<zucht> verschillende meningen zadelmakers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

<zucht> verschillende meningen zadelmakers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 11:26

Ik heb twee zadels, een vzh van Stübben en een dressuurzadel van CTD (nevenmerk van Stübben). Het vzh zadel had ik het eerst en van begin af aan. Heb dit door verschillende mensen laten bekijken of het past (ook een zadelmaker!) en het paste prima. Ongeveer een jaar later heb ik bij een zadelmaker het CTD zadel gekocht, en volgens hem paste het zadel goed op ulisse.

Nu heeft (bijna had Knipoog ) ulisse de spieren in haar rug vastzitten, en omdat de osteopaat die bij ons op stal komt het dressuurzadel aan de kleine kant voor haar vind, heb ik een andere zadelmaker gevraagd om te kijken.

Wat blijkt, hij vind het Stübben zadel qua boom aan de kleine kant, kan nu nog net. Ik maak op het moment alleen nog maar buitenritten met ulisse, dus qua bespiering is ze nog niet weer mooi vol. Ik wil ook met gelpad gaan rijden, dus dan zou het zadel nog krapper worden. Het CTD zadel vind hij echt te klein, daar kon hij ook niets aan doen. Daarbij zijn de kussens vrij smal en vind hij het voor een paard dat dus een gevoelige rug heeft geen goed zadel.

Ik baal echt als een stekker. Ik dacht dat ik twee goede (prijzige) zadels voor ulisse had, en nu blijkt dat niet zo te zijn. Ik snap eigenlijk niet dat er twee zulke verschillende meningen over een zadel kunnen zijn.

Zit nu te twijfelen of ik mijn twee zadels dan maar in moet ruilen voor 1 goed passende, maar krijg voor mijn zadels die ik resp. 2 jaar en 1 jaar heb natuurlijk geen wereldprijs terug.

Ik wil nog wel iemand laten kijken, maar weet niet wie. Heeft iemand een goede tip voor een zadelmaker in de buurt van Oldenzaal (Twente)? Wil geen namen noemen waar ik geweest ben. Dat vind ik niet eerlijk tegenover de zadelmakers.

KozieZ

Re: <zucht> verschillende meningen zadelmakers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:44

Het kan natuurlijk zo zijn dat de zadels 2 en 1 jaar geleden wel goed pasten, maar dat ze nu je paard meer getrainde spieren heeft gekregen te krap zijn geworden. Ik zie tenminste in je onderschrift dat je wedstrijden rijdt, dus in de jaren zal je paard echt wel gespierder geworden zijn.

Misschien kun je voor een second opinion nog een zadelmaker laten kijken en zien wat die er nu van vindt. Ik zou de adviezen van 1 en 2 jaar geleden niet meer mee laten tellen.

Gezien ik niet uit Twente kom, ken ik daar geen goede zadelmakers, dus daar kan ik geen tip voor geven.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:45

Ga eens naar sandra van zadel maker den olden Maten.
wonen vlak bij zwolle in het plaatsje rouveen. ik heb echt hele goed ervaringen met haar. haar nummer is 038-3867180 of 06-51616155

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:32

PriscaZ schreef:
Het kan natuurlijk zo zijn dat de zadels 2 en 1 jaar geleden wel goed pasten, maar dat ze nu je paard meer getrainde spieren heeft gekregen te krap zijn geworden. Ik zie tenminste in je onderschrift dat je wedstrijden rijdt, dus in de jaren zal je paard echt wel gespierder geworden zijn.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Wat de vzh betreft helemaal, maar bij de CTD was het waarschijnlijk doordat het gewoon een smal zadel is altijd al krap. Juist omdat ik er zelf niet zoveel verstand van had (heb) had ik een zadelmaker laten komen. ulisse is een stevig paard toen al en nu nog steeds.

ulisse doet sinds 21 januari al niet veel meer, dus haar bespiering is flink minder geworden Huilen

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:04

Je zou naar Daalman in Empe of Hulsebos in Apeldoorn kunnen gaan voor hun mening.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:47

heb je een mail gestuurd