doen, maar het is een erg goede manier van trainen. De meeste paarden (zowel het leidende bereden paard als het geleide handpaard) vinden het eveneens prachtig en hebben het zó door.