dilemma.ik weet het niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkerin

dilemma.ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:52

Ik ben een trouwe bokker,maar doe dit even anoniem.
Zodat niemand vooroordelen ofzo over mij krijgt.

Ik heb een dilemma,waar ik erg mee zit.En ik moet het gewoon kwijt,ik word gek van mezelf.
Sinds 7 maanden heb ik een eigen paard,een schat van een ruin.Het gaat allemaal erg goed,ik ben gek op hem.
Alleen ik zit met wat problemen.

Momenteel heb ik geen baan,maar een uitkering,ik ben afgekeurd,maar niet voorgoed.Ik ben aan het reintegreren en volg nu opleiding.Dit gaat goed,en de vooruitzichten zijn ook goed.Over een klein jaartje hoop ik weer aan de gang te kunnen gaan met behulp van UWV en dergelijke.
Ik woon nog thuis(ben 24)en dit ging tot op heden redelijk.Ik had de planning om sowieso thuis te blijven wonen met de uitkering en zo mijn paard te bekostigen,en te sparen.
Alleen...het gaat gewoon niet meer thuis.
Ik merk dat ik echt weg moet,ik word gek thuis.
Ruzies,frustraties...ik belemmer mijn ontwikkeling door hier te blijven.

Als ik het huis uit ga, wat elk moment kan want ik heb urgentie en sta bovenaan de woninglijst,heb ik echt geen geld om mijn paard te onderhouden.
Ik weet echt niet meer wat te doen.
Mijn ouders willen de stal wel betalen,en dat omzetten in een lening.Maar dan krijg ik een fikse schuld,en ik voel me dan afhankelijk.
enerzijds denk ik""misschien moet ik mijn paard verkopen""
anderzijds wil ik hem echt niet kwijt,dadelijk krijg ik over een jaar wel een baan en krijg ik spijt...
ik twijfel ook,door mijn vermoeidheden en depressies of ik dit allemaal wel goed heb gedaan.
Ik voel me zo dom.

ik weet het gewoon niet meer....moet ik thuis blijven wonen..dan heb ik geen geldprobleem.maar dat trek ik gewoon niet meer,ik wil echt zelfstandigheid..
Huilen
help...iemand wijze woorden

SANEX

Re: dilemma.ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:05

Jeetje wat een verhaal.
Heb je al aan een bijrijder gedacht die met je deelt in de kosten? Dan heb je zowiezo wat meer tijd om je op een nieuwe opleiding te storten, en je hebt minder kosten.
Als je paard braaf is zoals je beschrijft moet het niet moelijk zijn een leuke bijrijder te vinden.
Verder weet ik zo ook geen raad, dit is het enige dat ik me bedenken kan.

sterkte ermee

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:11

misschien kan je eventueel je ouders bijvoorbeeld maximaal een jaar de stal laten betalen...
maar ja met alleen de stalhuur ben je er natuurlijk nog lang niet!

misschien kan je het paard een jaartje verleasen, dan heb je tijd voor jezelf, en kan je kijken of je na het jaar al dan niet in een situatie zit om het paard weer te (onder) houden.

als het echt niet meer gaat thuis kan je beter op jezelf gaan, meestal krijg je dan een veel betere en gezondere band met je ouders. (ik spreek uit ervaring).

veel sterkte ermee en verkoop hem niet te snel hoor!!

groetjes loveblacky

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:56

Het mooiste zou zijn als je een goedkope stalling zou kunnen vinden zoals in de zomer alleen weidegang. Kijk eens rond voor alternatieve stalling. Jij hebt minimaal recht op 70% van het minimumloon dus zit je als je op jezelf woont rond de 730 euro denk ik. Je hebt recht op huursubsidie en je valt misschien ook onder het minimabeleid van de gemeente waarin je woont. Kwijtschelding van gemeentelijke lasten heb je ook. Je moet alleen door een hele papierwinkel. Dus je kunt het misschien redden met zuinig leven. En een goedkoop pension of weide. Geen paard scheelt je natuurlijk een hoop kosten, misschien kan een bijrijder idd uitkomst bieden. Of anders verkopen en wachten tot de tijden beter worden.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:01

Wat een vervelende situatie zit je in. Ik denk niet dat je dom gehandeld
hebt. Je kunt nooit alles van te voren alles weten.
Gelukkig heb je weer goede vooruitzichten. Daarom zou je
misschien voor dat jaar wat kunnen regelen. Een bijrijder die een
gedeelte van de kosten betaalt, goedkope weidegang, zoals genoemd
en als je ouders je dan wat kunnen lenen, heb je misschien niet
zo'n grote schuld.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je je snel weer beter voelt.

Miem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:21

Hoi,

Als het even kan zou ik het paard niet verkopen, probeer zoals anderen al zeiden hem te verleasen of één of twee bijrijders te zoeken. Als je dan weer financieel beter zit kun je hem weer helemaal zelf betalen.

Het voordeel is dat je hem niet kwijt bent en er ook zeggenschap over houdt. Ik heb geen idee waar je woont maar hier in de buurt kun je voor 50 euro per maand je paard stallen (op de wei) en soms voor 100 euro gewone stalling (incl) maar dat is zo verschillend per plaats.

Er zijn ook mensen die hun paard voor een bepaalde tijd laten leasen en hem dan ook op de stal bij de leaser zetten, dan ben je zelf niet meer zo dicht bij je paard maar aan de andere kant heb je dan ook weinig kosten en meer keuze uit mensen die hem evt willen leasen.
Dan moet je natuurlijk degene die hem least wel vertrouwen want je zit er met je neus niet bovenop dan.

Iig denk ik dat het huis uit gaan wel een verbetering voor je zal zijn, financieel misschien niet maar emotioneel wel, ik moet er niet aan denken om nog thuis te wonen ik kan me voorstellen dat je weg wil. Als je tegen je zin blijft (alleen voor het paard) krijg je mss echt ruzie en je weet nooit of dat weer goedkomt.

Succes met keuzes maken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:44

als je met je oudetrs goede afspraken maakt zou ik het wel van je ouders lenen. ik heb het zelf ook gedaan. Ik had werk maar kreeg niet uit betaald. Ik moest en stalling betalen en elke maand 250 om mijn paard af te betalen (maar kreeg dus gewoon mijn loon niet en dat bedrijf is later ook failliet gegaan) maar mijn ouders hebben toen 3 maanden mijn stalling en mijn afbetaling betaald. En dat betaal ik ze nu terug elke maand een klein beetje.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:13

ik denk dat je op dit moment aan jezelf moet denken en niet aan je paardje. je bent afgekeurd, dat is al niet niks en thuis gaat het ook niet lekker.
toen mijn ouders gingen scheiden werden alle paarden verkocht. ik hield 1 shetje en een oud karretje over en ik was daar tevreden mee. de springpaarden, arabier en fries werden verkocht en dat was op dat moment echt niet makkelijk.
ik denk dat je op dit moment moet zorgen dat je zelf beter in je vel komt te zitten en dan misschien op zoek naar een leuk bijrijdpaardje? als het dan financieel beter gaat kan je altijd nog op zoek naar een leuk paard of misschien kan je dan je oude paardje weer terug kopen?
ik zie mijn pony's als een erg leuk extra'tje. ik zou niet weten wat ik zonder ze moet maar kan het niet dan kan het niet. dan ga ik op zoek naar een leuke pony van een ander die ik mag bijrijden. en er zijn meer mensen op zoek naar een bijrijder dan je denkt!
heel veel succes met de keuze maken!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:51

Pfoe he, wat een keuze!
Aan de ene kant, is het misschien beter om je paardje te houden. Dan heb je iets vertrouwds om naar toe te gaan, om toch even ergens anders aan te denken. Aan de andere kant, die schulden. Dalijk heb je een baantje, en dan ben je weer een jaar bezig om de schulden te betalen.
Je moet goed naar de voor- en nadelen kijken. Kun je er mee leven, als je je paard weg doet. Of heb je liever een lening met je ouders, en dan dat je je paard houd. En als je dan eventueel een baan krijgt je paard nog hebt en dan afbetaald. Het zijn allemaal keuze's. Je moet gewoon goed kijken wat je het liefst hebt, maar er ook goed over nadenken dat je dus, als je een baantje hebt, geen leuke dingen kan doen, omdat je die schuld af moet betalen.
Je kunt bijv. ook een bijrijder zoeken, die de helf tvan de week komt, en die de helft van het stalgeld betaald. Gewoon naar kleine dingetjes kijken die allemaal kunnen helpen.
Ga voor jezelf gewoon alles op een rijtje zetten, dat helpt denk ik het beste.. Geen overhaaste beslissingen nemen.
Kun je geen afspraken maken met je ouders, dat je daar toch kan blijven wonen? Bijv. dat jullie samen eten, maar elkaar de rest van de dag met rust laten. En zoveel mogelijk bezig en op pad zijn..
Meer goede raad heb ik nou niet ; Super veel sterkte! Ja

Iris_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:36

Jeetje, wat een vervelende situatie.
Je schrijft dat je ook oververmoeid en depressief bent. Ga voor jezelf even na: wat voor waarde heeft je paard voor je? Ik weet uit eigen ervaring dat noujuist in zo een moeilijke situatie je paard een goede afleiding kan zijn.
Doordat je juist oververmoeid bent en niet lekker in je vel zit zou ik geen moeilijke beslissingen maken als het niet hoeft. Als je je weer wat beter voelt kun je daar waarschijnlijk wat beter over beslissen.
Want als je je paard eenmaal hebt verkocht is er geen weg meer terug.
Ik zou overwegen: is dit HET paard voor jou? Of denk je dat je met een ander paard ook goed door kunt?
En wat betreft de stalling: je zou het (tijdelijk) met wat minder kunnen proberen, een wat goedkopere stalling of wat meer mensen al hebben gezegd, een serieuze, betrouwbare verzorger zoeken die wat wil bijdragen in de kosten.

Heel veel succes!

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 00:14

Misschien dat iemand op bokt een paard op bruikleen wil.
Zoiets dat ze niet een vraagprijs hoeven te betalen voor hem, maar dat ze wel stalling en die kosten voor hem betalen.
En dat als alles weer lekker loopt, je hem weer terug neemt.
DIt soort dingen heeft vaker gewerkt.

bokkerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 11:31

bedankt voor de tips..
ik zit er gewoon heel erg mee in mijn maag,en voel me gewoon stom.
stom dat ik een paard heb gekocht,en dat ik nu met de gevolgen zit qua geld en tijd.
een bijrijder zoeken doe ik al,alleen ik vind nog niemand helaas.
in bruikleen vind ik wat eng,as er dingen misgaan enzo..

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:36

Ja, ik zou ook op het voorstel van je ouders ingaan, voor een bepaalde periode.

Of je paard in de zomermaanden ergens goedkoop het land opgooien?

Ikzelf zat ook in dubio, maar voor mij is het duidelijk dat ik mijn paard echt niet kan verkopen. Als je gaat brainstormen kom je wel op oplossingen.

Een bijrijder die bijdraagt in de kosten?
Je paard verleasen voor een jaar?
Toch hulp van je ouders nemen?
En weiland zoeken, desnoods verder weg?

Alles tijdelijk, totdat je je leven weer op de rit hebt en je alles weer op kunt pakken...

succes

bokkerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 18:53

schopje....

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:48

Ik heb mijn pony ook een tijdje verleasd. Met een goed contract kom je een heel eind.
Stel de regels en eisen op en laat het door beide partijen ondertekenen.
Voor een vb. contract kan je me mailen: manon1986@gmail.com

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:58

tja het is een moeilijk probleem
want als je je paard verleast of je hebt een bijrijder dat is allemaal wel leuk maar wat als je paard ziek word en moet naar de kliniek??
wie betaald dat dan??
ik denk dat je nu heel logisch moet gaan nadenken wat je wil
al begrijp ik echt wel dat het heel erg moeilijk is voor je
ik wil je veel sterkte wensen

bokkerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 19:32

dit is al geen relevant topic meer, ik heb alles al geregeld en mijn paaard blijft voorlopig sowieso..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:51

oké, cool!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:45

Niet rot bedoeld, maar als jij bent wie ik denk dat je bent, zou ik je paard toch weg doen. Ik weet iets meer als dat je in dit topic vertelt, dus dat is toch echt het beste.
Mocht ik me vergissen en ben je niet degene die ik denk, dan bij voorbaat mijn excuses voor de reactie, maar nogmaals deze is niet rot bedoeld!!!

bokkerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:21

stuur me maar een pb als je denkt te weten wie ik ben...ik weet niet wie jij bent iig.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:52

bokkerin schreef:
stuur me maar een pb als je denkt te weten wie ik ben...ik weet niet wie jij bent iig.

Pb is verstuurd.....