Oude huismiddeltjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Oude huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:36

Weet iemand hier leuke ouderwetse huismiddeltjes ( of hoe dat ook heet>> van die middeltjes die je zelf kunt maken) voor jeuk, allergie, en dat soort dingen??? Wil ik namelijk zelf maken, maar ik kan nergens recepten vinden!

ellepel

Re: Oude huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:42

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:44

Heb hier in een boekje: zalf tegen jeuk

vermeng 30g zwavelbloem, 30g levertraan en 15 g terpentijn. Ongeveer om de vijf dagen moet de zalf met water en zeep uit de vacht gewassen worden. anders veroorzaakt het oude vet zelf jeuk!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:15

op alle wondjes enzo smeer ik uierzalf. kale plekken, doorrijwondjes, schuurplekken overal doe ik uierzalf op. en ik heb mijn pony's nog nooit horen klagen Lachen
nee het werkt gewoon goed, je houdt het goed vet en soepel.
wij gebruikten ook tea tree olie bij ons paard met zomer eczeem. 2 keer per dag insmeren dat werkte echt goed!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:03

Neem een pan met wat water pak een hitte bestendig bakje doe daar wat vaseline in. Koop goudsbloemkruiden of pluk ze vers uit je tuin en doe er een flinke hand van in het bakje.Zet het bakje in het water van de pan en laat dat 3 kwartier trekken.let wel op dat het water niet verdampt, en doe niet te veel water in de pan want dan kan het met borrelen over koken in het bakje. Je kan veel kruiden hiervoor gebruiken. Goudsbloem is tegen schraal kapotte en andere huidaandoeningen. Brandnetel zuiverd de huid. Citroenzalf voor langs de ogen tegen muggen. Koop anders een boekje over kruiden? Wat je ook kan doen is de vaseline vervangen door zonnebloemolie, dan is het wat vloeibaarder.Als je nou een oud potje ofzo met deksel bewaard dat is wel zo handig.Let wel op dat als je de kruiden gaat zeven laat het dan meteen in het potje lopen, want vaseline wordt meteen weer hard en als je wacht ben je telaat. Wil je nog wat weten dan hoor ik het wel. Ik heb veel cursussen gegeven over kruiden en geef graag tips.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:50

Om de hoeven te desinfecteren (bacterieen te doden) gebruik ik een mengsel van azijn en dettol. Dit gebruik ik op advies van mijn smid ivm een zachte witte lijn en ik moet zeggen dat het goed werkt!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 07:53

marleen_usar schreef:
Neem een pan met wat water pak een hitte bestendig bakje doe daar wat vaseline in. Koop goudsbloemkruiden of pluk ze vers uit je tuin en doe er een flinke hand van in het bakje. Hoe haal je die kruiden dan uit die bloemen, of moet je de hele bloem erbij in doen? Zet het bakje in het water van de pan en laat dat 3 kwartier trekken.let wel op dat het water niet verdampt, en doe niet te veel water in de pan want dan kan het met borrelen over koken in het bakje. Je kan veel kruiden hiervoor gebruiken. Goudsbloem is tegen schraal kapotte en andere huidaandoeningen. Brandnetel zuiverd de huid. Citroenzalf voor langs de ogen tegen muggen. Koop anders een boekje over kruiden? Wat je ook kan doen is de vaseline vervangen door zonnebloemolie, dan is het wat vloeibaarder.Als je nou een oud potje ofzo met deksel bewaard dat is wel zo handig.Let wel op dat als je de kruiden gaat zeven laat het dan meteen in het potje lopen, want vaseline wordt meteen weer hard en als je wacht ben je telaat. Wil je nog wat weten dan hoor ik het wel. Ik heb veel cursussen gegeven over kruiden en geef graag tips.

Maar als je dat dus in die pan gaat doen, dan blijven er na het trekken toch allemaal stukjes achter in de vaseline? Weet je misschien ook iets dat jeukverminderend werkt? Heel erg bedankt!

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:13

Leuk thema. Ik heb zelf hier enkele jaren cursussen voor gevolgd en denk dat ik hier toch een beetje raad kan geven.

Banja schreef:
Hoe haal je die kruiden dan uit die bloemen, of moet je de hele bloem erbij in doen?

de bloemen zijn de kruiden. Dus gewoon ingooien, de werkende bestanddelen worden door de warmte uit de bloemen getrokken en in de vaseline opgenomen

Banja schreef:
Maar als je dat dus in die pan gaat doen, dan blijven er na het trekken toch allemaal stukjes achter in de vaseline?

Daarom zeef je de warme vaseline

Banja schreef:
Weet je misschien ook iets dat jeukverminderend werkt?

tea tree olie werkt jeukverminderend. Bedenk wel dat je ook de oorzaal van de jeuk moet wegnemen. Maar in geval van zomereczeem is dit inderdaad niet zo simpel.
Naar mijn mening kan je succes hebben met een behandeling met goudsbloem, munt en kamille. Hier kan je nog wat etherische olie van tea tree in vermengen. De munt vermindert de jeuk, de kamille verzacht de slijmvliezen, wondoppervlakken en de huid. De goudsbloem doe ik er bij omdat bij zomereczeem de huid vaak opengeszchuurd is wat op zich weer jeuk geeft. Dus de goudsbloem bevordert de genezing van deze wondjes. Als er nog geen wondjes zijn kan je de goudsbloem er uit laten.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:50

maar wat is tea tree dan eigenlijk, want ik weet wel van die middeltjes die je in de winkel kunt kopen, met tea tree, maar waar haal je het zelf dan vandaan? En met die goudsbloemen, munt en kamille, doe je dat ook in vaseline en dan laten trekken in heet water?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:07

Wat iedere paarden bezitter op stal moet hebben is resqeu remedie van Bach. Dat is een gele tube en je kan het overal voor gebruiken.Het is in iedere reformwinkel te koop. Wat ook heel goed werkt als je bv getrapt bent of op je teen getrapt dan neem je boter. Kan ook bij je paard gebruikt worden,je smeert het er gewoon dik op. Bij geiriteerde ogen kan je goudsbloemen in een koje doen kokend water erbij en laten ttrekken. Afgekoeld kan je het dan gebruiken.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:48

Banja schreef:
wat is tea tree dan eigenlijk

de "etherische olie" van tea tree kan je kopen in een flesje in de apotheek of reformwinkel.
Je kan ook tea tree zalf kant en klaar kopen in kruidvat bijvoorbeeld.

Banja schreef:
En met die goudsbloemen, munt en kamille, doe je dat ook in vaseline en dan laten trekken in heet water?

Nee geen water gebruiken.
Je gaat als volgt te werk;
De vaseline doe je in een pan die je opwarmt.
De planten doe je dan bij van zodra de vaseline warm en vloeibaar is.
Dan laat je het 10 minuten pruttelen zodat de werkzame stoffen van de planten in de vaseline trekken.
Dan giet je alles door een zeef en het produkt dat onder uit je zeef komt (de vaseline met de onttrokken werkzame stoffen) doe je in potjes (Nu lan je eventueel wat van de tea tree olie toevoegen). De vaseline zal dan langzaam afkoelen en dat is dan je zalf die opstijft van zodra het afkoelt.

De planten zelf kan je vers plukken of kopen in gedroogde toestand in de reformwinkel.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:08

goudsbloem werkt toch ook tegen stijve benen? Wij geven het aan mijn oude verzorgpony (dit jaar wordt ze 25) tegen de stijfheid van haar benen etc. Ik ga toch maar van die goudsbloemzalf maken denk ik..

wij gebruiken voor onze honden op schrale plekken en open wonden ook uierzalf, maar die stomme beesten likken het er weer af dus ach Knipoog

ehmm.. wat gebruik ik nog meer..

Oja, toen mijn vzpony een schuurwond boven haar oog had, hebben we kamillethee gezet, af laten koelen en daarmee de wond schoongemaakt.

ennehmm.. Sja... verder niets geloof ik, en anders meld ik het Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:29

- Om de mondhoeken zacht en soepel te houden, kun je ze (voor het rijden) insmeren met een beetje slaolie of vaseline.

- Vliegen spray: half liter azijn half liter hele sterke afgekoelde thee, een flesje citronella olie (20 druppels) en een scheut dettol (werkt tegen vliegen en dazen!)

- Nog een anti-vliegenspray:Deze antivlieg verjaagt allerlei steekbeesten bij jou en je pony en door de kruidnagelen word een steekwondje (als die irritante beesten nog bij je in de buurt durven komen) ook nog eens ontsmet en verdoofd.

Nodig?

 Kruidnagelen
 Natuurazijn zonder kleurstoffen
 Water
 Pannetje met deksel
 Zeef
 Spuitbus (bijvoorbeeld een lege antiklit bus of een plantenspuit)
 Tea tree? Paar druppels?

Hoe maak je het?

1. Je laat een flinke hand kruidnagelen een half uur in ¾ l. water koken, met de deksel op de pan.
2. Je laat dit goed afkoelen.
3. Je zeeft de kruidnagelen uit het water.
4. Je vermengt ¼ l. van de azijn met het aftreksel van de kruidnagelen.
5. Je stopt het goedje in een spuitbus.

- Zadelzeep- recept
Voor deze zadelzeep heb je geen water nodig bij het poetsen van je tuig en het leer gaat er enorm van glimmen, handig voor een wedstrijd.

Nodig?

 Glycerine zadelzeep (zo’n oranje blok)
 Melk
 Zadelolie
 Pannetje
 Pollepel
 Eetlepel
 Stevig bakje

Hoe maak je het?

1. Je smelt de zadelzeep in een pannetje
2. Je doet er een scheutje melk bij (niet te veel, dan stolt het niet)
3. Je doet er een paar eetlepels zadelolie bij
4. Je roert alles goed door
5. Als alles vermengd is giet je de zeep in het bakje
6. Je laat alles goed stollen

Hoe gebruik je het?

Je maakt je sponsje licht vochtig en doet daar een dun laagje zadelzeep op. Met een draaiende beweging maak je je tuig het beste schoon.
Voor extra glans kun je ook nog met een zacht lapje erover heengaan.

- Wat super werkt bij paarden met droge hoeven:
Meng 2 delen zonnebloemolie en 1 deel azijn en smeer dat iedere dag op de hoeven.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 09:15

Dat zadelzeep, is dat wel goed voor het zadel, want ik neem aan dat je daarbij niet teveel melk moet gebruiken? Deze ideen komen zeker van doe het zelf he? Tong uitsteken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:59

haha ja idd, komen van doehetzelf haha Haha!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:00

haha en nog verder: bij mij vandaan Knipoog Nog een ding bij die zadelzeep: ik had het in een oud nivea blikje gestopt, met het sponsje erbij maar toen ging het wel schimmelen: Yahk! Dus niet het sponsje bij het spul laten zitten!
Die melk is bij mijn weten niet slecht maar je hebt ook maar een heel klein scheutje nodig, wat het nut ervan is weet ik ook niet....eigenlijk...

Als je paard warme benen heeft kun je een lapje in de azijn drenken en dat om het been leggen met een bandage erom heen dat heeft een zeer koelend effect! Vork