3jarige door ander laten rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brechje

3jarige door ander laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:46

Michaela is drie en net zadelmak. Ik kan er al aardig mee de bak door, maar echt lekker doorgereden is ze nog niet. Omdat ik met mijn rugklachten zit en het eigenlijk zelf wil doen, doen we gewoon lekker lang over alles. Als het maar gewoon correct gebeurd vind ik dan. Ik heb 2 bijrijdsters/ verzorgsters voor de paarden en we hadden dus laatst een discussie over het wel of niet mogen rijden op mijn jonge paardje. Michaela is nogal eenkennig en daarom was het ook geen probleem om de eerste paar keer dat ik haar ging rijden, gewoon zelf op te stappen en weg te rijden. Ze heeft geen kik gegeven! Laatst had ik 1 van de verzorgsters op laten stappen, omdat ik gewoon na 5 minuten zon pijn in mijn rug had dat ik niet meer kon zitten, maar ik micha nog wel even onder het zadel wou hebben. Michaela accepteerde dit niet zo heel erg en begon erg dwars te doen en te bokken etc. Ze zat eigenlijk alleen maar: geen druk op de teugels en geen been, maar toch vond Micha dat het niet mocht. Geen succes dus....Michaela is wel een apart geval als het gaat om eenkennigheid.
Nu 3 weken later gaat het al veel makkelijker en Michaela doet gewoon goed haar best en bijna alle knoppen zitten erop. Maar ik wil haar voorlopig gewoon zelf rijden, omdat ik weet wat ik doe en ze dan gewoon op mijn hand gaat rijden. Iedereen rijd anders en wil gewoon dat mijn paard straks correct onder het zadel loopt, ik heb dus gezegd dat ik haar de komende tijd zelf rijd en zij dus moeten wachten tot we echt een heel stuk verder zijn! Uitstappen vind ik niet zo'n heel groot probleem, alleen de dagen dat ik haar rijd (2 of 3 dagen in de week) zijn ze er dus niet! Dit werd niet in dank afgenomen door 1 van de meiden Bloos Ze wacht al 2 jaar tot ze erop kan, maar ik vind het eigenlijk heel logisch dat zij er nog niet op mag...Maar zij vind dat ze mijn paard naast mijn training wel gewoon een dag recreatief of rustig kan rijden...Maar straks rijd ze er binnen een uur uit waar wij uren op oefenen!
Nu is het niet zo dat ik haar dressuurmatig ga rijden, ze is straks vooral voor de recreatie, maar ik wil wel gewoon dat ze netjes alles gaat leren onder het zadel! Deze week gaan we ook beginnen met les krijgen.
Ik ben er voor mezelf wel uit, ze mag er gewoon nog niet op Haha! maar ben wel benieuwd, wat zouden jullie doen?
Zouden jullie iemand anders op je jonge paardje laten rijden?

Whisperke

Re: 3jarige door ander laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:00

ik zou het ook niet doen voordat je er zelf helemaal achter staat aan 1 kant vind ik het wel goed dat je hun misschien leert longeren met dat paardje stel je hebt hele erge rugpijn en je kunt of mag een tijdje niet rijden dan is het goed voor haar dat ze toch wat beweging krijgt maar ja misschien is het beter dat jij haar nu een beetje doorrijdt en die andere meiden jou helpen met poetsen zodat zij het paard leren kennen en anders om.. Maar aan jou reactie te zien wil je het liever niet dan zeg ik gewoon doe het niet ze moeten genoegen hebben aan die andere paarden. Misschien dat het toch komt na een tijdje.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:05

eens met Whisperke en vergeet niet: Het is JOUW paard, dus jij beslist wat er mee gebeurd of niet, dus die meiden hebben het maar goed te vinden Knipoog Naar mijn gevoel heb je het liever niet, dus ik zou het dan ook gewoon niet doen...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:05

Een bijrijder? Nee.. Misschien als we een jaar verder zijn ofzo, maar nu nog niet. Ik heb er nu zoizo het liefst zo min mogelijk anderen erop. Een keertje laten uitstappen bij wijze van spreke maar zelfs dat doe ik nog liever zelf..

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:09

Ze doen verder wel alles met haar incl longeren! Eentje doet haar dus al bijna 2 jaar en loopt ook af en toe met haar in het tuig, dat gaat verder allemaal prima (maar wel als ik erbij ben)...dus beweging is geen probleem en paard en verzorgsters kennen elkaar ook (maar toch vind ze het niet zo heel erg geweldig). Michaela kent alle stemcommando's, dus als het zou moeten kunnen we ook nog vrijlongeren (doen we af en toe al). Mijn andere paardjes (2 shetten en een nu nog geblesseerde kwpn/arabier) doen ze eigenlijk vrijwel nooit...ze komen in dit geval alleen voor Michaela!

Maar mijn standpunt staat ook wel vast Haha! geen gerij met mijn paardje de eerst komende tijd....was benieuwd wat anderen er van vonden of zouden doen Knipoog

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:24

Ik begrijp je dilemma heel goed, zit er zelf ook een beetje mee.
In eerste instantie vond ik het een 'must' dat mijn nichtje, tevens mijn bijrijdster er op zou stappen... Maar nu ik Bella de eerste weken zelf gereden heb, vind ik het eigenlijk wel prettig dat mijn nichtje liever 'andere' dingen doet met het paard, in plaats van rijden..
Ze 'tut' heel lief, en is bezig met natural horsemanship, dingen die mij niet zoveel doen. Rijden is voor haar (gelukkig) niet zo heel belangrijk.

Zo kan ik Bella helemaal naar 'mijn hand' zetten onder het zadel. Ze is ook pas 4, en net een paar maanden onder het zadel. (bij haar zitten dus alle knoppen er nog niet op!)

Succes ermee!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:07

Er komt op mijn paarden niemand te rijden laat staan jonge paarden. Doe het maar lekker zelf, dan maar iets langer maar dan weet je wel dat het gebeurd zoals jij het wil!!