Inwerking Pessoa bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Inwerking Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 23:03

Als je de teugels aan een pessoa bit aan de bitringen vastmaakt ipv de onderhangende ringen, is dan de werking hetzelfde als een trens, of werkt hij door de bovenste ring toch nog sterker in?

Afbeelding
even plaatje voor de duidelijkheid Lachen

Ik heb nml dit Afbeelding
hoofdstel en daar hoort een bit aan dat door scharen wat lager hangt en nu zoek ik dus een bit dat dat heeft, maar niet (veel) scherper inwerkt Lachen

Iemand een idee?

Margreet

Re: Inwerking Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:16

Door de bovenste ring krijg je toch heel iets een hefboomwerking, het is niet helemaal hetzelfde als een gewone trens.

Maar als het bit lager moet hangen, is het dan niet makkelijker om gewoon het bakstuk een gaatje langer te gespen Blond
Of zit de neusriem er aan vast ofzo, ik kan het plaatje niet zo goed zien, te klein.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 05:07

Ik denk dat je heel weinig echt 'inwerking' heeft dan. Als de bakstuk aan de bovenste en de teugel aan de bitring zelf zit.
Een pessoateugel werkt namelijk door druk te zetten achter de oren (doordat het kantelt, trekt het aaan de bakstukken, waardoor je daar de druk krijgt).
Aangezien hij nu nauwlijks kantelt, hoef je volgens mij geen zorgen te maken Knipoog

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:52

Margreet schreef:
Maar als het bit lager moet hangen, is het dan niet makkelijker om gewoon het bakstuk een gaatje langer te gespen Blond

Haha, dat is ook een goede! Knipoog
Nee, de neusriem zit inderdaad aan het bakstuk vast, vandaar dat dat geen optie is.

Eigenlijk moet ik dus een losse ring aan het bakstuk hebben en daar dan een normaal bit aan hangen, dan heb je helemaal geen hefboomwerkin.. toch?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:54

Je kan ook clipjes aan de bakstukken gespen en daar je trens aanhangen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:02

Twister liep eerst met een Pessoa. Zijn bazinnetje zette hem op de onderste ring voor buitenritten, en anders op de grote ring. Ik reed hem altijd met de grote ring, en sinds vorig jaar heb ik er een gewone trens inhangen. Ik merk geen verschil, ik denk niet dat het zoveel uitmaakt eigenlijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:06

Door de bovenste ring (de hefboomwerking dus) wordt het bit naar boven getrokken en het bakstuk naar beneden (meer druk achterde oren dus) en dat zorgt dus voor een scherpere werking.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:17

Anouar15 schreef:
Door de bovenste ring (de hefboomwerking dus) wordt het bit naar boven getrokken en het bakstuk naar beneden (meer druk achterde oren dus) en dat zorgt dus voor een scherpere werking.

Klopt inderdaad maar de inwerking als hoe jij het wilt gaan gebruiken is minimaal.
Maar als je met een gewoon bit wilt gaan rijden zal ik lekker gespen aan de bakstukken hangen.