Hoe vang je een paard? [dat de wei niet uit wil...]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DebbyJ

Hoe vang je een paard? [dat de wei niet uit wil...]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:40

Leuk hoor, dat de paarden weer lekker in de wei kunnen lopen, maar als ik wil rijden heb ik Heske toch echt effe nodig. Ze is alleen met geen mogelijkheid te vangen, als je al naar haar wijst rent ze hard weg. Chanteren met biks, wortels etc helpt niet. En 't is zoveel gedoe om steeds alle paarden de wei uit te halen (dan loopt ze nl. wel mee). Wie o wie heeft er tips!

Memuska

Re: Hoe vang je een paard? [dat de wei niet uit wil...]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:46

In het begin dat ik Mush had was het ook een echte ramp om haar uit de wei te halen, ik herinner me een dag dat ik om twee uur les had, om half één was begonnen met haar uit de wei te halen en uiteindelijk 's avonds om half negen gereden heb Clown
Halster omlaten, met de longe in een hoek drijven, ho maar... Voor het halster was ze te snel, over de longe sprong ze over, met een emmer biks was ze net snel genoeg om één hap te pakken en er dan volle vaart vandoor te gaan...
Wat ik dan heb gedaan, is regelmatig bij haar in de wei gaan, om niets te doen. Ernaartoe stappen, even aaien en weer weg. Haar een halster omdoen, ermee naar de poort stappen, appel geven en haar terug loslaten (dat duurde in het begin erg lang, voor ik haar te pakken had tenminste, maar werd al snel beter!). Haar gaan halen, in haar stal zetten om eten te geven en weer naar de wei brengen. Op de duur wist ze niet meer waarom ze nu moest meekomen en nu ... roep ik één keer en komt ze aangegaloppeerd!
De moed niet laten zakken, er is hoop Knipoog Veel succes!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:00

Loop eens doelloos door het weiland.
Ga bloempjes plukken ofzo...op dat moment heeft je paard niet het gevoel dat je op haar gefixeerd bent.
Loop dus niet regelrecht op haar af maar met bochtjes en pauzes en als je dan bij haar bent pak haar dan niet gelijk vast. Geef haar een aai,loop weer door, en herhaal je actie. Als het eenmaal tijd is dat ze echt het weiland mee uit gaat moet je rustig blijven en nog steeds niet te veel op haar gefixeerd zijn.

Hou me op de hoogte wat dit voor effect heeft!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:03

Afzetten die handel. Laat haar maar eens in een smal lang stuk afgezet weiland lopen. Niet breed maar lang. Zo kan ze niet breed wegdraaien maar wel haar benen strekken. Spaart jou vangwerk. Of zet haar alleen in een weiland.

Vind de tip van Blossomm ook goed. Wij deden dit bij de pony. Niet alleen uit de wei halen om te rijden maar ook even om wat te eten of lekker poetsen...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:13

Ook belangrijk is dat je zelf rustig blijft wandelen en niet er achter aan gaan rennen. Dan wordt het spelletje alleen maar leuker voor het paard. Neem de tijd, als je haast hebt, niet aan beginnen. Verder ben ik het eens met Memuska. Vaak vangen zonder te gaan werken. Mijn paard was heel angstig voor mensen en niet te benaderen, laat staan vangen. Nu komt hij (heel zelden, maar toch) af en toe zelf naar me toe in de paddock om een aai te krijgen. Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:14

Ik ga met Blossomm en Memuska mee. Als je paard weet dat je alleen komt omdat hij dan moet werken gaat hij je liever uit de weg, het is immers veel leuker in de wei Lachen . Als je paard niet weet wat je met hem gaat doen, komen ze veel eerder nieuwsgierig kijken wat je dit keer te bieden hebt......

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:14

Ik ga eigenlijk met de rest mee.
Als de paarden 's nachts op stal staan, kun je ook op tijdstippen gaan rijden als je paard niet in de wei staat. Dan hoef je m ook niet te vangen enzo!
Ik kan mijn pony ook nooit uit de wei krijgen, loopt altijd weg. Ik kan dus eigenlijk niet op het midden van de dag rijden. Vind ik verder geen probleem, dan rij ik toch 's ochtends of 's avonds. Dat kan nu namelijk wel weer nu het zomertijd is!

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:17

Hmm herkebaar probleem Haha! Gelukkig is die van mij wel te porren voor een ritselend zakje en vervolgens een snoepje Lachen

Ik heb een keer op Terschelling gehad dat de pony waar ik perse op wilde rijden zich niet liet vangen. Ik ben er toen express achteraan gaan rennen (geen idee dat ik een soort join up deed Haha!) en hem ook de kant die ik wilde gaan opdrijven.. Na een aantal minuten was meneer er zat van en schijnbaar gaf ik het teken dat hij mocht stilstaan (toendertijd nog nooit gehord van freestyle en natural horsemanship Haha!). Ik kon toen zo naar hem toelopen en hem pakken.
Ik heb dit dus maar een keer meegemaakt, maar het was behorlijk effectief. Als jij de leiding neemt over het wegrennen, veranderen de rollen, je draait ze om: nu heb jij de leding en bepaal jij dat ze wegrent en welke kant ze opgaat. Ze zal na een aantal minuten vast blij zijn dat ze weer naar je toe mag komen Knipoog Haha!
Succes iig met het vangen van je paard!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:16

bloemkooltje: dat herken ik!!! die van mij heeft er ook zo'n handje van... maar hij gaat wel de kant op die ik op wil gaan, en dan heb ik m zo!!! leider leidt ook van achter!

qwintyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:02

gedult heel erg veel gedult , moeilijk en je hebt niet altijd tijd , maar terk er een een dag voor uit komt ze dan heel goed belonen en haar weer terug zetten , en danhopen dat in het vervolg gewoon komt!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:08

mijn pony krijgt altijd wat van mij als ik haar uit de wei haal Lachen
wat ze krijgt wissel ik af van verschillende brokjes op appels en wortels dus het blijft een verassing wat ze krijgt Lachen

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:19

Wat heb ik dan makkelijke paardjes, zij staan beiden te popelen om mee te gaan! Als ik aan kom lopen en ik roep, dan is Sarabie de eerste die de kudde verlaat om naar het hek te komen.. Zonder dat ik ze lok met wat lekkers.. En de oudste staat al op wacht vanaf het moment dat ze mijn stem hoort..
Maar ik kom ook bij de wei zonder dat ik ze er af haal en ze gewoon aanhaal en lekker met ze knuffel.. En ze dus niet altijd meeneem naar stal..

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:28

royena deed dat eerst dus ook zo van "bekijk het maar'
toen ben ik gewoon een week lang elkedag een half uur in het weiland gaan zitten (met grote vreugte van de andere paarden) met snoepjes (en een boek Tong uitsteken)

na de 2e dag kwam ze naar me toe... zo van heb jij snoepjes?
de 3e dag heb ik haar vast geklikt, ben wezen poetsen en heb dr weer trug gezet.
en dat nog n paar dagen, en toen liet ze zig gewoon vangen.

veel succes, ik hoop dat het werkt

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:22

je moet inderdaad een paar keer in de wei gaan zonder hem mee te nemen! Je geeft hem een snoepje en je aait hem wat en je gaat weer weg!

ik ga met Memuska mee!!

hem is haar trouwens Knipoog

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:59

bij mijn pony helpt het om er een spelletje van te makne (ze is niet gevoelig voor voer :S ) ze lopt steeds weg, en dan als zei loopt stil gaan staan, dan weer iets dichterbij proberen te komen als zei gaat lopen ga je weer stilstaan. zo blijf je door gaan tot je heel dicht bij haar bent en dan blijf je een tijdje staan of zitten, tot ze neiuwschierig word en naar je toe komt of je probeert haar heel snel te pakken. helpt bij mijn ppony altijd Lachen (je moet wel geduld hebben trouwens, en dat heb ik altijd meer dan mijn pony )

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:01

Elke keer dat ik de wei in ga, neem ik consequent een paardensnoepje mee.. zodat ze naar me toe komt rennen ( anders blijft ze wegrennen) Ik weet het paarden omkopen is niet goed, maar dit is voor mij de enigste oplossing. Miss heb je er wat aan

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:02

Mijn pony heeft trouwens ook weleens met een halstertouw ( van stro touwtjes) in de wei gestaan, zodat het ook nog weleens wilde lukken!

Misty4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:06

Ingsannie schreef:
Wat heb ik dan makkelijke paardjes, zij staan beiden te popelen om mee te gaan! Als ik aan kom lopen en ik roep, dan is Sarabie de eerste die de kudde verlaat om naar het hek te komen.. Zonder dat ik ze lok met wat lekkers.. En de oudste staat al op wacht vanaf het moment dat ze mijn stem hoort..
Maar ik kom ook bij de wei zonder dat ik ze er af haal en ze gewoon aanhaal en lekker met ze knuffel.. En ze dus niet altijd meeneem naar stal..

Jep die van mij ook die wil te graag de wei uit die wil niet meer een hele dag staan dan gaat ze voor het hek heen en weer lopen... Vroeger kreeg ik haar ook nooit en dan was ik zo lang bezig dat ik de moed opgaf en als iemand anders het dan probeerde dan kwam ze wel maar das natuurlijk ook niet de manier maar ik moest omdat ik het echt niet meer wist niets hielp... Bloos

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:19

De mijne heeft ook niet altijd zin en dan gaat hij heel gezellig doen alsof hij zich laat pakken, maar niet heus dan...

De beste remedie bij mijn paard is om hem op te jagen tot hij moe wordt en dan kun je hem gewoon pakken. Je moet hem iig niet laten winnen, want dan blijven ze dat spelletje met je spelen.

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:56

hehe Haha! thanx voor de tips, ik ga eens kijken wat werkt op Heske. Slimme trucjes zat zo te lezen.

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 16:25

Nou het is ongelooflijk. Ze heeft het licht gezien ofzo. Ze komt tegenwoordig naar me toe als ik de wei in loop! Ik weet niet wat ik meemaak. Haha! Maar mocht ze ooit lastig worden, dan lees ik jullie tips weer even terug. Knipoog

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:38

ik heb et gellukig mooi makkelijk mijn wei is vast aan de bak met draad ertussen dus ik doe het draad los en ze kunnen in de wei
en als ze niet komen en halster om doen lukt niet schud ik keer met brokken en dan komt ze meestal wel.

en als ze een halster om hebben en ik wil em pakken pak ik een pluk gras en dan eet ze het uit mijn hand want in de bak speel ik ook altijd met haar met een pluk gras