altijd op stal !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

puiloog

altijd op stal !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:27

hay hay allemaal .

Ik heb een vraagje mijn jaarling shetlander staat dag en nacht in de stal met een klein modder paadje eraan.
Huilen we kunnen geen ander weiland vinden hij verveeld zich dus helemaal dood!!..

zouden jullie iets kunnen bedenken wat ik met hem zou kunnen doen zodat hij zich niet meer verveeld !!

ik weet niet wat ik allemaal met m kan doen ik hoop dat jullie me kunnen helpen alvast bedankt
Knipoog

Anjatjeuh

Re: altijd op stal !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:29

Hem voor een paar jaar (tot hij 3 is ofzo) naar een opfok te doen waar hij lekker met leeftijdsgenootjes op het land kan spelen en gewoon paard kan zijn. Ondertussen kan je dan nog verderzoeken naar een weiland voor als hij terug naar huis komt...

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:36

Ja ga echt opzoek naar weiland, je paard is jong hij hoort zoiezo niet dag en nacht op stal en al helemaal niet als hij nog lang geen sportpaard is en elke dag word bereden. (ook die paarden horen naar mijn mening niet op stal trouwens.)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:38

Anjatjeuh schreef:
Hem voor een paar jaar (tot hij 3 is ofzo) naar een opfok te doen waar hij lekker met leeftijdsgenootjes op het land kan spelen en gewoon paard kan zijn. Ondertussen kan je dan nog verderzoeken naar een weiland voor als hij terug naar huis komt...

Hier ben ik het mee eens. Elk paard hoort voldoende plaats te hebben om te kunnen rondlopen en vriendjes om mee te kunnen spelen!
Succes met de zoektocht naar een wei, ik hoop dat je snel wat vindt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:41

Ik zou em in de opfok doen. Zo'n jong dier moet veel lopen, daar worden de benen sterk van. Dan staat hij lekker in een kudde, hij wordt dus ook opgevoed door z'n maatjes. Dat is altijd handig als hij later nog eens in een kudde op de wei komt. Je ziet hem misschien iets minder vaak omdat hij verder weg staat, maar hij heeft het waarschijnlijk wel meer naar z'n zin!

puiloog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 14:20

wat is een opfok .........

groetjes mii

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:26

Een opfok is meestal een weiland waar veel jaarlingen bij elkaar staan, vaak staan er ook een aantal oudere ruinen en merries bij. Het is gewoon een grote kudde waar je paard leert wat wel en wat niet door de beugel kan. Als je bij een manege in de buurt vraagt of ze nog een goed adres weten, kunnen ze je meestal wel helpen.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:28

Dat is een plaats, bijvoorbeeld iemand met een boerderij, waar iedereen zijn veulen brengt. Ze lopen daar dan voor een bepaald bedrag per maand de hele dag met vriendjes in een grote stal of op het weiland.

puiloog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:24

hay hay ,

allemaal een uur geleden heb ik een vrouw gebeld ! zei had een weiland ...

hy mag daar staan Haha! coowl he ..

hij staat daar wel aleen dus gaan we mischien een schaap of een geit erbij kopen

hij staat daar nu nog een paar weken in dat hokje totdat het gras gemaait is in dat weiland duss dan weten jullie dat Clown Knipoog

groetjes ,, mij !!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:28

Het is echt niet goed voor paarden om alleen te staan maar voor een jaarling zou ik hier al helemaal niet voor kiezen dit is niet goed hij kan zich nu niet sociaal ontwikkelen.Probeer a.u.b een plaatsje te vinden waar meerdere paarden staan en zet hem daarbij.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:28

Leuk dat je wat gevonden hebt. Maar ik zou zo'n jong dier niet alleen zetten...

puiloog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:41

jah maar hier is helemaal nix te vinduh alles is verhuurd of in gebruik dus jah ik ben blij dat ik dit heb
een uur hiervan daar met de fiets is ook nog alles bezet dus jah
Knipoog
ik ben blij dat ik dit heb en t is okk nog dicht bij huis Lachen van de winter krijg ik een 5 jaar oude ijslander en die gaat daar ook bij staan maar tot die tijd heeft hij een schaap Clown

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:58

Sorry, ik zou hem dan tot je die ijslander hebt (dus gewoon heel de zomer) dan toch naar een opfok brengen, want meer dan een half jaar alleen staan voor zo een jong paard is ECHT niet goed.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:59

Geef hem een speelbal. Of hooi in een hooiruif waar hij lang mee bezig is?

puiloog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:04

ik geen hem hooi in een hooi net !!

en hij heeft een gewone bal in zn hok Lachen ps nu staat hij ook alleen hij heeft altijd alleen gestaan van af hij is afgespeend en ik merk er niks van maar hij heeft tog een schaap om mee te spelen
..............................................................

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:11

Steek je kop maar in het zand en ga lekker zo door zou ik zeggen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:13

Je merkt er pas iets van als hij straks volwassen is. Hij leert nu niet hoe hij met andere paarden om moet gaan, dus je loopt het risico dat hij als hij later bij anderen komt te staan, hij heel bang voor ze is, of juist heel agressief. Of hij snapt niet wat ze bedoelen dus rent bijvoorbeeld niet weg als hij bedreigd wordt!!
Heel belangrijk is het om hem bij andere pony's te zetten en niet alleen bij mensen of bijvoorbeeld een geit! Is er niet iemand in de buurt die ook een leuk plekje zoekt voor een pony?

Vergelijk het maar met een kleuter die nooit met vriendjes mag spelen, niet naar school gaat en geen aandacht van zijn vader en moeder krijgt!

puiloog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:26

wat moet ik nou er is hier nix te krijgen !!!!! anders zou ik heb ook wel bij andere zetten

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:39

Kun je niet een advertentie plaatsen ergens (of een briefje op maneges in de buurt ophangen ofzo) om voor je jaarling een weidemaatje te zoeken?

Wie weet is er nog iemand op zoek naar land, en wil die zijn/haar pony wel bij die van jou zetten. Dan is hij meteen niet meer alleen Lachen

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:54

ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een opfok zoeken want wij hebben een paard gehad op de manege en die heeft bijna z'n hele leven alleen gestaan en heeft dus geen manieren geleerd en toen hij bij ons kwam moest hij in een kudde lopen en heeft toen na een paar weken geprobeerd ieder paard in elkaar te slaan en heeft er zelfs een geprobeerd het het over te jagen en we hebben hem om die omstandig heden ook moeten verkopen tijdens het rijden is het een schat maar zodra hij in een kudde staat gaat het fout!!!
hij is trouwens 19

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:43

puiloog schreef:
wat moet ik nou er is hier nix te krijgen !!!!! anders zou ik heb ook wel bij andere zetten

Mss moet je ook niet in je directe omgeving kijken maar iets verder weg als ze lekker met elkaar in het land staan hoef je er ook niet elke dag langs als je 1`keer per week op bezoek gaat bij je pony om te kijken is dat goed genoeg.De mensen die ik ken doen het allemaal zo sommigen staan op meer als een uur rijden met de auto er is inderdaad niet overal plaats voor jonge dieren.Ga eens informeren bij paarden bedrijfen bij je in de buurt op een manege of pension of handelstal die weten vaak meer dan jij ziet en kunnen je mss aan een leuk adres waar je pony lekker kan staan.Onderneem aktie voor je pony.

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:48

Ben ik het helemaal mee eens Monsera.

@ Puiloog Ik begrijp dat je het vervelend vind dat je je beestje een tijdje moet missen. Zou het daar ook moeilijk mee hebben, maar denk er maar aan dat het beter voor hem is. Ieder wil het beste voor zijn/haar dieren toch?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:35

Puiloog, als ik zo eens door je berichten heen ga, dan snap ik er niet veel van. dan heb je weer een hengstveulen, en vier dagen geleden is het ineens een drachtige merrie. In maart zeg je eerst dat hij dag en nacht buiten loopt en steeds uitbreekt, en nu heb je weer geen wei. Dan verzorg je weer een KWPN'er, dan weer niet....

Weet je zeker dat je een pony hebt Knipoog

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:49

bij ons in de buurt staat ook een pardje die vreoger bij schapjes heeft gestaan maar deze gaat juist superlief met parden om omdat hij bij de schapen heel erg rustig en zachtjes moest doen want anders dan waren de schaapjes weggerend.. nu is hij juist super lief en zorgzaam voor andere paarden... ik zie er geen problemen bij om hem bij een geit of schaap te zetten.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:52

ook had ik vroeger een verzorg veulen shetje.. en die hebben we uiteindelijjk bij een kudde gezet omdat iemand anders hem had gekocht en deze had bij zijn moeder, tante en halfzusje gestaan maar werd door de leider van de kudde het prikkeldraad in gejaagt.. waardoor hij openlag.. soms heb je bij opfok ook dat de leider al is gekozen en sommige nieuwelingen er niet in worden toegestaan wat doe je dan als je net weg bent op een uur rijden.. dan kan je niet zomaar weer snel terug zijn om je pony op te halen.. en er kan 's nachts met veel paarden in een wei veel dingen gebeuren .. en je kan er dan niet snel bijzijn.. dit vind ik onverstandig het is toch je paardje