Je gaat op buitenrit en komt tegen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Je gaat op buitenrit en komt tegen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:15

..roosters Boos! Wat doen jullie er mee? gewoon overheen lopen wanneer die spijlen (of hoe je het ook maar noemt..) niet te ver uit elkaar zitten?

Siempie

Re: Je gaat op buitenrit en komt tegen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:21

Ik zou terug gaan. Er kunnen vreselijke ongelukken gebeuren met die rotroosters. Ik waag het leven van mijn paard er niet op.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:24

Ik zou ook een andere weg kiezen.

Loop liever niet het risico dat er wat kan gebeuren.

Ik neem aan dat je die roosters voor wild bedoeld. Ze zijn erop gemaakt zodat de dieren niet door kunnen. Zou dan niet met mijn paard eroverheen gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:30

Je hebt verschillende soorten roosters: voor herten en voor 'groot' wild.

De roosters voor herten hebben spijlen met een ruimte van 5 cm. Een paard met flinke grote/brede voeten kan hier wel overheen, met een pony zou ik het zeker niet doen. Deze kleinere voeten kunnen met het afrollen van de voet in de gleuf terechtkomen en behoorlijk scherp inwerken op de kroonrand.

De roosters voor groter wild heeft een bredere gleuf en hier kun je ABSOLUUT NIET met een paard overheen. De kans dat je paard er tussen komt is veel groter en als je paard in paniek raakt kun je hem afschrijven.

Meestal zitten er ook wel hekken naast of in de buurt van een rooster mits het officiële ruiterroutes zijn.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:32

Meestal is er een poortje naast en stap ik gewoon eventjes af en ga daardoor. *LOL* Als er geen poortje is of dat is op slot, zoek ik een andere weg of ga terug naar huis. Heb al te veel vreselijke verhalen met roosters gelezen hier op bokt, ik waag het leven van mn paard echt niet om gewoon een bepaalde wandeling te doen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:35

Soms zit er idd zoon poortje langs, als k een buitenrit ga maken kom ik er ook wel is een aantal tegen, aan de zijkant is dan soms een stukje berm dat best smal is maar waar je wel langs kan ik zal er nooit over heen gaan (1x gedaan maar niet met mijn eigen paard die man zei dat k dat moest dus ga dat is dan zijn verantwoordelijkheid.)
Dan zou ik gewoon omlopen andere weg zoeken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:37

bij ons op de manege met de langere routes gaan we altijd over de wildroosters, al zolang als ik daar rij (12 jaar) en er is nog nooit wat gebeurt.
Ook de kleine ponys stappen er over heen. mischien dat de roosters bij ons anders zijn al neem ik aan van niet maar die pony hoeftjes passen bij ons echt niet tussen die spijlen door

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:28

Ik weet het niet hoor.
Ik heb wel eens vaker gehoord dat er sommige zijn waar paarden gewoon overheen kunnen maar ik heb ook wel eens gezien dat het niet bleek te kunnen... en ja, dat was te laat. Verdrietig
Zelf durf ik het niet te proberen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:37

Ik zou het eerst maar eens goed navragen bij het natuurgebied, voordat je het erop waagt. Stel je voor dat je het toch verkeerd inschat....

ludiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:43

zou er nog voor geen miljoen over heen gaan.. heb iemand gekent die er ook altijd overheen ging,, pony bleef in het rooster hangen en brak zijn been, moest ter plekke afgemaakt worden, en dat gun je echt niemand!!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:47

nou echt niet over de roosters. Gelukkig komen wij ze niet vaak tegen. maar gaan er dan altijd om heen. Als het een toch van de vereniging is dan leggen ze er vaak ook een stuk vloerbedekking over.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:07

gewoon er over heen jumpen Haha!

Nee grapje ik ga er altijd bij langs via een hek en anders zou k er echt niet overheen gaan straks gaat t wel fout je vergeeft het jezelf nooit meer!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:18

ludiekje schreef:
zou er nog voor geen miljoen over heen gaan.. heb iemand gekent die er ook altijd overheen ging,, pony bleef in het rooster hangen en brak zijn been, moest ter plekke afgemaakt worden, en dat gun je echt niemand!!

zeker het paard niet.....

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:23

wij lopen er altijd langs ( als het kan ) en adners gewoon terug gaan.. iig NOOIT erover heen!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:09

Áltijd erlangs. Nooit eroverheen, tenzij er tampijt oid opligt omdat ik in eenwedstrijd zit. Maar ik zou me leven (en dat van me pony) er niet aan wagen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:46

ik zou niet over de wildroosters gaan. Ookal zijn de spijlen wat dichter bij elkaar dan nog kunnen ze lelijk uitglijden.....Niet doen!!!

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:58

Het ligt eraan hoe groot de openingen zijn, je kunt vast zelf wel inschatten of je er met je paard overheen kan. Kijk naar de opening en naar de hoeven van je paard. Alleen overheen gaan als je zeker weet dat het kleine openingen zijn en je paard er absoluut niet in kan blijven steken. En stap even af als je er over gaat, sommige paarden vinden het eng.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:32

Ik ga er gewoon overheen. Wij hebben ze hier ook, roosters voor klein wild met hekjes ernaast. Mooi dat ik niet elke keer alle hekken open en dicht ga doen. Haar hoeven passen er zéér ruim niet tussen dus dat is niet aan de orde.

Ow ja, af stappen ervoor doe ik ook niet, ze vind ze totaal niet eng.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:52

als wij aangespannen gaan en we komen er een tegen, leggen we een deken over het rooste heen, en dan kunne ze er gewoon over heen. maar als je onder het zadel gaat kan je die natuurlijk niet meenemen. als het kleine gaatjes zijn zou ik ernaast overheen stappen, maar ik zou geen rosico nemen als ik het niet zeker zou weten!!
groetjes denice

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:18

Myra1 schreef:
Ik ga er gewoon overheen. Wij hebben ze hier ook, roosters voor klein wild met hekjes ernaast. Mooi dat ik niet elke keer alle hekken open en dicht ga doen. Haar hoeven passen er zéér ruim niet tussen dus dat is niet aan de orde.

jij hoeft ze ook niet eng te vinden.
Het is gewoon erg dom, je kunt er nl. ook doorzakken.
Er gebeuren regelmatig ernstige ongelukken mee door mensen als jij, die het niet "eng" vinden.
Je zou verstandig kunnen zijn en je paard het risico besparen!!!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:19

Vroegah deed ik het altijd.
Nu nooit meer. Dan maar even het hekje openmaken.
Een eind rijden weg was een rooster waar er tussen de spijlen nog dunne spijlen zaten. Daar kon echt niks gebeuren. Nu zag ik twee weken terug dat ze ze vol met beton hadden gestort. Beter!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:44

NOOIT overheen rijden!!!
Hier op de Veluwe zitten vrij veel rooster en ik heb er echt vreselijke ongelukken mee zien gebeuren (waarvan 2 met dodelijke afloop, 1 bij Riant in Beekbergen en 1 hier in ons eigen dorp)
Een hoef van een paard/pony werkt door zijn vorm namelijk als een wig.
Naast de meeste roosters zitten gewoon hekken en op ruiterroutes hebben die zelfs een hendel op ruiterhoogte dus waarom zou je uberhaupt het risco lopen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 10:35

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties Ja Ik heb er heel veel aan en weet nu wel wat ik volgende keer dus NIET moet doen. Ik ben over roosters gegaan waar ik met m'n verzorgfjord (hele grote hoeven heeft ie) over heen ben gegaan, zo'n 5 cm zat er tussen de spijlen, dus het paste wel, maar doe het maar niet weer.. Bedankt! *LOL*

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:41

als er bij ons roosters zijn stat ernaast altijd een deur.. en bij de roosters waar ik langs moet zit gewoon nog een groot stuk gras. waar ik niks van snap want dan hebben die dingen ook geen nut..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:53

mazzeltje schreef:
Myra1 schreef:

jij hoeft ze ook niet eng te vinden.
Het is gewoon erg dom, je kunt er nl. ook doorzakken.
Er gebeuren regelmatig ernstige ongelukken mee door mensen als jij, die het niet "eng" vinden.
Je zou verstandig kunnen zijn en je paard het risico besparen!!!

Ik zeg nergens dat ik ze niet eng vind, ik zeg dat mijn paard ze niet eng vind. (Een bokker hierboven zei dat afstappen misschien handig is, omdat sommige paarden ze eng kunnen vinden).

Zolang de rooster goed in elkaar zitten en de spijlen een kleine afstand hebben zie ik het probleem niet zo. Hier hebben ze echt van die roosters dat er 6 spijlen onder 1 hoef zitten ofzo.