stijgeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veronake

stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:34

het gaat hier nu niet echt over rijden maar wel over het gedrag
ik heb zojuist een 2 jarige hengst gekocht, hij was eigenlijk superbraaf tot vandaag. Ik wandel door de wei en wanner ik me opdraai , kan ik nog juist wegspringen omdat hij stijgerden. iemand hier ervaring mee? suggesties? hij staat wel alleen, en komt van een weide jonge paarden

rooiesabien

Re: stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:08

dat heeft elk jong paard wel eens, zolang hij het niet keer op keer herhaald is er niks aan de hand maar laat hem wel duidelijk merken dat je er niet van gediend bent, en vergeet niet hij is nog jong en speels!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:09

Ik verplaats het even naar VMR.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:25

Hoi,
Het is een hengst en ondanks dat hij jong is weet hij het al.
Hij zal dus jou zien als iemand waar hij de baas over kan spelen. Dat moet je dus niet laten gebeuren. Als hij zoiets in het vervolg nog eens doet moet je hem een tik geven.
En idd zoals rooiesabien al zei, het is een jong paard en hij is dus nog speels(vooral als hij dat altijd gedaan heeft met andere soortgenootjes.) Het is wel aan te raden om je hengstje bij een ruintje ofzo neer te zetten zodat hij nog iets contact heeft met andere paarden.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:32

Je neemt een zacht touw, niet zo lang, bijvoorbeeld het einde van je longeerlijn. Als je paard stijgert klop je hem onder zijn buik in het midden zodat hij het niet ziet. Je paard zal denken dat hij word aangevallen van onder door 'iets' (niet door jou want je moet zorgen dat hij het jou niet ziet doen want jij bent immers zijn vriendin en hij zal ook niet snel denken dat jij het doet) en stopt na een paar keer kloppen met het touw met steigeren. Klinkt raar, helpt echt.

P.S. Dus niet slaan maar 'kloppen', dus een 2 keer achter elkaar het touw tegen zijn buik aan 'zwiepen'.