Enter bijt staart en manen van Bas kapot, wat te doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Enter bijt staart en manen van Bas kapot, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:36

Grrr, ik baal. Mn verzorgstertje wees mij erop dat Bas zn staart zo piekerig werd, of het kon zijn dat Noa ( shetlander van 1 jaar ) dit gedaan had.
Eerst dacht ik dat het wel meeviel, ik dacht dat het piekerige kwam omdat vorig jaar zijn staart is opgeschoren vanwege de luizen, dat dat aangegroeid was en dus voor pieken zorgde.
Gister poetste ik hem uitgebreid en ja hoor, verzorgster had gelijk, Bas zn staart wordt afgekauwd door de enter! Bas had een supermooie volle staart, nu hangt er aan de onderkant al een stuk minder en in het midden zijn het allemaal afgehapte pielken.
Ook zn manen zitten allemaal happen in, en ik spaar juist zo hard voor een volle bos manen, hij heeft nog niet zoveel omdat hij vorig jaar helemaal kaal geschoren is, het begon eindelijk weer wat te hangen.

De moeder van de enter, Hester, heeft ook een afgehapte staart en manen, maar eerlijk een beetje botweg gezegd kan dat me niet zoveel schelen, zij is niet van mij. Edwine heeft er geen last van, dat is de leider dus die mept continu het veulen uit haar buurt.
Bas wil ik echter een beetje knap houden. z'n vacht zelf zit ook al onder de happen omdat ze hem continu bijten, nou vind ik dat niet zo erg, hijmoet toch kort in de vacht komen.

Vraag is dus : Wat moet ik hieraan doen ? Kan ik cribox of iets anders in de staart en manen smeren of helpt dat niks ?
De enter is even groot als Bas, of zelfs groter, dus ze kan overal makkelijk bij.

Zilly

Re: Enter bijt staart en manen van Bas kapot, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:44

Volgens mij moet een anti-bijt middeltje wel helpen. Alleen wel even informeren of je dit ook OP het paard kunt gebruiken Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:15

Heb even internet afgezocht naar anti-bijt sprays, gossemikkie wat is dat duur zeg! 15 euro voor een litertje... ik weet wel naar wie de rekening gaat Haha!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:19

waarom heb je t daar niet over met de eigenaar... inderdaad dat spul is echt vet duur joh! succes , hoe gaat t trouwens met Bas... nergens meer last van?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:26

Die eigenaar kan van alles ennog wat niet zoveel schelen. Wij sturen hem gewoon eens in de zoveel tijd een rekening toe van alle gemaakte kosten (Kapot getrokken halsters, kapot gemepte voerbak, wormenkuren, hoefsmid etc, leuk zo'n dwarse enter Haha! )

Met Bas gaat het verder goed, nog geen luis weer gezien. Helaas wel het vermoedden dat hij wat schimmel heeft dus morgen gaat de imaverol dr overheen ( Dankzij Hester die ook al wat van die plekjes had )
Maar goed, dat is het ergste niet, eenpaar keer imaverol en hij is er weer vanaf.
Als ik het woord luis hoor begin ik te gillen, dus zorg wel dat die ver uit de buurt blijven Haha!

Bas wordt nu dus een beetje gejend door zn weidemaatjes. Het veulen daagt hem uit te spelen, hij negeert dat en na een poosje is hij het zat en trapt hij achteruit, de merries zien dit en trappen en bijten hem vervolgens inelkaar, tegen de merries durft hij niks te doen, Hij ziet er dus een beetje gehavend uit nu. Ben dr ook nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga oplossen, zoals het nu gaat vind ik eigenlijk steeds minder prettig

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:27

Ik zou je zeggen, dat anti bijt werkt voor geen meter!
Iig bij onze paarden niet...

Afgelopen jaar hadden wij er ook 1tje die staarten vrat en die moest toen voor straf een muilkorf om, werkte prima!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:00

gewoon hertshoorn- olie....werkt perfect!! stinkt als de **** maar erg goed spul...ook goed om voor paarden te gebruiken die kribbebijten...gewoon op de plaatsen smeren waar ze knagen en er komt geen mond meer in de buurt!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:00

hertshoorolie, te koop bij de paardendrogist! Dat is het enige dat echt werkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:59

Staarten bijten is teken dat er iets met de voeding niet goed is. Vaak is het bijvoeren van een vitamine-mineralen preparaat voldoende om het bijten te laten stoppen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:01

Heb nu antibijt gekocht, Equistop, was hetgene wat ik het dichtste bij kon krijgen.
Hertshoornolie is toch niet meer verkrijgbaar in vloeibare vorm ? Dacht dat ze daar ook alleen maar spray van hadden nog.

Probeer eerst dit, mocht dit niet werken bestel ik ook nog hertshoornolie en mag de eigenaar van het bijtgrage kreng ( ja, lief vind ik dr nu al helemaal niet meer Haha! ) wederom dokken Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:03

Sugarmiss schreef:
Staarten bijten is teken dat er iets met de voeding niet goed is. Vaak is het bijvoeren van een vitamine-mineralen preparaat voldoende om het bijten te laten stoppen.

Kdenk dat ik er dat bij de eigenaar niet inkrijg, ze krijgt nu gewone basisbrok, hooi en nu de afgelopen dagen wat weidegras, maar die brok vind hij eigenlijk al flauwekul en overdreven, dus als ik met praparaatjes en aanvullingen aankom lacht hij me midden in mn gezicht uit denk ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:46

Als je nu ipv gewone brok een veulenbrok gaat voeren ben je al een eind in de goede richting en het kost niet heel veel meer.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 18:28

Tsja ik ga daar helaas niet over, kan het wel eens voorstellen, maar ben bang dat het gewoon bij basisbrok blijft. Ik kan gelukkig veel voor elkaar krijgen, maar niet alles naar mijn hand zetten, ik betaal verder ook geen stalling of weidegang ofzo, dus echt veel te zeggen heb ik ook niet Knipoog

Het veulen/enter is niet van mij, niet van degene van wie de boerderij is, het veulen is van een schapenboer die als zovelen een papierloze shet heeft laten dekken voor de leuk, maar er verder geen extra kosten aan wil. Degene van wie de boerderij is waar ze staan heeft ook weinig op met paarden, dus alles wat 'extra' is gaat er bij hun niet in, type stugge nuchtere noordelijke boeren.

Ik zal het eens met mn vriendin erover hebben, of zij haar pa kan overhalen die schapenboer te overtuigen ( zo volg je het nog ) maar ik acht de kans klein dat dat gebeurt

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:37

mijn veulen doet het ook bij mn merie vlesht zijn staart in en doe er zon staartzak omheen, zijn 7,95 bij een paardenwinkel,en probeer dat doe ik ook en t werkt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:57

irish_lady schreef:
hertshoorolie, te koop bij de paardendrogist! Dat is het enige dat echt werkt

Dat gebruiken ze bij ons ook. Wat ook weleens wilt helpen is de staart onderdompelen in een emmer azijn Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:01

noa? was dit niet zoa oftwel veulenbeest? haha.. hoe leg je dit dan aan de dochter uit? haar zelfbed8e naam veranderd! Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:03

Ja dit is Zoa alias veulenbeest Elina Haha! Wij vonden zoa toch echt niet kunnen, dus hebben er Noa van gemaakt, klinkt hetzelfde, mag het kind zelf weer Zoa gaan roepen als het ding weer thuis is ( en van mij mag het beest nu heel gauw weer naar huis natuurlijk Haha! )

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:05

Daarbij het Hester ook al geen Hester bij hun maar Jeste. Ze hebben bij aankoop de naam verkeerd verstaan en roepen dus sindsdien altijd Jeste. Wij weten van wie ze Hester gekocht hebben, wij hebben haar namelijk destijds zelf beleeerd bij die mensen, dus weten ook zeker dat het beest Hester heet.

Bij ons is het dus Hester en Noa, bij hun Jeste en Zoa.... ach, als het beestje maar een naam heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:51

ja precies, haha. worden ze zelf niet anders van. lukt het verder al met dat staartenbijtertje dan? ik las dat je al wat gekocht had

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:59

als het je even tijdelijk niet uitmaakt hoe de staart eruit ziet.............

drenken in een emmer met wittewijnazijn en dan een pot sambal in smeren............ het ziet er niet uit... maar na een hap van de staart is het jaarlingetje gelijk helemaal genezen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:42

Gijsenkim, wat een geweldig recept, zie het al helemaal voor me! Haha!

Heb vandaag de antibijt ingesmeerd, gatver wat een rommel is dat, heb nu nog een vieze smaak in mn mond, het zit op mn vingers, mn lippen, overal. Hopen dat het veulen het ook smerig vind.
Mocht ze doorkauwen ga ik zeker je recept proberen G&K, dat die staart er dan even niet uitziet vind ik niet erg, liever dat dan straks helemaal geen staart meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 07:11

haha..arm veulenbeest. sambal in je gevoelige mondje..dat wordt dan de hele dag smakken en rondspringen denk ik..eigen schuld dikke bult!;)

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 07:25

cribox heeft bij mijn veulen prima gewerkt, wel de smeerbare versie (bruinige pasta) dus niet de spray. na 1 keer smeren was het afgelopen. nadeel is wel dat het er in een witte staart niet uitziet maar beter tijdelijk een vieze staart dan helemaal geen staart meer. Haha!