Wat kan ik mijn paard het beste gaan voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wat kan ik mijn paard het beste gaan voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 15:56

Ik zit erover te denken op te verhuizen naar een andere stal. Daar moet je zelf voor biks kopen. Nu zit dat in de prijs inbegrepen. Maar ik vind dat hij behoorlijk veel krijgt. En ik denk dat als ik hem sportbrok ga voeren minder brok nodig heeft. Wat denken jullie.

Hij krijgt nu 3 kilo basisbrok
2 kilo luzerne
En na het werken een halve sportmeusli.

Ik vind dat echt veelste veel. In verhouding. Hij kreeg dit om dikker te worden. Hij is nu goed op gewicht.

Hij moet 5 dagen werken in de week (basis training). Hij is 1.60 hoog.
En word absoluut niet druk van voer. Het is echt een droogkloot.
Kan ik hem dan 1 kilo sportbrok voeren en 1 kilo meusli verdeeld over 2 porties? Of is dit te weinig?

Of hebben julle betere ideeen.

Salinero85

Re: Wat kan ik mijn paard het beste gaan voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:05

Als je het te veel vind dan pas je toch gewoon het voederschema aan? Even doorgeven aan je pensionstal en ze voeren je paard minder. Ik zou 2 kilo doen i.p.v. de 3 kilo en nog maar heel weinig luzerne, hij heeft maar een handje nodig als hij op gewicht is. Sportbrok geeft hem misschien teveel energie.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:30

Ja wat extra energie kan hij wel gebruiken. Maar hij hoeft niet dikker te worden. Vandaar dat ik over wil stappn naar draver of sportbrok. En de lucerne achter wege laten.
Maar weet niet of dat genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:45

Ik denk dat 1 kilo sportbrok en 1 kilo muslie wel genoeg is. Mischien een beetje meer moet je even proberen.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:48

waarom wil je over op sportbrok? als je niet meer met je paard gaat doen zou ik niet zomaar overgaan op wat anders
mischien kan je beter basisbrok geven 2kilo per dag en dan 1 kilo musli en dan geen luzerne..
sportbrok zit veel energie in en ik denk dat je dat beter niet kan voeren als je met babisbrok geen problemen met de energiewaarde hebt. er zit in sommige musli's ook haver , kunnen ze ook wat actiever van worden!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:54

Tsja een beetje moeilijk om zo te zeggen maar je moet het gewoon even aankijken.Je kan proberen om wat je zelf al aangaf te geven dus 1 kilo sportbrok en 1 kilo muslie per dag te geven je kent je paard goed en weet snel genoeg of je het juiste voert.Doet hij het er niet goed op dan kun je het aanpassen en hem dus iets meer of juist iets minder te geven.Ik dacht laatst dat ik te veel voerde en heb in plaats van 1 kilo per dag een halve kilo per dag gegeven maar na een week merkte ik al dat hij het er niet goed op deed hij had veel minder looplust en heb hem dus direckt weer 1 kilo per dag gegeven.Het gaat hier om een c-pony dus de aantallen kun je niet vergelijken maar ik wilde even een voorbeeld geven.Ik voer trouwens powerplusmix van havens en als ik gereden heb krijgt hij hier nog eens een halve kilo extra van.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 18:48

LPtjuh schreef:
waarom wil je over op sportbrok? als je niet meer met je paard gaat doen zou ik niet zomaar overgaan op wat anders
mischien kan je beter basisbrok geven 2kilo per dag en dan 1 kilo musli en dan geen luzerne..
sportbrok zit veel energie in en ik denk dat je dat beter niet kan voeren als je met babisbrok geen problemen met de energiewaarde hebt. er zit in sommige musli's ook haver , kunnen ze ook wat actiever van worden!

Ik wil over op sportbrok. Omdat ik het idee heb dat hij uit die basisbrok bijna geen energie haalt. Ik denk ook dat ik van sportbrok minder hoef te voeren maar dat hij wel genoeg energie eruit haalt. Ik geef hem daarom na het rijden een halve sportmeusli erbij.
De training gaat nu wel wat omhoog. Vroeger had ik al gauw de neiging om maar wat te hobbelen. En nu wil ik van de winter gaan starten en dat redt ik niet met een beetje hobbelen.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:35

Waarom doe je dan niet gewoon wat je zelf wil? Iedereen geeft je hier tips maar jij praat toch alles weer om dus doe gewoon hoe je het wil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:47

Basisbrok heeft meestal een Vep van 620-650, Sportbrok rond de 750-790. Zo'n donders groot verschil zit er dus ook weer niet in. Basisbrok heeft meestal een wat lager eiwit gehalte dan sport brok, maar dat scheelt ook niet veel meer dan 1 tot 1,5 %. Mij lijkt 3 kg basisbrok vervangen door 1 kilo sportbrok een nogal scheve verhouding.

2 kilo lucerne vervangen door een 1/2 kilo muesli meer (en heb je het over kilo's over over scheppen? Want 1 maatschep muesli is ongeveer 3/4 kilo!) lijkt me ook wat schraaltjes.

Kortom: kijk op het label van het voer dat-ie nu krijgt, kijk op het label van de sportbrok die je wilt gaan voeren, en reken! En vind je dat-ie nu wat te dik aan het worden is, begin dan eens met 20% te minderen, qua Vep waarde.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:08

Salinero85 schreef:
Waarom doe je dan niet gewoon wat je zelf wil? Iedereen geeft je hier tips maar jij praat toch alles weer om dus doe gewoon hoe je het wil.

Hoezo doe ik dat?

Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. En wat de verhoudingen zijn over het voer enz. Ik weet ook niet waar hij wel of niet goed op reageert.

Hij heeft een week draversbrok gehad en nu een paar maanden die basisbrok.

Ik probeer de dingen tegen over elkaar af te wegen. Wat ik wel en niet kan doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:17

hoeveel kreeg hij bij Jan? De mijne krijgt nu 3/4 draversbrok (2x per dag) en staat dan heel de dag op de wei te eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:11

wat nog even veel belangrijker is en iedereen natuurlijk weer vergeet:

hoeveel hooi krijgt hij?
hoeveel krijgt hij nu, en hoeveel krijgt hij straks op zijn nieuwe stal?

daar moet je naar kijken, en dan pas je de hoeveelheid brok daarop aan.
en ik denk inderdaad dat je beter naar en sportbrok kan ovcerstappen, als het je puur om de energie gaat.

wel even kijken hoe het zit met vitamiens enzo dat hij die wel genoeg binnenkrijgt.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:17

om de goede brokken te kiezen moet je denk ik gewoon uitproberen...ieder paard reageert anders op verschillende soorten voer, en wij kennen jouw paard niet...gewoon uitproberen, en niet te opeens veranderen. succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:48

Charos ik heb maar een week bij Jan gestaan met spikkel. Toen kreeg hij 1kilo per keer.

Ik kan kuilgras onebperkt voeren. Dan zou hij ook niet zoveel biks nodig hebben.
Ik vind het heel moeilijk. Weet het dus echt niet. Ik kan natuurlijk 2 kilo per dag voeren en dan kijken hoe hij het daarop doet.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:07

De meeste fabrikanten geven ook via de mail een voedingsadvies als je daarom vraagt. Bijv. Pavo heb ik het eens bij opgevraagd: geef je training, huidige voer en weidegebruik door en ze geven (graag!) een advies via de mail. Vraag het eens bij meerdere op en je krijgt interessante info.

Info die ik eerder las:
- geeft liever weinig hardvoer met wat hogere energiewaare, dan veel met lagere (bron: Bit). het gaat erom dat biks geen natuurlijke voeding is (als je vergelijkt met wilde paarden op de prairie zeg maar) en dat je daar niet te veel van moet voeren. Hier zijn de meningen onder paardenvolk wel erg over verdeeld.
- Biks moet minimaal de 1/2 van je hardvoer zijn, i.v.m. de dagelijkse behoefte aan vitaminen/mineralen (uitgebalanceerd). Dus geen 1 kg biks 2 kg muesli of mix!
- Ga geleidelijk over naar ander voer / verhoudingen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 09:25

Hee bedankt. Dat is interesant. Ik ga eens even kijken op pavo enzo. Ik kan wel onbeperkt kuil bvoeren en hij gaat dan overdag op het land.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:19

Als de hoeveelheid hooi / kuil en gras een beetje getzelfde blijft , dan zou ik in jou geval ervoor kiezen om het geleidelijk af te bouwen.

Dus eerst naar 2 kilo kwalitatief goeie sportbrok , 1 kilo Lucerne , halve kilo muesli.

Dat eens een maandje aankijken hoe hij erop reageerd , en dan verder kijken hoe je het aan wilt passen.