Te groot... wat is dat nou precies..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tindra

Te groot... wat is dat nou precies..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:27

Al tijden vraag ik het me af. Wat verstaan jullie nou onder 'te groot'..?
Ik lees enorm vaak reacties op foto-topics in de trant van 'leuke foto's, maar je bent wel een beetje te groot voor die pony'.

Maar wat is nou toch 'te groot'..? Kijk, te zwaar... dat kan ik mij voorstellen. Ik snap dat je met 90 kg niet op een kleine smalle Welshpony moet gaan rijden.

Maar toch zie ik vaak foto's op Bokt van meisjes die vrolijk rondrijden, met een vrolijk uitziende pony (nee, dan bedoel ik echt niet alleen foto's van enorm lange mensen op minishetten)... en dan tóch zie ik zoveel reacties van Bokkers, die vinden dat het niet kan, omdat het desbetreffende meisje 'te groot' is.

Te groot waarvoor.... om plezier te hebben met die pony..?
Of te groot om serieus met de pony aan de slag te gaan..?
Of alleen maar te groot, omdat haar benen 5cm onder de buik van de pony uitsteken..?

In de 'IJslanderwereld' rijdt iedereen rond op relatief kleine paarden. Met 1.85m op een IJslander van 1.35m is niet raar. En dan heb ik het niet alleen over rondgehobbel door het bos, maar ook het serieus rijden van wedstrijden.
En toch hoor ik de term 'te groot' hier vrijwel nooit vallen.

Dus... vertel mij eens... wánneer is iemand nou te groot voor zijn/haar pony..?

DeSa

Re: Te groot... wat is dat nou precies..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:35

Dat is de mening van iemand denk ik Knipoog
Het is vaak zo de ene zegt dat het nog kan, terwijl de ander iemand weer te groot vindt Knipoog

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:38

Ik kan je het antwoord niet geven Knipoog
Bij "te zwaar" kan ik me iets voorstellen, maar als je het over "te groot" hebt dan gaat het bijna altijd over een mening en meestal niet over een feit.

Ik heb zelf ook nogal een gekleurde bril op als het gaat over een te grote ruiter op een pony of paard(je).
Vroeger (long time ago *LOL*) was het heel gebruikelijk dat als je benen een eindje onder je pony uit kwamen, dat je dan de overstap maakte naar een grotere pony of een paard.
Net zoals je met je 18e de overstap maakte naar de paarden.
De E-categorie bestond toen overigens ook nog niet.
Met een pony bij de paarden starten was er ook niet bij, dat gebeurde gewoon niet.
Met andere woorden: het is maar wat je gewend bent.
Zo blijf ik het altijd een vreemd gezicht vinden als een puberslungel op een shetje rond rijdt en grote lummel op een IJslander vind ik ook vreemd *LOL*
Qua gewicht zal het allemaal prima kunnen en hoogstwaarschijnlijk is er helemaal niks mis mee, maar mijn gevoel zegt toch dat het "niet bij elkaar hoort".
En ja, ik weet dat het alles over mijn gevoel zegt en niets over feiten Knipoog
Daarom zal ik ook nooit een opmerking maken over iemand op een "te kleine pony" want ik weet dat het grotendeels aan mijn eigen "normen" ligt Lachen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:44

Je bent te groot als je benen zowat op de grond staan , dat je kan meelopen.. Haha!

maar even zonder gekheid.. Ik denk dat je zoiets voor jezelf moet bepalen.. Ikzelf ben 1.75 en rijdt nu op een pony van 1.49 en voor het mooie gezicht had ze wel een paar centimeters groter mogen zijn.. Maar het is geen belemmering..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:47

Ik heb vaak te horen gekregen dat ik te groot ben. Ik ben 1.80 en mijn pony is een welsh nwr (slank paard dus) van rond de 1.55.
Ik vind zelf van niet. Alleen over gewicht zit ik weleens te twijfelen (ik ben vrij zwaar, 70 kg) Mijn benen steken wel een stukje onder haar buik uit, en ik heb een vrij lang bovenlijf. Misschien als je fanatiek wedstrijden rijdt dat het niet zo handig is (ik heb soms wat moeite met mijn benen bij haar buik te komen)en je krijgt vaak wat mindere punten voor het plaatje ofzo. Maar ik vind zelf niet iemand snel te groot, ligt idd. zoals Oscar al zegt meer aan je eigen normen. Ik ben het zowiezo wel gewend. Hier in de buurt staan behalve mijn paard heel veel ijslanders..