Manegepaard laten dekken en dan veulen kopen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramira

Manegepaard laten dekken en dan veulen kopen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:34

Hey,

Ik ben al een tijdje aan het denken om een paardje te kopen.
Nu zou ik het liefst mijn lieveling van de manege kopen, maar aangezien zij veel last van haar rug heeft en al enige tijd in de lessen loopt ben ik hier heel erg aan gaan twijfelen.

Nu heb ik met de eigenaar van de manege gesproken of ik ramira niet kan laten dekken en dan het veulen daarvan kopen.

Dit lijkt me echt een hele goede oplossing.

weiland en stalling en dergelijke heb ik al geregeld ( mijn ooms hebben een hele grote boerderij).

Maar nu zou ik willen vragen of jullie mischien ook zoiets gedaan hebben en wat voor een afspraken en er met de eigenaar gemaakt zijn.

Al zou het veulen bijvoorbeeld iets mankeren bij de geboorte of erger nog het zou overlijden.

alvast bedankt en groetjes.

karlos

Re: Manegepaard laten dekken en dan veulen kopen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:38

op mijn oude manege zouden ze echt geen manegepony laten dekken hoor denkend aan het risico die jij zelf al noemt
ik zou gewoon zelf gaan kijken naar een leuk paardje

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:54

ik vind het ook een beetje een omslachtige manier om aan een leuk paard te komen. Bedenk ook goed wat voor een zorgen je op je nek haalt als je aan een veulen begint. Zelf al gaat de drachtigheid en de bevalling goed, dan kan er ook in de 3 jaar erna (tot je dus uberhaupt kunt gaan rijden) nog vanalles mis gaan. Ik zou voor een wat ouder paardje gaan (dus een jaar of 3 minimaal). (Zeker als dit je eerste eigen paard wordt??)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:59

en wat wil de manege-eigenaar er voor hebben? ik neem aan dat het paard dan ook niet a zijn lessen kan lopen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:40

Ik heb een veulen van een manege paard gekocht.
Maar ik heb haar pas gekocht toen ze 3 was, en ik heb eigenlijk niets met de moeder, moet ook eerlijk zeggen dat ik er nooit op gereden heb. (rij wel op die manege hoor, maar niet op dat paard)

Maar een veulen kopen voordat ie geboren is, is meestal niet zo handig. Ik heb nou al een paar keer gezien dat dat niet goed ging. Zeker in jouw situatie, die man laat die pony alleen maar dekken voor jou dus hij zal je vast gaan verplichten het veulen ook aftenemen. Wat nou als het beestje niet gezond is?

Ik zou zeggen, hoe leuk die manege pony ook is, kijk verder!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:46

lijkt me ook niet dat de manegeeigenaar het daar mee eens is Nagelbijten / Gniffelen die loopt dan een hoop inkomsten mis omdat die pony dan niet in de lessen kan meelopen voor een aantal maanden.. of jij zou die kosten dan moeten dekken ofzo, maar lijkt me niet dat dat de oplossing is... er lopen nog meer leuke paardjes rond op de wereld waar veel makkelijker aan te komen is! en je moet ook eens bedenken wat er gaat gebeuren als het fout gaat met de dracht of de bevalling?

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 18:50

Ik heb het er al met hem over gehad en hij heeft gezegd, als jij zeker weet dat je een veulen wil van haar dan kan ik haar laten dekken wel door eigen hengst.
En er moeten goede afspraken gemaakt worden dit weet ik.
Ik laat dan ook alles zwart op wit zetten.
Ook is dit niet mijn eerste eigen paardje en ook heb ik vele veulens opgevoed.
maar alvast bedankt voor de reacties.
groetjes

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:54

Het zou iig niet mijn keuze zijn. Voordat je iets aan het veulen hebt, ben je al drie jaar verder... Ik zou iets leuks zoeken waar je al meteen mee aan de slag kan. Er zijn zoveel leuke paarden! Bovendien is het nogal een belasting voor die al-hard-werkende-manegepaarden. Van een veulen kun je bovendien ook nooit weten hoe hij/zij zal zijn. Je kunt beter een paard uitzoeken waarvan je al kan zien dat het gezond en braaf/lief is.
Maar dat is mijn mening.

tinker_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:05

heeyy paardenvriendjes :p
ik heb een vraagje:
ik heb een tinkerveulen..maar met hoe oud kan ie een deken op??

thanx alvast!
x Anne en Sterre

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:17

Weet je zeker dat de manege-eigenaar er blij mee is? Het paard kan een maand of misschien wel 2 maanden helemaal geen lessen lopen. Het kost dan alleen maar, en ik denk niet dat de eigenaar daar blij mee is. Tenzij je hem natuurlijk al vroeg van tevoren op een weide kan plaatsen oid.

Maar als ik jouw was zou ik lekker naar een ander paardje gaan zoeken. Een veulen uit een toppaard is geen garantie voor een nieuw talent! Mijn pony bijvoorbeeld heeft een volle broer(zelfde vader en moeder), je wilt niet weten wat een verschil. Mijn pony is 1.37, vosje, fijntjes gebouwd, klein hoofdje en pittig. Zijn broer was 1.47, bruin, grof gebouwd, groot hoofd en vrij rustig. Je zou niet zeggen dat ze familie waren. Hiermee wil ik dus zeggen dat het veulen ook precies het tegenovergestelde van de merrie kan zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:55

Als je voor jezelf een leuk paard wil dan zouik gewoon een ander leuk paard kopen. Oke het is leuk om een veulen van je leiveling te hebben maar voor dat dat diertje 3 jaar en nog steeds gezond is ben je wel even verder.

Je hebt nu een lieveling op de manege maar meid er zijn zoveel lieve paarden.
Het fokken en grootbrengen van een veulen brengt een risico met zich mee dat je niet hebt als je een ander paard koopt. Je kan en veulen niet alvast rijden om te zien op het klikt en als je een ander fijn paard koopt wordt dat zeker ook jouw lieveling !

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:29

ik zou het inderdaad zwart op wit zetten.
ik denk ook dat het veulen hoe dan ook van jou word want jij wil het.
dus als het veulen dood word geboren of het mankeerd iets het is jou porsie dat kun je niet op eens afschuiven op de eigenaar wel kun je vragen of ze op nieuwe gedekt kan worden als het veulen dood word geboren.
ik denk dat je ook wel aan kunt bieden dat jij de kosten van de merrie op je neemt zolang ze niet genruikt kan worden in de les.
dus ik denk aan stallings kosten en voer ect
maar ik denk dat je het beste met de eigenaar zelf kunt praten hoe hij dat het liefste ziet gebeuren mischienneemt hij het wel allemaal op zich.

in iedergeval veel succes

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:36

Zou het ook geen extra belasting voor haar rug zijn? Je zegt zelf al dat ze veel last van haar rug heeft?
Misschien nog een hoger risico aan verbonden dan?

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:17

Ze heeft last van haar rug omdat ze veel gebruikt wordt in de lessen, Ze heeft nu een aantal maaden rust en het gaat al veel beter. Ik weet niet of dit extra belasting voor haar is. Haar moeder heeft ook negen veulens gehad en in de lessen gelopen.
groetjes