wel of geen peesbeschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquineNature

wel of geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 22:39

Mijn pony heeft bij mij altijd met peesbeschermers gelopen. Daarvoor liep hij ook altijd al met peesbeschermers, volgens zijn vorige berijder tikte hij namelijk erg met zijn voorbenen tegen zijn kogels.
Nu merk ik echter de laatste tijd dat hij alleen aantikt wanneer hij zijn peesbeschermers om heeft, het is tijdens het rijden duidelijk hoorbaar. Zonder zijn beschermers tikt hij niet aan. Hij heeft na het rijden zonder beschermers geen dikke, warme pezen/ kogels of zandstrepen op zijn kogels.
Is het nu verstandig om voortaan zonder peesbeschermers te rijden of kan ik ze beter omdoen aangezien hij de afgelopen 6 jaar altijd met beschermers heeft gelopen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
groetjes

Skitter

Re: wel of geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 05:11

Ik heb daar slecht ervaring mee. Het is natuurlijk waarschijnlijk toeval, maar de eerste keer ik zonder peesbeschermers reed met mijn pony, had ze de dag erna een kleine peesblessure. Ik geloof dat dit dan gewoon echt toeval is, maar ik ben niet zo'n voorstaander van peesbeschermers, tenzij ze echt nodig zijn (springen, longeren af en toe cross etc etc)
Verder kan je volgens mij als je gaat dressuuren wel rustig zonder peesbeschemers rijden. Let alleen dan wel op dat hij echt niet strijkt, en niet alleen strijkt maar dan zonder geluid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:50

Misschien kun je de peesbeschermers weglaten en de benen een keer wit bandageren, zo kun je heel erg goed zien waar en of het paard zichzelf ergens aantikt of strijkt. (moet je alleen wel in een droge bak rijden, anders heeft het weinig zin met alle modder). Het is maar een idee, ik heb geen idee of het ook werkt.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:13

Ik heb ze voor de zekerheid altijd om tijdens het rijden. Ze tikt niet aan van zichzelf, maar wel als ze een keer zijwaarts schiet of iets moeilijk vind. En dan hoor ik liever de peesbeschermers dan de klappen op haar eigen benen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:30

Ik heb ze als ik gewoon in de bak rij bijna nooit om. Mijn paard heeft ze niet nodig en als ik ze wel om heb moet ik er altijd springschoenen bij omdat hij anders de ballen van z'n hoef kapot trapt, zonder peesbeschermers doet hij dat niet.
Bovendien wordt het onder de peesbeschermers heel warm en dat is weer slecht voor de pezen. Als je paard ze niet nodig heeft zou ik ze niet om doen.

Mijn paard loopt zonder dus ook beter dan met.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:45

dat is bij mijn paard dat je met peesbeschermers hoort aantikken maar dat komt gewoon omdat peesbeschermers tegen elkaar aan meer geluid maken dan benen tegen elkaar, mijne doet het zonder dus ook maar dat hoor je gewoon niet (wel fijn trouwens, met bandages ook niet)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:58

Ik rijd altijd met peesbeschermers. Puur omdat ik zie dat hij strijkt aan de krassen op de kappen en ik regelmatig een sprongetje meeneem.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:26

Ik heb ze nooit om bij mn pony alleen met springen. Hij moet zn eigen stokmaat springen op wedstrijd dus dat vind ik het wel een fijn idee als zn voorbeentjes beschermd zijn.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:04

Ik rijd ook altijd met peesbeschermers. Mijn pony strijkt niet echt maar ik vind het gewoon een veiliger idee. En kwaad kan het denk ik niet.

Even over jouw vraag. Ik denk dat je ze gewoon af kan laten als er ECHT niks te zien is. Wel raar trouwens dat hij het alleen doet als je peesbeschermers om hebt......