op 1 paard rijden,of op verschillende???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

op 1 paard rijden of op verschillende?

1 paard
7 (14%)
verschillende
40 (85%)

Totaal aantal stemmen: 47

Chrissetje

op 1 paard rijden,of op verschillende???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:07

ik wil later toch zeker boven de Z uitkomen Haha!

nu zeggen er een paar mensen dat ik op verschillende paarden moet leren rijden.

en de meerderheid zegt dat ik gewoon op dat ene paard moet rijden waar ik later echt mee in de sport wil.

wat vinden jullie hiervan Haha! ?

Angela

Re: op 1 paard rijden,of op verschillende???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:10

Door verschillende paarden te rijden (zo nu en dan in ieder geval) leer je weer andere dingen. Misschien pakt je paard links vast, dan kun je veel leren als je dan eeneens met een paard rijd dat rechts vastpakt. Je moet wel veel trainen met het paard waar je uiteindelijk Z mee wilt gaan rijden, anders kom je er ook niet. Lachen maar afwisseling (al is het maar eens in de maand ofzo) is naar mijn mening erg leerzaam.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:15

angela88 schreef:
Door verschillende paarden te rijden (zo nu en dan in ieder geval) leer je weer andere dingen. Misschien pakt je paard links vast, dan kun je veel leren als je dan eeneens met een paard rijd dat rechts vastpakt. Je moet wel veel trainen met het paard waar je uiteindelijk Z mee wilt gaan rijden, anders kom je er ook niet. Lachen maar afwisseling (al is het maar eens in de maand ofzo) is naar mijn mening erg leerzaam.

daarom twijfel ik dus ook Lachen
het is best leerzaam om op andere paarden te rijden...maar met dat andere paard wil je toch wel ergens komen in de sport.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:51

Heb je nu al een paard waar je later zeker weten boven de Z mee uit komt? Dan moet je daar natuurlijk lekker op gaan rijden. Maar het lijkt me nogal sterk dat je dat hebt.
Het is altijd beter om op verschillende paarden te rijden. Ik rij la 3 jaar op hetzlefde paard omdat ik niet anders kan (heb geen hele stal met paarden waar ik uit kan kiezen) maar zodra ik op een ander zit ben ik net een beginner, dan moet ik weer helemaal wennen en lijkt het nergens op.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:54

Anouar15 schreef:
Heb je nu al een paard waar je later zeker weten boven de Z mee uit komt? Dan moet je daar natuurlijk lekker op gaan rijden. Maar het lijkt me nogal sterk dat je dat hebt.
Het is altijd beter om op verschillende paarden te rijden. Ik rij la 3 jaar op hetzlefde paard omdat ik niet anders kan (heb geen hele stal met paarden waar ik uit kan kiezen) maar zodra ik op een ander zit ben ik net een beginner, dan moet ik weer helemaal wennen en lijkt het nergens op.

nou beauty zou het mss wel kunnen,maar ik heb geen trailer..en met de mensen van stal kan ik niet mee want die gaan naar paardenwedstrijden Lachen

ik heb nu een bijna 3 jarige staan,word binnenkort zadelmak gemaakt Haha!

ik lijkt dan ook net een beginner,tenminste als ik op een paard zit..op een andere pony zit ik wel gewoon netjes zeg maar Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:00

Ik heb een jaar bijna een pony gereden, nou ik baalde als een stekker dat ik niet eens op een ander zat, want nu rij ik een paard, en de eerste paar keer dat ik dr opzat schaamde ik me dood joh.. Tong uitsteken Afwisseling is nooit verkeerd!

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:45

Nou ik denk dat als je op meerdere verschillende paarden rijd je meer leert. Maar ik denk niet dat dat echt iets te maken heeft met het rijden op Beauty. Dat gaat idd ook om je pony, heeft ze er wel aanleg voor etc. Ik denk dat als je lekker met Beauty blijft trainen je ook wel boven de Z komt (even niet kijken naar het feit of Beauty het wel kan).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:48

Door op verschillende paarden te rijden leer je paarden sneller aanvoelen, en leer je ook meer. Hoe vaak zie je niet dat mensen met een paard het heel ver schoppen, en dat het daarna - als het paard er niet meer is - helemaal niet meer lukt?
Door te leren rijden op verschillende paarden wordt je basis beter. Door op een paard te blijven rijden bereik je die top wat eerder, maar kans is groot dat het bij een uitschieter blijft.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:17

Ik denk dat op meerdere paarden rijden beter is voor je ruitergevoel. Op 1 paard pas je je aan op het paard en het paard aan jou. Op zich wel fijn natuurlijk, maar kom je dan op een ander paard, dan krijg je het ineens niet meer voor elkaar. Ik weet wel dat als ik eens op een ander paard zit, ik bijna opnieuw moet bedenken hoe je ook alweer paard rijdt... Zit zo ingespeeld op mijn eigen paard. Als je het echt ver wilt schoppen in de wedstrijdsport, zal je ruitergevoel beter ontwikkeld moeten zijn dan op een paard. Wie zegt je dat het met dat ene paard dat je rijdt lukt.

Als ik het zo lees, zal je toch wel iets moeten bedenken om wedstrijden te kunnen gaan rijden. Als je niet start, word je tenslotte nooit Z of hoger Lachen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 11:19

mss hebben jullie toch een beetje gelijk Haha!

als dat paard ingereden is,kan ik wel mee op wedstrijd met hun he Knipoog

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:35

Meerdere paarden rijden kan nooit kwaad. Ik heb altijd zoveel mogelijk andere paarden gereden naast mijn eigen paard. Allemaal anders van karakter en moeilijkheidsgraad. Naar mijn idee leer je daar echt veel en veel meer van dan jaren doorstomen op één en hetzelfde paard. Heb al zo vaak mensen gezien die dan in het Z reden met hun eigen paard, maar die dan op een ander paard stappen en het beest niet eens nageeflijk krijgen...

renskejive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:54

Ik weet bijna zeker dat je een stuk meer leert van meerdere paarden!
Maar dan bedoel ik wel een vast paard met meedere paarden ernaast.

Ik vind het belangrijk dat je op veel verschillende paarden kan rijden en met verschillende paarden om kan gaan!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:59

dan moet je natuurlijk ook meerdere verschillende paarden hebben Schijnheilig

bedankt voor de reacties Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:03

Ik ben blij dat ik er 2 heb, beide doen ze andere rare dingen Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:40

Ik heb ook gekozen voor verschillende paarden, maar wel minimaal 1 vast paard waarmee je door kan gaan in de wedstrijden...

Je hoeft zelf geen meerdere paarden te hebben hoor Knipoog

Je hebt vast wel stalgenoten die hun paard of pony een keer willen laten rijden door iemand anders als ze zelf te weinog tijd hebben. Of een keertje ruilen van paard, of er een bijrijd paardje bijzoeken voor 1 of 2 dagen per week (maar net hoeveel tijd je hebt)

Ik heb 1 eigen pony, heb een tijdje manege lessen op paarden erbij gereden, zodat ik ook verschillende paarden reed. Daarna heb ik verschillende paarden en pony's ernaast gereden en nu rijd ik een pony en een paard serieus, waarvan 1 op wedstrijd, en mijn eigen pony alleen nog recreatief hoogstens 3 keer per week, meestal minder.
Met mijn eigen pony kon ik niet verder komen vanwege allerlei gezondheidsproblemen, maar die andere pony kan het wel ver schoppen. (hopelijk ook met mij op haar rug Knipoog )
De Fries die ik zadelmak heb gemaakt en nu door rijd, is voor als de pony verkocht wordt zodat ik dan al weer iets achter de hand heb om eventueel uit te kunnen brengen op wedstrijden...

Naast een leuk paard of leuke pony is belangrijk: genoeg vrije tijd, veel inzet!!! en voldoende geld om lessen te kunnen betalen en wedstrijden te kunnen rijden en hulp bij vervoer en de proefjes... Knipoog

Shikoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:46

Ik rij vrijwel nooit op een vast paard (tsja, Shetje he). En dan vooral jonkies, het varieerd echt van sukkelige 5-jarigen tot oudere paarden die de hele bak rondstuiteren. Ik moet zeggen, dit vind ik leuker dan toen ik een eigen rijpaardje had, en volgens mij is het ook leerzamer dan altijd op een vast paard te rijden.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:13

Ik heb eigenlijk altijd op hetzelfde paard gereden, er was ook geen andere mogelijkheid. Ik heb er nu dan wel twee, maar merk nu toch dat het me heel veel moeite kost om te wennen aan een ander paard. Ik denk dus zeker dat het goed is om op veel verschillende paarden te rijden!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:19

Van meerdere paarden rijden leer je naar mij idee veel meer. Ieder paard is weer anders, voelt anders aan, doet anders etc. Daar leer je echt ontzettend van.
Als je dan een paardje erbij hebt waar je ver mee wilt komen, rij daar dan ook altijd op. Maar probeer ook vrij regelmatig andere paarden te rijden!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:22

Ik denk dat je van allebei heel veel leert, zowel van verschillende (omdat ze allemaal verschillend zijn) en van een dezelfde. Als je allemaal verschillende paarden, allemaal netjes kunt rijden denk ik dat je daar heel veel van geleerd heb en heel veel ervaring gekregen hebt. Als je een paard rijdt krijg je ook veel ervaring in hoe je dingen kunt verbeteren enz. zodat je uiteindelijk ver kan komen Lachen Ik denk dat het beter is om eerst allemaal verschillende paarden te rijden, en een paar jaar daarna op een te gaan rijden waarmee je verder kunt komen!!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:27

Zeker verschillende paarden rijden.
Als je altijd op het zelfde paard rijdt, dan voel je ook altijd hetzelfde.
Als je een keer op een ander paard rijdt. voel je ook is hoe het anders aan kan voelen.
Ik rij zelf op dit moment 8 verschillende paarden en van ieder paard leer je wel iets wat je dan ook weer op een ander paard kan gebruiken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:29

Ik merk aan mezelf dat ik meer geleerd heb sinds ik met zoveel verschillende paarden gaan rijden ben.