Slobber....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_isaatje_

Slobber....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:30

Heey
Ik vond mijn pony steeds magerder worden en dus heb ik vanochtend de DA gebeld. Zij zei dat het nog wel mee viel maar we moeten hem gewoon flink voeren en dan komt ze over 2 weken terug om te kijken.

Nou ben ik net bij de diervoederswinkel geweest en daar zeiden ze dat een slobber een erg goede dikmaker is. Dus ik slobbermeel en een vitaminestoot gekocht. Alleen nou weet ik niet in welke verhouding je die slobber moet aanmaken... Bloos

Dus moet je gewoon een schep doen en dan warm water en dan nog iets dr bij of niet? Blond Als iemand me kan helpen graag! Bloos

capopjekop

Re: Slobber....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:32

Ik dacht juist dat slobber juist extra licht verteerbaar is. Dan lijkt het mij dat hij niet dikker word? Maar ik kan er ook naast zitten.

Ik doe gewoon altijd 1/3 van een emmer vol met zemelen. Dan gooi ik daar warm water bij tot het pap word. Dan kook ik lijnzaad tot snot en kiep dat erbij.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:35

maismeel schijnt ook een goede dikmaker te zijn. moet je ook met water aanmaken tot een papje.

maar ik doe altijd eigenlijk maar wat van mn slobber hahaha.
meestal 1 zo'n voerschep end an halve kilo biks en soms nog muesli erdoor en soms nog wat penen en appels in stukjes. gooi er van alles door Knipoog

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:44

Maismeel is een goede dikmaker.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:53

Waar is maismeel verkrijgbaar?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:59

wij hebben een of spul waar je gewoon water bij moet kieperen en dat moet je dan tot een papje roeren en dat word dan steeds dikker als je het ff laat staan vinden ze heerlijk Haha! maar of ze er zo dik van worden weet ik niet
als je dr eht dik wil maken zou ik in de eerste instantie haar voer verdubbelen maar weet niet of dat nou zo geweldig is voor de gezond heid.. Tong uitsteken

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:13

Lucerne is ook een goede dikmaker, wat betreft de slobber, gewoon warm water toevoegen, totdat alles goed nat is, daarna laten staan zodat het kan uitdikken en de temp goed is en dan geven.
Sommige paarden houden van hele natte slobber en anderen van wat vastere soort, gewoon uitproberen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:26

Ik weet wel dat je met luzerne moet uit kijken.
de buren hebben er een keer de maandags ziekte van gekregen als ik het goed hebt.
Ik vindt musli altijd fijn spul om me paard wat dikker te maken.
en met slobber ik kiep er altijdmaar een beetje warm water bij tot het een beetje een pap wordt.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:45

uhhh, mijn pony gaat aan de dunne van slobber. Dus ze krijgt het nu echt nog maar 1 keer per week en echt niet teveel.

Van ruwvoer komen ze het beste aan. Hooi, gras.
Ik heb mijn pony een tijd maisbrok bijgevoerd. Dat heeft haar goed geholpen. Geeft wel energie, maar niet de ik-spring-uit-mijn-stal energie. Gaf iedere dag 1 kilo bij en het werkte super.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:50

je vroeg hoe je slobber moest klaarmaken? ik doe het zo: ik doe 1 hele(kilo) schep slobber in haar voeremmer,roer er dan heet/warm water doorheen tot het een lekkere brei is.(het ene paard eet het liever,het andere paard drinkt het liever) dus even kijken wat jouw paardje het lekkerste vind! wel opletten dat het niet meer te heet is als je het geeft,want het zijn zulke vreetzakken dat ze gewoon aanvallen op een te hete hap! nou,veel kook plezier..hihihi

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:57

capopjekop schreef:
Ik dacht juist dat slobber juist extra licht verteerbaar is. Dan lijkt het mij dat hij niet dikker word? Maar ik kan er ook naast zitten..

Vaak doordat een paard de bix niet meer kan kauwen, door problemen met de tanden e.d. verteert de bix niet en komen zij in gewicht niet aan.. Door ze dan slobber te voeren in combinatie met bix wordt dit een papje en dit kunnen zij dan makkelijker naar binnen werken..

Mijn pony wordt 31 en kan i.v.m. haar kiezen de bix niet goed weg krijgen en de bix komt er in zijn geheel weer uit in haar ontlasting. Toen ik haar kreeg was ze brood mager.. Nu voer ik haar elke dag slobber met bix, dit laat ik een half uurtje staan, en zo krijgt zij gewoon alle voedingsstoffen binnen. En als je haar nu ziet.. ze is nu zelfs te dik.. Dus slobber kan wel degelijk helpen om aan te komen!!

Sorry, om nog even terug te komen op je vraag..

Ik maak de slobber op de volgende manier:
1 kg bix op 1 kg slobber, 1 schepje knoflook, 1 schep zeewier en een scheutje lijnzaad olie dit minstens een halfuurtje laten staan met volop warm water. Nogmaals wat water erbij tot het een lekkere drap is en dan voeren..
Laatst bijgewerkt door Ingsannie op 03-05-05 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 11:57

Dankjewel voor de tips, ik ga het straks proberen! Vingers aflikken

En wat betreft dat maismeel, de DA zei dat we beter niet iets met veel eiwitten (dus zoiets als maismeel) konden doen omdat die er nu toch al genoeg zijn of zoiets. Dus zij ze dat het beter was om iets met zetmeel te proberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:04

Maar weet je ook waarom ze magerder word? Word ze bijv goed ontwormt, stress, krijgt ze het voer niet goed binnen door problemen met het gebit? Of is ze altijd aan de dunne kant. Want het lijkt mij beter de oorzaak bij het begin aan te pakken.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:28

_isaatje_ schreef:
Dankjewel voor de tips, ik ga het straks proberen! Vingers aflikken

En wat betreft dat maismeel, de DA zei dat we beter niet iets met veel eiwitten (dus zoiets als maismeel) konden doen omdat die er nu toch al genoeg zijn of zoiets. Dus zij ze dat het beter was om iets met zetmeel te proberen.

Maismeel is toch juist eiwitarm?

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:47

@capopjekop: Nee ik weet nog niet waardoor hij magerder wordt. Maar de DA vondt het eerst verstandig om hem maar wat bij te gaan voeren en als hij over 2 weken nog niet is aangekomen dan gaan ze bloed afnemen. Goed ontwormt is hij wel, gebit is het ook niet (hij is nog wel aan het wisselen maar kauwt wel goed) en stress ja zou kunnen maar hij ziet er niet echt stresserig uit.

@missrosa: Ik weet het niet precies, misschien heb ik het ook wel niet goed gehoord waarom maismeel niet goed is maar volgens mij zei de DA dat daar teveel eiwitten in zitten. Maar in ieder geval vond zij iets als Bieten/slobber zoiets beter.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:29

Maismeel is dus absoluut niet eiwit-rijk! Mais bestaat voornamelijk uit koolhydraten en heel weinig eiwitten.

Als je je paard wat dikker wilt krijgen kan je hem het beste wat meer ruwvoer bijvoeren. En dit eventueel in combinatie met maismeel.

Zou alleen echt niet weten waar je dat kan krijgen, ben er zelf namelijk ook naar op zoek.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:55

Mijne kreeg in de winter een kilo slobber op aanraden van de DA. Zij moest ook aankomen, bloedanalyse wees niets uit en van maïsmeel en extra ruwvoer kwam ze niet aan. De slobber vond ze heel lekker maar dik werd ze er ook niet van. Ik ben dan bieten(pulp) gaan voeren en dat hielp wel. Ik denk dat het een kwestie is van uitzoeken!

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 08:51

Nou jah ik ga het in ieder geval nu proberen met slobber en ruwvoer krijgt hij sowieso genoeg.

En of het nou juist eiwit-arm of rijk is maismeel was niet goed volgens mijn DA, dus dan doe ik dat maar niet.