België en schuilstallen... Heb je een half uurtje de tijd?
Als ik me niet vergis is er wel sprake van geweest om die regel door te voeren, maar is het nog altijd niet wettelijk vastgelegd. Ik zal het straks even navragen bij m'n as schoonmoeder, die zit in de politiek en weet dat wel zeker
De zaak is wel dat als je geen schuilstal hebt, je al snel één of andere dierenactivist op je dak kan krijgen. Dat is nl wat wij hebben meegemaakt
Ik zal even het hele verhaal doen. Memuska stond eerst op een manège, maar door omstandigheden was ik het daar grondig beu en besloot haar naar huis te halen. Ze zou komen te staan bij Maykel, de pony van mensen die vlak bij mij wonen en ook een paard op de manège hebben. Er was een wei aan huis, met een stalletje voor Maykel die er al langer stond, maar ze hadden nog een stuk grond achteraan de straat waar ze dan met z'n twee zouden staan. De bedoeling was om daar een stal op te zetten, dus wij informeren bij de gemeente hoe het zit en we moesten geen bouwvergunning aanvragen: we mochten 15 m² per paard zetten + nog eens 15 m² extra voor opslag van voer, materiaal, hooi, stro, ... Dat zou dus neerkomen op 45 m². De stal die wij zouden zetten zou 9x3 meter zijn dus dat mocht perfect. Allemaal goed en wel, wij (nu ja, mijn vriend en mijn vader) beginnen te bouwen, twee uur later staat de politie voor de deur. De buren (dwz irritante mensen van twee straten verder met een afschuwelijk blauw tuinhuis in hun tuin) hadden geklaagd. Goed, zeggen wij, we moesten toch geen bouwvergunning hebben? Nee, zei de politieagent, maar je hebt nu wel meldingsplicht: gewoon even gaan zeggen op het gemeentehuis wat je gaat doen en dan komt het in orde. De dag erop ik dus naar het gemeentehuis, waar ze nog een hele cirque maakten omdat ik niet de eigenaar van de grond was maar wel de eigenaars van Maykel, blablabla... Enfin ik ga je niet vervelen met alle details, maar het komt er op neer dat onze stal er nu, een jaar na datum pas staat. Intussen hebben we gewoon bijgebouwd aan Maykels oorspronkelijke stal - daar mag ook geen stal staan maar hebben we tenminste aardige buren!
Maar die dierenactivisit dus... Het hele jaar door hebben onze paarden in de wei bij huis gelopen (waar de stal stond), en als het niet ging regenen/onweren/extreem warm zijn mochten ze naar de weides achterin de straat (waar de bouw van de stal was stilgelegd). Kreeg ik op een gegeven moment een telefoontje van zo'n razende man die het "niet vond kunnen dat onze paarden zomaar in de wei lopen zonder schuilstal!" Ik kreeg niet eens de kans om uit te leggen dat ze daar telkens maar een paar uur staan, en alleen als het geen extreem weer is - en bovendien hebben ze bomen om onder te schuilen maar goed.
Dat was mijn lange verhaal: kijk dus goed uit met bouwvergunningen want oh wee, hier in België... Ik vraag het straks nog even aan m'n schoonmoeder of het nu al verplicht is of niet! Veel succes!