Mijn merrie heeft de leiding... maar wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Mijn merrie heeft de leiding... maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:17

Gisteravond is de merriekudde (6 merries) voor het eerst op de wei gegaan. Best spannend om te zien hoe de verhoudingen liggen en wie de leider zou worden. Mijn merrie stond gelijk te eten met een houding van míjn wei. Er werd door twee andere merries een poging gedaan haar van haar troontje te stoten maar dat lukte niet. Zij is de baas en de rest ‘vocht’ de rest van de rangorde nog even uit. Haha!

Tot zover alles leuk en aardig, maar het probleem lígt nu dus juist in het feit dat mijn merrie op de wei de baas is. Ze vertikt het om zich te laten pakken op het land. Ze komt een stukje in de buurt maar zodra ze merkt dat je haar wilt pakken gaat ze in de verdediging en racet er daarna vandoor. Om het hele verhaal te blijven herhalen. De rest van de groep liet zich keurig pakken en toen ‘haar’ kudde richting uitgang ging kwam ze er als laatste ook aan. Het heeft er veel van weg dat ze weigert om ‘haar’ kudde te verlaten. Ze is heel beschermend, neemt het ook snel voor een zwakkere in de groep op. Allemaal leuk en aardig, maar daar schiet ik dus niet zoveel mee op. Iedereen moet bij ons zelf zijn paard binnen halen en dat gaat dus niet op gelijke tijdstippen, sommigen blijven straks zelfs 24/7 buiten. Scheve mond

In de paddock doet ze het niet dan komt ze gelijk bij me, ook als ze met een ruin samen staat waar ze de ‘baas’ over is. Vroeger toen ze nog niet met andere merries stond was het ook geen probleem, in haar eentje met een ruin kwam ze altijd braaf.
Nadat ik haar te pakken had (ze kwam als laatste naar het hek) waren de praatjes gelijk over; touw eraan en ik was weer haar leider. Ik heb haar nog even gelongeerd en toen ik klaar was en afstand nam kwam ze rustig naar me toe en liet haar hoofd wat zakken, dus ze weet dondersgoed wie de baas is.

Dat het een gevalletje dominantie/rangorde is mag duidelijk zijn, maar wat nu? De oplossing: ‘opjagen tot ze bij je komt’ werkt niet. Er lopen nog 5 paarden in de wei die dan alle kanten opgaan en daar sta ik dan liever niet tussen plus dat het niet zozeer geen zin is, maar ze wil gewoon niet bij haar groep weg. Gaat de hele groep, dan komt ze wél mee. Oefenen in de paddock of longeercirkel schiet niet op, want daar haalt ze die fratsen niet uit; ze doet het alleen op de wei, in de kudde.
Ik zit redelijk met mijn handen in het haar, want ik gun het haar best om ook elke dag lekker op de wei te komen, maar dit zijn geen grappen. Aangezien ze mij verder overal duidelijk als de leider ziet ben ik bang dat ik dit gedrag op de wei er ook niet (makkelijk) uitkrijg.

Zou het een optie zijn om haar elke dag een paar uurtjes in de paddock te zetten terwijl de rest in de wei er tegenover staat of misschien een klein stukje wei alleen? Pfff… heerlijk hoor dat het ‘buitenseizoen’ weer is begonnen.

sas00

Re: Mijn merrie heeft de leiding... maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:35

Ja, moeilijk...
Kan je haar niet lokken met iets en als ze dan komt haar meteen weer weg jagen?
Anders zou ik het ook niet weten.
En als je haar hebt inderdaad even ergens anders zetten.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:17

Is het niet gewoon de plotselinge vrijheid en het lekkere gras dat er voor zorgt dat ze nu even niet komt?

Mijn paard is niet de leider in de groep, maar de eerste drie dagen is ze altijd moeilijk te vangen na een grasloze winter.
Ze staan er pas sinds gisteravond op, ws niet zo heel erg lang en het gebeurt wel vaker dat ze het daar even niet me eens zijn.

Ik zou het nog even afwachten, het nieuwe gat er snel vanaf, en als het dan nog steeds hetzelfde is..tsja...weet ik het ook niet Knipoog

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:27

Lokken met een snoepje of iets dergelijks, en dan vooral belonen als ze komt, na een tijdje laat je het snoepje weg en blijf je haar alleen belonen. Zal in het begin lang duren voordat ze komt maar dit simpele kleine gebaar zal na een tijdje echt helpen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:36

Helaas, was het maar dat lekkere sappige gras na die lange winter. Vorig jaar deed ze het aan het einde van de zomer nog steeds, terwijl ze al in maart buiten stond. Schrale wei of niet, interesseert haar geen zier.

Om haar een snoepje te kunnen geven moet je toch echt dichtbij genoeg kunnen komen en dat is een vrijwel onmogelijke opgave. Rammellen met bakjes en zakje heeft ook geen zin, daar trapt ze niet in. Ze weet dat ze wat lekkers krijgt als ik haar ophaal, want dat doe ik bij de paddock ook altijd.

Jaloers maken door een ander paard aandacht te geven werkt ook niet, ze houdt alles in de gaten, maar zal echt niet komen. Negeren heeft ook geen zin, ze negeert lekker mee... Rolleyes

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:52

hmzz nou dan weet ik het echt niet meer..

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 15:11

Salinero85 schreef:
hmzz nou dan weet ik het echt niet meer..

Ik ook niet... Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:17

tja dat probleem hebben wij ook bij ons op stal. nu dit jaar gaat het beter sinds ze in training zijn gegaan bij emiel voest.
ook had deze merrie last van hormonen/ eierstokken. misschien heeft de jouwe hier ook last van??