Wat is het beste???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_gurl

Wat is het beste???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:14

Hallo,

Ik weet niet of het goed voor de pony is dus ik dacht messchien weten jullie het wel... Bloos

Me E-pony is nu 3 jaar in juni wordt ze 4 en ik rijd dressuur met haar(binnekort ga ik met haar starten) en dat gaat heel goed ze reageert goed op me lichte "hand" hulpen maar ik vind dat het nog iets vloeiender kan, dus ik dacht om over tegaan op eventueel een scherper bit of dressuurbit, maar ik weet niet zeker of het wel goed is om nu al met een scherper bit tegaan rijden want ze is nog maar een half jaar onder het zadel maar ze doet het geweldig, ze pak alles heel snel op. Maar nu wou ik dus aan jullie vragen wat ik het beste kan doen, als jullie nog meer willen weten, bericht het ff dan.

Grtjes.

BlekkiieGirl

Re: Wat is het beste???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:16

ik denk dat je eerst even beter kan wachten, kijk het nog een paar maanden aan, want als het al zo goed gaat na een paar maanden komt dat ook wel hoor, dat vloeiende, maar komt het niet kan je het altijd nog doen. ik weet niet waarmee je rijd, zweep, sporen enzo, maar dat weet jij denk ik wel Vingers aflikken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:22

Horse_gurl schreef:
Hallo,

Ik weet niet of het goed voor de pony is dus ik dacht messchien weten jullie het wel... Bloos

Me E-pony is nu 3 jaar in juni wordt ze 4 en ik rijd dressuur met haar(binnekort ga ik met haar starten) en dat gaat heel goed ze reageert goed op me lichte "hand" hulpen maar ik vind dat het nog iets vloeiender kan, dus ik dacht om over tegaan op eventueel een scherper bit of dressuurbit, maar ik weet niet zeker of het wel goed is om nu al met een scherper bit tegaan rijden want ze is nog maar een half jaar onder het zadel maar ze doet het geweldig, ze pak alles heel snel op. Maar nu wou ik dus aan jullie vragen wat ik het beste kan doen, als jullie nog meer willen weten, bericht het ff dan.

Grtjes.

pardon Boos!

ten eerste: je paard hoort niet in je hand te zijn,maar aan je beenhulpen.
teugels zijn er om een beetje bij te sturen,het echte sturen doe je met je benen.

ten tweede: een scherper bit maakt echt niet alles vloeiender,volgens mij maakt het alleen maar nadelen,en al zeker bij een jong paard.

meid hier is je tip : neem goed les,en zorg dat je paardje goed aan je been is,en niet in je handen!

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:00

Zo dan! Jij hebt het niet echt begrepen. Ga alsjeblieft niet over op een scherper bit! Een paard vloeiender laten reageren op je hulpen is geen kwestie van een scherp bit maar een kwestie van OEFENEN! Je paard is nog nieteens 4, je zal wel gek zijn om er een scherper bit in te hangen. Bovendien heeft het veel nadelen, straks reageert je paard nieteens meer op een normaal bit omdat je zo vroeg begonnen bent met een scherper bit.
Kijk als je paard nou ouder was en je kwam uit in de M etc. dan kan ik me nog iets voorstellen bij een dunner (dus scherper) bit maar voor de B en L is het bij zijn langena niet nodig. Bovendien heeft je paard geen rijprobleem je zegt zelf dat hij al goed reageerd. Het is dus geen probleempaard en hij heeft dat scherpe bit niet nodig omdat hij gewoon goed loopt op het bit dat je nu hebt.

Wat ik al zei: je krijgt je paard vloeiender door meer te oefenen en meer over te schakelen en steeds kleinere hulpen te gebruiken. Door het oefenen zal je paard net zo reageren op een kleine hulp als nu op een grotere hulp en door het oefenen word hij ook vloeiender in zijn overgangen en beweging, hij is pas 3 hij moet waarschijnlijk zelfs zijn balans nog vinden!

En lees bovenstaand: een bit + teugels, daar geef je alleen ophoudingen en ietswat stelling mee, de rest doe je met je benen!

En wat versta je onder een 'dressuurbit'? een stang en trens?? Ben je mal, die mag je van mij pas kopen als je Z rijd Knipoog. En even tussen haakjes, topsporters oefenen tussendoor ook gewoon op een doodgewone trens en hangen de stang en trens pas in een paard dagen voor de wedstrijd en na de wedstrijd gaat de trens er weer gewoon in!

Succes met schakelen Knipoog