vraag aan de belgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

vraag aan de belgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:01

nu staan mijn paardjes sinds kort in belgie

en in nederland mag je bijna nergens een schuilstal maken en nu hoorde ik dat het in belgie VERPLICHT is om voor alle dieren op de wei een schuilstal te hebben

klopt dit??

het was de bedoeling om vd zomer een schuilstal te maken

maar ja als het anders dure boetes of zelfs in beslag neming als gevolg kan hebben (volgens de verhalen die ik nu dus hoor) tja dan moet het maar eerder

welke belg weet hier meer van en kan mij er alles over vertellen of dit wel of niet waar is

Memuska

Re: vraag aan de belgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:00

België en schuilstallen... Heb je een half uurtje de tijd?
Als ik me niet vergis is er wel sprake van geweest om die regel door te voeren, maar is het nog altijd niet wettelijk vastgelegd. Ik zal het straks even navragen bij m'n as schoonmoeder, die zit in de politiek en weet dat wel zeker Knipoog De zaak is wel dat als je geen schuilstal hebt, je al snel één of andere dierenactivist op je dak kan krijgen. Dat is nl wat wij hebben meegemaakt Bloos
Ik zal even het hele verhaal doen. Memuska stond eerst op een manège, maar door omstandigheden was ik het daar grondig beu en besloot haar naar huis te halen. Ze zou komen te staan bij Maykel, de pony van mensen die vlak bij mij wonen en ook een paard op de manège hebben. Er was een wei aan huis, met een stalletje voor Maykel die er al langer stond, maar ze hadden nog een stuk grond achteraan de straat waar ze dan met z'n twee zouden staan. De bedoeling was om daar een stal op te zetten, dus wij informeren bij de gemeente hoe het zit en we moesten geen bouwvergunning aanvragen: we mochten 15 m² per paard zetten + nog eens 15 m² extra voor opslag van voer, materiaal, hooi, stro, ... Dat zou dus neerkomen op 45 m². De stal die wij zouden zetten zou 9x3 meter zijn dus dat mocht perfect. Allemaal goed en wel, wij (nu ja, mijn vriend en mijn vader) beginnen te bouwen, twee uur later staat de politie voor de deur. De buren (dwz irritante mensen van twee straten verder met een afschuwelijk blauw tuinhuis in hun tuin) hadden geklaagd. Goed, zeggen wij, we moesten toch geen bouwvergunning hebben? Nee, zei de politieagent, maar je hebt nu wel meldingsplicht: gewoon even gaan zeggen op het gemeentehuis wat je gaat doen en dan komt het in orde. De dag erop ik dus naar het gemeentehuis, waar ze nog een hele cirque maakten omdat ik niet de eigenaar van de grond was maar wel de eigenaars van Maykel, blablabla... Enfin ik ga je niet vervelen met alle details, maar het komt er op neer dat onze stal er nu, een jaar na datum pas staat. Intussen hebben we gewoon bijgebouwd aan Maykels oorspronkelijke stal - daar mag ook geen stal staan maar hebben we tenminste aardige buren!
Maar die dierenactivisit dus... Het hele jaar door hebben onze paarden in de wei bij huis gelopen (waar de stal stond), en als het niet ging regenen/onweren/extreem warm zijn mochten ze naar de weides achterin de straat (waar de bouw van de stal was stilgelegd). Kreeg ik op een gegeven moment een telefoontje van zo'n razende man die het "niet vond kunnen dat onze paarden zomaar in de wei lopen zonder schuilstal!" Ik kreeg niet eens de kans om uit te leggen dat ze daar telkens maar een paar uur staan, en alleen als het geen extreem weer is - en bovendien hebben ze bomen om onder te schuilen maar goed.
Dat was mijn lange verhaal: kijk dus goed uit met bouwvergunningen want oh wee, hier in België... Ik vraag het straks nog even aan m'n schoonmoeder of het nu al verplicht is of niet! Veel succes!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:53

ok , weet iig ietsjes meer, als je na wilt vragen graag ! het is echt net over de grens en in de winter staan ze aan huis met lekker warme stal en paddock en nu hebben ze een zee van ruimte en het dus veel fijner (2 shetten kruizing hafxijslander en een anda allemaal bodem harde rassen die liever buiten lopen in de regen dan met regen in de stalgaan staan (vorige lokatie had ik al een schuilstal en daar gingen ze alleen in om te plassen en met vorst en regen lagen ze buiten ,..)

als het erg guur weer is (echt koud en regen (winter dus ) dan schuilen ze pas na 2 dagen voor die tijd zie je ze ook niet binnen

echt erg dus

we gaan zoiezo een schuil stalletje maken voor de bende , maar pas in de zomer , gezien de financieen ligt daar de planning maar ja als het dus volgens de wet moet tja dan moet het maar eerder

dus als je het na wilt vragen erg graag !

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:58

Tip: begin niet zomaar aan het bouwen van een schuilstal in Belgie.
Vanaf een bepaalde grootte moet je namelijk een vergunning aanvragen ...
Je gaat best eerst om wat inlichtingen vragen bij de gemeente Knipoog .

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:04

hoi,
het hangt er van af in welke gemeente je paardje staat. dier waar ik woon in geel is het niet verplicht. in westerlo en herentals wel. zit raar in mekaar. ook moet je zeker een vergunning vragen om te bouwen. en anders een verplaatsbare stal zetten, die mag je zonder vergunning plaatsen.
groetjes

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 11:15

het frame van de oude stal staat er nog , er heeft dus een schuil stal gestaan , die is door de vorige huurder "meegenomen" dus neem aan dat het mag ... volgens de verhuurder mag het ook .. en moet het niet maar ja das een boomkweker geen paardenhouder ..

Cat_e72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:59

In mijn gemeente (ligt wel in de provincie Antwerpen) moet je het wel aanvragen.
Er is wel volgend verschil : voor een schuilstal van max 21 vierkante meter hoef je geen plan van een architect te hebben (dan mag je zelf een plannetje tekenen) en volstaat een aanvraag die ze 'vereenvoudigde vergunningsaanvraag' of iets dergelijks noemen. Niet dat het dossier dat je dan moet indienen zo eenvoudig is (is nog steeds een hele papierwinkel), maar het zal wel eenvoudiger zijn dan een echte vergunningsaanvraag, en zal niet door zoveel instanties moeten goedgekeurd worden als een gewone vergunningsaanvraag.
Als het groter is dan 21 vierkante meter dan moet je door een architect een plan laten tekenen, en een volledige vergunningsaanvraag doen.

In ieder geval, ik zou persoonlijk nooit voortgaan op hetgeen men op de gemeente zegt, want vaak weten ze daar helemaal niet waar ze het over hebben... Ik heb ooit een schepen van ruimtelijke ordening op een infoavond horen zeggen (in volle Steve Stevaert-periode dan nog ! - de Belgen weten wel over welke periode ik het hier heb) dat je voor een schuilhok geen vergunning nodig had... terwijl je destijds zelfs voor een brievenbus met een dakpan op een vergunning nodig had ! Enfin, de uitspraak van die schepen werd natuurlijk door de volledige zaal op hoongelach onthaald... alhoewel het eerder is om te huilen...

Ondertussen is er (gelukkig) wel al één en ander veranderd qua wetgeving, maar ik zou met toch maar eens goed informeren bij een architect !

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:04

ik heb hier zelf geen ervaringen mee maar in de huiskamer is er een belgentopic : to belg or not to belg part 4 : the mariage
daar zitten héél veel belgel bij elkaar en die zullen er wel verstand van hebben *LOL*
misschien kan je daar je licht eens opsteken ?

groetjes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:28

Huisvesting dieren (voorlichting) VAN GANSBEKE SUZY (suzy.vangansbeke@ewbl.vlaanderen.be) ++32(0)9 272 23 07

Volgens mij moet deze mevrouw je meer kunnen vertellen, maar vraag ook bij de gemeente even na of je daar iets mag bouwen. Een verplaatsbare stal mag vrijwel altijd en verplaatsbaar is daarbij een heel ruim begrip (ongeveer alles zonder fundering Clown )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:24

Mja het hangt idd nog veel af van de gemeente ook. De algemene regel is, zoals ik al zei, 15 m² per paard + 15 m² opslag (nagevraagd bij het ministerie), maar elke gemeente heeft z'n eigen variant... Ik bel vanavond even op, zit momenteel op de unief Knipoog Je hoort het nog!