hoe lang doorrijden met een drachtig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggie1103

hoe lang doorrijden met een drachtig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:09

Mijn verzorgpaard is op dit moment hoogdrachtig en kan een dezer dagen bevallen. Nou staat ze inmiddels een maand op rust en dus koetel ik met haar aan, poetsen etc. Hoe lang van te voren moet je dan van te voren
stoppen en wanneer kan je rijden weer oppakken na de bevalling? Ze blijft een fokmerrie en kan me dan in elk geval voor volgend jaar dan op inspelen als ik haar dan nog tenminste blijf rijden.

elady

Re: hoe lang doorrijden met een drachtig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:11

Elk paardje is verschillend. Op bokt zijn er mensen gestopt met 8 maanden, maar ik heb doorgereden tot 9,5 maand. Nu heeft ze alleen nog maar zwangerschapgym (wandelen, longeren, buitenritjes).
Het is per paard verschillend en je als je je paardje een beetje kent, kun je dat heel goed aanvoelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:21

wij deden altijd 2 weken ervoor stoppen en 2 weken erna weer oppakken.

ligt een beetje aan de merrie zelf, hoe die het aangeeft.
maar 2 weken na de bevalling weer rustig oppakken kan best.,

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:22

Ligt inderdaad aan de merrie, maar probeer zo lang mogelijk door te rijden als het goed blijft gaan. Hoe beter de conditie van de merrie is, hoe beter de bevalling meestal gaat.

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:40

wij proberen ze ook altijd zo lang mogelijk door te rijden. En vanaf de eerste dag nemen we de merrie even mee om te wandelen (5minuten) en dan blijf ik bij het veulen, zodat ze gewend zijn om even van elkaar te zijn

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:44

Per paard verschillend. Ik heb een keer een merrie gehad met verrassingsveulen, dus we wisten absoluut niet wanneer het kwam. Ben blijven rijden zolang ze er schik in had. Op een gegeven moment deed ze het minder graag en wilde ze alleen nog naar buiten. In de bak ging ze stilstaan (alsof te kwartjes opwaren). Dus toen alleen naar buiten en dat vond ze heel leuk. Vind dus dat je per paard moet kijken en er niet standaard een periode aan kunt plakken.

miesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:47

inprensipe kan je tot de laatste dag doorijden al je haar maar niet te veel belast!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:53

De merrie geeft inderdaad zelf aan wanneer het genoeg is geweest. Ze is dan gewoon niet meer voorwaarts. Op de manege waar ik rijd zijn er ook merries die tot de laatste dag bereden zijn, omdat de merries dat zelf aangaven, bij andere merries wordt vaak tot 2 weken voor de bevalling doorgereden. Voor veel merries wordt het dan gewoon te zwaar.