Tot zover alles leuk en aardig, maar het probleem lígt nu dus juist in het feit dat mijn merrie op de wei de baas is. Ze vertikt het om zich te laten pakken op het land. Ze komt een stukje in de buurt maar zodra ze merkt dat je haar wilt pakken gaat ze in de verdediging en racet er daarna vandoor. Om het hele verhaal te blijven herhalen. De rest van de groep liet zich keurig pakken en toen ‘haar’ kudde richting uitgang ging kwam ze er als laatste ook aan. Het heeft er veel van weg dat ze weigert om ‘haar’ kudde te verlaten. Ze is heel beschermend, neemt het ook snel voor een zwakkere in de groep op. Allemaal leuk en aardig, maar daar schiet ik dus niet zoveel mee op. Iedereen moet bij ons zelf zijn paard binnen halen en dat gaat dus niet op gelijke tijdstippen, sommigen blijven straks zelfs 24/7 buiten.

In de paddock doet ze het niet dan komt ze gelijk bij me, ook als ze met een ruin samen staat waar ze de ‘baas’ over is. Vroeger toen ze nog niet met andere merries stond was het ook geen probleem, in haar eentje met een ruin kwam ze altijd braaf.
Nadat ik haar te pakken had (ze kwam als laatste naar het hek) waren de praatjes gelijk over; touw eraan en ik was weer haar leider. Ik heb haar nog even gelongeerd en toen ik klaar was en afstand nam kwam ze rustig naar me toe en liet haar hoofd wat zakken, dus ze weet dondersgoed wie de baas is.
Dat het een gevalletje dominantie/rangorde is mag duidelijk zijn, maar wat nu? De oplossing: ‘opjagen tot ze bij je komt’ werkt niet. Er lopen nog 5 paarden in de wei die dan alle kanten opgaan en daar sta ik dan liever niet tussen plus dat het niet zozeer geen zin is, maar ze wil gewoon niet bij haar groep weg. Gaat de hele groep, dan komt ze wél mee. Oefenen in de paddock of longeercirkel schiet niet op, want daar haalt ze die fratsen niet uit; ze doet het alleen op de wei, in de kudde.
Ik zit redelijk met mijn handen in het haar, want ik gun het haar best om ook elke dag lekker op de wei te komen, maar dit zijn geen grappen. Aangezien ze mij verder overal duidelijk als de leider ziet ben ik bang dat ik dit gedrag op de wei er ook niet (makkelijk) uitkrijg.
Zou het een optie zijn om haar elke dag een paar uurtjes in de paddock te zetten terwijl de rest in de wei er tegenover staat of misschien een klein stukje wei alleen? Pfff… heerlijk hoor dat het ‘buitenseizoen’ weer is begonnen.