Ruin met hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maatje

Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:57

Ik heb een ruin van 9 jaar oud die zodra er een merrie in de buurt komt veranderd in een wilde hengst. Hij staat op een landje met alleen maar ruinen maar in de zomer komen er ook merries bij. Dan veranderd ie in een macho en is zowat onhandelbaar de eerste paar weken. Daarna zakt het wat af maar het blijft een echte hengst.
Nu is mijn vraag... Herkent iemand dit gedrag, zoja wat doen jullie er aan of kan iemand mij advies geven?

M_aaike_

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:06

misschien is hij wel klop hengst.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:12

Wij hebben een 21 jarige ruin op stal staan en die is de afgelopen weken alleen maar bezig geweest met dekken, dekken, dekken! De merries die hem gewoon zijn gang laten gaan zetten we er niet meer bij want ze krijgen allemaal plekjes.
Hij doet ook alsof het een volbloed hengst is terwijl het gewoon een oerdegelijke knol is..ouwe viespeuk

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:14

Hier nog eentje die gezellig staat te zijn met de merries...maar hij is verder wel braaf in omgang...sommigen hebben het gewoon erg extreem, vooral als er andere ruinen bijstaan. hier meestal 2 groepen merries met elk een ruin (niet meer dan 2) en verder alleen ruinengroep. Dan blijft het knokken en macho-gedoe een beetje onder controle

Maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:32

hmm.. paarden zijn vreemde beesten!
ja misschien een klop hengst.. Maar ik zou niet weten hoe je dat ziet..?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:37

op de manege is er ook een ruin die steeds wil dekken.Zelf op andere ruinen.En tja hij is wel lief in omgang.Vandaag hoorde ik dat pluto ook op een pony wou springen tja het is echt een ruin.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:38

mijn paard is zeker weten ruin maar heeft vorig jaar zijn vriendinnetje ook gedekt Tong uitsteken, wel vervelend voor je dat hij zo veranderd in de buurt van merries, zou niet weten wat je er tegen moet doen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:11

http://www.mijnalbum.nl/Foto=UOAPIUPZ
zie hierboven een ruin,met mijn merrie! we hebben ze nu apart gezet,maar hij dekt gewoon de andere aanwezige merries. er zijn nog meer ruinen in de wei,maar die dekken niet. en de hengstige merries komen ook als bijen op de honing op die ene ruin af.. je hebt het,of je hebt het niet...

Maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:51

hahaha ja misschien heb je gelijk!
Maar die van mij wordt helemaal gek als ie uit de wei wordt gehaald, het liefste rent ie meteen terug naar de merrie! Doen die van jullie dat ook?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:56

Die van mij is ook gek op merries veel hinneken enz..
stoer doen en showen ( das dan wel weer makkelijk op concour hahahah

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:09

Ik heb ook een ruin van 7,en die is pas een half jaar geleden gecastreerd. Als ik hem met merries samen los zet brult ie als een hengst en wil er alleen maar bovenop. De hele tijd hangt zijn piemel eruit. Verder is ie wel heel goed handelbaar,geen last verder gehad met rijden ofzo van dit gedrag

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:49

Maatje schreef:
hmm.. paarden zijn vreemde beesten!
ja misschien een klop hengst.. Maar ik zou niet weten hoe je dat ziet..?

Dat zie je niet, anders hadden ze bij de castratie wel 2 ballen verwijdert Lachen... Er moet dus (wanneer het zo is) nog ergens een bal rondzwerven in 1 van de liezen, maar dat lijkt me niet. Niet veel DA doen nog castreren en 1 bal laten zitten volgens mij...?

Het lijkt me wel vervelend zeg.. Mijn pony is nu sinds 2/3 weken ruin, en kan eigk al wel gewoon aan merries ruiken zonder dat hij egt onwijs vervelend word. (is dan ook pas 2 jaar...maar had voor zijn castratie goed hengstengevoel!)

Suc6 er mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:18

sweet_angel schreef:
Het lijkt me wel vervelend zeg.. Mijn pony is nu sinds 2/3 weken ruin, en kan eigk al wel gewoon aan merries ruiken zonder dat hij egt onwijs vervelend word. (is dan ook pas 2 jaar...maar had voor zijn castratie goed hengstengevoel!)

Suc6 er mee!

Geen garantie hoor! Mijn je-weet-wel hengst was ook twee, maar hij weet drommels goed wat hij met een merrie moet Haha! Hij doet het wel beleefd, vriendelijk en netjes, dus ik zit er niet zo mee.
Sommige ruinen maken er een komplete verkrachting van, dat is niet gewenst; maar als ze het netjes en voorzichtig doen, snap ik niet waarom daar zoveel commotie over gemaakt moet worden (jaloezie over de eigen situatie? Extreme duivel )

snuffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:18

Die van mij staat sinds een maand op een nieuwe stal waar hij continu buiten loopt. En daar staan ook twee merries. Hij was altijd een bedaarde ruin, maar toen hij kennismaakte met deze twee dames, werd hij plotseling hengst. De eerste twee weken was er echt geen land met hem te bezeilen, hij was zooo veranderd. Liep de hele tijd de stoere hengst uit te hangen, en als ik met hem aan het werk was, wilde hij niet opletten en liep hij de hele tijd te schreeuwen.
Maar nu is hij weer wat meer in balans en is hij nog wel stoer, maar niet meer zo heftig. Op zich wel leuk hoor, een beetje een macho, nu hij niet meer zo doorgeslagen is. Het toont wel!

Hij liep ook de hele tijd met een stijve rond te stappen en was wat aan het droogoefenen, maar dat hij er ook op kon springen, was hij nog niet achter (kan natuurlijk nog komen....).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:46

zo kwamen wij er achter bij onze pablo , dekte niet alleen , kwam ook vrij veel uhhh spul vrij Bloos

eerst op aanraden van de stalhouder een ruinen prik gegeven
maar buiten het feit dat dat kanker verwekkend is werkte het ook voor geen milimeter

toen een bloedtestje laten doen en tada onze oude gecastereerde fokhengst bleek nu klophengst (na veel rondbellen kwamen we der achter dat er met de casteratie wat fout was gegaan en meneer is dus nu een onnatuurlijke volle klophengst Haha! gelukkig wel goed handelbaar)